Przejdź do serwisu tematycznego

Kolumbia chce kupić 16 Rafale

Minister obrony narodowej Kolumbii Iván Velásquez Gómez poinformował o wyborze oferty na pozyskanie 16 francuskich samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale.

21 grudnia br. minister obrony narodowej Kolumbii Iván Velásquez Gómez poinformował o wyborze oferty na pozyskanie 16 francuskich samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale. Zostało ro ogłoszone podczas publicznego wysłuchania w hotelu Tequendama w Bogocie z udziałem ponad 400 osób, w tym m.in. prezydenta Gustavo Petra czy wiceministrów ds. obrony i polityki bezpieczeństwa, strategii i planowania (Indonezja zamówiła we Francji 42 samoloty Rafale).

Zdjęcia: Armée de l’air

Na zakup zarezerwowano maksymalnie 3,15 mld USD (13,81 mld zł). Tym samym odrzucono kontroferty z USA (Lockheed Martin z nowymi F-16C/D Block 70/72 lub USAF z używanymi F-16C/D starszych wersji) i Szwecji (z używanymi JAS 39C/D Gripen lub nowymi JAS 39E/F Gripen). Wcześniej oferowany był również Eurofighter Typhoon Nowe samoloty mają zastąpić 21 wielozadaniowych myśliwców IAI Kfir (w wersjach C.10, C.12 i TC.12), będących głęboką modyfikacją francuskich Dassault Mirage 5 (Typhoon oferowany Kolumbii).

Prezydent Gustavo Petro poinformował w wystąpieniu, że rząd przyjął propozycję rządu Francji dotyczącą nabycia 16 samolotów Rafale. Minister obrony narodowej Iván Velásquez Gómez dodał, że jak dotąd propozycja z samolotami Rafale jest najlepszą opcją dla kraju pod względem ceny, wydajności i operacyjności. Jedna godzina lotu samolotem Rafale jest o około 30% tańsza niż godzina lotu na Kfir (ZEA: Rekordowe zamówienie na Rafale).

Rząd kolumbijski poinformował, że do tej pory nie podpisano żadnych umów. Prezydent Gustavo Petro, który w sierpniu został pierwszym lewicowym prezydentem kraju Ameryki Południowej, ogłosił w weekend swoją decyzję o przyspieszeniu modernizacji wojsk lotniczych (Fuerza Aérea Colombiana). Prezydent powiedział, że zakup jest konieczny, ponieważ obecna flota jest używana od ponad 42 lat, a w Kolumbii od ponad 30 lat. Obsługa i eksploatacja samolotów Kfir jest kosztowna i może być ryzykowna. Rząd poinformował, że Kolumbia jest praktycznie jedynym operatorem Kfir, samolotów, dla których nie produkuje się części zamiennych. Ograniczenia samolotów Kfir utrudniają działania gwarantujące nadzór przestrzeni powietrznej, walkę z przestępczością zorganizowaną i bezpieczeństwo narodowe – powiedział prezydent.

Rząd poinformował, że jeśli umowa dotycząca pozyskania Rafale zostanie sfinalizowana, zakup zostanie opłacony za pięć lat i żaden z funduszy nie będzie pochodził z reformy podatkowej zatwierdzonej niedawno przez kolumbijski Kongres, mającej na celu finansowanie większych wydatków socjalnych na walkę z ubóstwem i nierównościami społecznymi.

Faktycznie, Kolumbia rozpoczęła poszukiwania nowych samolotów jeszcze za rządów prawicy – postępowanie opublikowano 23 lipca 2019. Z początkowego zapotrzebowania na 24 nowe samoloty, zredukowano je do 18, a następnie do 15 (biorąc pod uwagę także samoloty używane) (Używane F-16 dla Kolumbii?, Kolumbia szuka myśliwców).

Umowa na zakup 16 Rafale jest spodziewana na początku 2023, a rozpoczęcie dostaw, zgodnie z ofertą francuską, mogłoby rozpocząć się jeszcze w tym samym roku (być może Francja odstąpiłaby swoje nowo wyprodukowane samoloty, jak w przypadku Grecji i Chorwacji). Paryż zgodził się też na integrację europejskich pocisków rakietowych dalekiego zasięgu klasy powietrze-powietrze MBDA Meteor, ale także izraelskich pocisków Derby i Pyhton 5 i rodziny bomb SPICE. Nie poinformowano, czy wśród 16 samolotów znajdą się egzemplarze dwumiejscowe Rafale B. Co ciekawe, w 2015 Francja zaproponowała Kolumbii sprzedaż 18 myśliwców Dassault Mirage 2000 pochodzących z nadwyżek wojsk lotniczych (Armée de l’air), ale została wówczas odrzucona (Pierwsze Rafale w Grecji, Używane Rafale F3-R dla Chorwacji).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X