20 lutego szef marketingu samolotów bojowych w grupie Airbus, Iván Gonzalez poinformował o złożeniu formalnej oferty w odpowiedzi na zapytanie o informację Ministerstwa Obrony Kolumbii na dostawę 15 samolotów myśliwskich. Airbus Defence and Space zaoferował 12 jedno- i 3 dwumiejscowe samoloty wielozadaniowe Eurofighter Typhoon w najnowszym wariancie Tranche 3.
 Co ciekawe, równolegle siedemnaście używanych Typhoonów w wariancie Tranche 1, oferuje Ministerstwo Obrony Hiszpanii / Zdjęcie: Luftwaffe

Co ciekawe, równolegle siedemnaście używanych Typhoonów w wariancie Tranche 1, oferuje Ministerstwo Obrony Hiszpanii / Zdjęcie: Luftwaffe

Gonzalez poinformował, że Kolumbia, wybierając fabrycznie nowe Typhoony, mogłaby skorzystać z technologicznych i ekonomicznych korzyści związanych z europejskim programem Eurofighter. Określił przy tym trzy główne filary współpracy: dzielenie się wiedzą i know-how, które pozwolą kolumbijskiemu przemysłowi wspierać strategiczne programy obronne w kraju, wspierać rozwój kolumbijskiego przemysłu w oparciu o doświadczenia współpracy Airbusa ze spółką Corporacion de la Industria Aeronautica Colombiana (CIAC) oraz zapewniać niezbędne zdolności do zwiększenia autonomii i niezależności przemysłu lotniczego w tym kraju. 

Warto dodać, że w maju 2018 podjęto decyzję o zatwierdzeniu Kolumbii jako pierwszego w Ameryce Południowej globalnego partnera NATO, dlatego zakup samolotów w Europie lub USA byłby korzystny także z politycznego punktu widzenia.

21 wielozadaniowych samolotów myśliwskich IAI Kfir (w wersjach C.10, C.12 i TC.12) pozostaje na wyposażeniu 111. Eskadry Lotnictwa Bojowego Dardos, w 11. Grupie Bojowej, podlegającego 1. Dowództwu Lotnictwa Bojowego (CACOM 1) w bazie lotniczej Captain Germán Olano Moreno w Palanquero w departamencie Cundinamarca / Zdjęcie: South California National Guard

21 wielozadaniowych samolotów myśliwskich IAI Kfir (w wersjach C.10, C.12 i TC.12) pozostaje na wyposażeniu 111. Eskadry Lotnictwa Bojowego Dardos, w 11. Grupie Bojowej, podlegającego 1. Dowództwu Lotnictwa Bojowego (CACOM 1) w bazie lotniczej Captain Germán Olano Moreno w Palanquero w departamencie Cundinamarca / Zdjęcie: South California National Guard

Postępowanie przetargowe na zakup następców 21 wielozadaniowych samolotów myśliwskich IAI Kfir (w wersjach C.10, C.12 i TC.12), będących głęboką modyfikacją francuskich Dassault Mirage 5, rozpoczęto 23 lipca 2019. Z początkowego zapotrzebowania na 24 nowe samoloty, zredukowano je do 18, a następnie do 15 (biorąc pod uwagę także samoloty używane) (Kolumbia szuka myśliwców, 2019-07-26).

Wśród dotychczasowych potencjalnych oferentów, którzy wyrazili zainteresowanie udziałem w przetargu, są: USA z używanymi F-16C/D z zapasów Sił Powietrznych (US Air Force, USAF), wojska lotnicze Królestwa Szwecji (Svenska Flygvapne) z samolotami Saab JAS 39C/D Gripen oraz wojska lotnicze Hiszpanii (Ejército del Aire) z używanymi EF 2000 Typhoon Tranche 1. W grę wchodzi także zakup bezpośrednio od producentów: Lockheed Martin z F-16C/D Block 70/72 oraz Saab Defence and Security z JAS 39E/F Gripen (Używane F-16 dla Kolumbii?, 2018-12-08).

Budżet zamówienia wynosi 3,2 bln COP (3,82 mld zł) i pomimo ograniczeń budżetowych prezydent Kolumbii Ivan Duque popiera modernizację wyposażenia wojsk lotniczych kraju (Fuerza Aérea Colombiana). W 2015 Francja zaproponowała Kolumbii sprzedaż 18 myśliwców Dassault Mirage 2000 pochodzących z nadwyżek wojsk lotniczych (Armée de l’air), ale ofertę odrzucono właśnie z przyczyn budżetowych.