Przejdź do serwisu tematycznego

KAI kontynuuje próby uzbrojenia dla KF-21 Boramae

Południowokoreański urząd zamówień obronnych DAPA wraz ze spółką Korea Aerospace Industries kontynuują program prób uzbrojenia samolotu wielozadaniowego KF-21 Boramae, rozpoczęty pod koniec marca br.

10 maja br. południowokoreański urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) wraz ze spółką Korea Aerospace Industries (KAI) rozpoczęły drugi etap programu prób uzbrojenia dla samolotu wielozadaniowego KF-21 Boramae (pol. Jastrząb), zainicjowany pod koniec marca br.

Zrzut ekranu z filmu KBS News

Rozpoczęte dziś próby obejmują czwarty prototyp nr 004 (Block 1), który jest pierwszym dwumiejscowym egzemplarzem, oblatanym 20 lutego br. Z kolei zgodnie z opublikowanym 28 marca br. nagraniem wideo z pierwszego etapu, wiadomo że wstępne próby zrealizowano z jednomiejscowymi prototypami nr 002 i 003, oblatanymi, odpowiednio, 10 listopada 20225 stycznia 2023. Testy obejmowały zrzut pocisku rakietowego klasy powietrze-powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor (nr 002) oraz strzelanie z pokładowego działka M61A2 Vulcan kalibru 20 mm (nr 003), używanego w tej lżejszej wersji, dotąd tylko przez F-22A Raptor i F/A-18 Hornet.

Ponadto, poinformowano, że wstępna ocena zdolności bojowych KF-21 Boramae ma nastąpić najwcześniej w tym miesiącu. Tak szybka certyfikacja wynika z faktu, iż program testowy prototypów przebiega bezproblemowo od oblotu pierwszego prototypu nr 001, 19 lipca 2022. DAPA planuje przeprowadzić studium wykonalności projektu produkcji seryjnej do sierpnia br., jeśli wstępna ocena będzie pozytywna. Jeśli tak się stanie, oczekuje się, że KF-21 wejdzie do produkcji seryjnej od 2026. Niemniej, do lutego 2026 planowane jest zrealizowanie programu około 2000 testów.

KF-21 Boramae został opracowany przez Koreę Płd., wspólnie z Indonezją, w ramach programu KF-X (Korean Fighter eXperimental)/IF-X (Indonesian Fighter eXperimental). Samolot, bazujący na projekcie KAI C109, ma 16,9 m rozpiętości skrzydeł, 11,2 m długości i 4,7 m wysokości. Ma masę własną 11,8 t i ma mieć maksymalną masę startową 25,4 t (masa paliwa wyniesie 5,4 t). Napęd stanowią dwa silnikami turbowentylatorowe General Electric GE Aviation F414-KI o ciągu 57,8 kN każdy (97,9 kN z dopalaniem), które zapewnią zasięg do 2900 km i prędkość 2200 km/h.

Samolot otrzymał, opracowany przez Hanwha Systems, radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA, Active Electronically Scanning Array), koreański czujnik termolokacyjny IRS-T, zintegrowany elektroniczny system walki, pomocniczą jednostkę zasilającą, łącze wymiany danych LIG Nex1, system walki radioelektronicznej ALQ-200K i inne lokalne komponenty.

Na dziesięciu węzłach podskrzydłowych i podkadłubowych będzie możliwość przenoszenia pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor, krótkiego zasięgu Diehl IRIS-T, bomb kierowanych laserowo GBU-31 JDAM oraz uzbrojenia dalekiego zasięgu, opracowanego lokalnie, w tym 400-mm kierowanego pocisku rakietowy powietrze-okręt II. Maksymalny udźwig uzbrojenia wyniesie 7700 kg.

Zgodnie z deklaracjami władz w Seulu, do 2028 zostanie dostarczonych 40 samolotów KF-21 Block 2, a do 2032 roku – łącznie 130 (początkowo mówiono o zakupie 120 samolotów – przyp. red.). Pozostałe 50 egzemplarzy, jakie zostaną zbudowane przypadnie Indonezji, która finansuje (nie bez problemów) program w 20 procentach (początkowo zapotrzebowanie szacowano na ok. 80 egzemplarzy – przyp. red.).

W południowokoreańskich wojskach lotniczych, KF-21 zastąpią przestarzałe samoloty F-4D/E Phantom II oraz F-5E/F Tiger II. Będą jednocześnie uzupełnieniem samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II, planowanych do modernizacji F-15K Slam Eagle oraz KF-16C/D Block 52, modernizowanych do standardu zbliżonego do F-16V (równoważny dla nowych F-16C/D Block 70/72). Co ciekawe, uzupełnieniem dla samego KF-21, ale wariantu dwumiejscowego, ma być bezzałogowy bojowy lojalny skrzydłowy Kaori-X (pol. Płaszczka), którego program budowy ujawniono 23 grudnia 2021.

W przypadku wojsk lotniczych Indonezji (Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Udara, TNI-AU) sprawa jest dużo mniej klarowna. Obecnie dysponują one 11 Su-30MK/MK2, 5 Su-27SK/SKM, 16 F-16C/D Block 52RI oraz odbierają zmodernizowane F-16A Block 15 OCU (12 egzemplarzy). 10 lutego br. zamówiono we Francji 42 samoloty wielozadaniowe Dassault Rafale F4. Władze w Dżakarcie deklaratywnie podtrzymują swój udział w programie KF-X/IF-X, ale w przeszłości już mieli problemy ze współfinansowaniem go. I tak 5 listopada ub. r. media w Korei i Indonezji poinformowały o wznowieniu finansowej partycypacji i transferze ok. 7 mln USD po raz pierwszy od 3 lat.

Co ciekawe, w wywiadzie z 8 maja br. dla południowokoreańskiej telewizji MBC, prezes zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej Sebastian Chwałek powiedział, że Grupa jest zainteresowana dołączeniem do programu KF-X. Deklaracja nastąpiła po kwietniowej wizycie prezesa w Korei. Media podkreślają, że Indonezja pomimo wznowienia współfinansowania programu, nadal zalega na kwotę 800 mld KRW (2,508 mld zł). Polska Grupa Zbrojeniowa chciałaby dołączyć do II fazy programu, czyli po 2026, gdy rozpoczną się prace nad udoskonaloną wersją samolotu, Block 2.

Źródło: KBS News

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X