Przejdź do serwisu tematycznego

Indie kupią 26 samolotów pokładowych Dassault Rafale M

Ministerstwo Obrony Indii wysłało zapytanie ofertowe do Francji w sprawie zakupu 26 pokładowych samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale M jako następców MiG-29K/KUB w marynarce wojennej.

W piątek, 27 października, indyjski dziennik The Economic Times poinformował, że Ministerstwo Obrony Indii wysłało zapytanie ofertowe (Letter of Request, LoR) do Francji w sprawie zakupu 26 pokładowych samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale M jako następców MiG-29K/KUB w marynarce wojennej (Bhāratīya Nau Senā) w ramach prowadzonego od 2017 programu Multi-Role Carrier Borne Fighters (MRCBF) (Indie: MiG-21 Bison w końcu zostaną wycofane).

Zdjęcie: Mass Communication Specialist Seaman Brandon Morris, US Navy

Zgodnie ze źródłami dziennika w resorcie obrony, wniosek został przesłany kilka dni wcześniej i w najbliższej przyszłości oczekiwana jest odpowiedź ze strony rządu francuskiego, gdyż potencjalna umowa ma mieć charakter międzyrządowy (G2G, Government to Government).

Decyzja Komitetu Gabinetowego ds. Bezpieczeństwa (Defence Acquisition Council, DAC) o pozyskaniu samolotów pokładowych z Francji zapadła formalnie 14 lipca br. i ogłoszona podczas wizyty premiera Narendry Modiego w Paryżu z okazji Święta Niepodległości Francji, gdzie był honorowym gościem defilady wojskowej na Polach Elizejskich. Informacja o tym wypłynęła do mediów jednak cztery dni wcześniej (Rafale M i kolejne okręty podwodne Kalvari dla Indii).

Jednak pierwsze nieoficjalne doniesienia prasowe o planowanym wyborze Rafale M pojawiły się już 30 marca br. na łamach francuskiego portalu branżowego Avions Legendaires.

Jak informuje The Economic Times, rząd w New Delhi chce zamówić 22 jednomiejscowe i 4 dwumiejscowe samoloty w pakiecie za maksymalnie ok. 5,5 mld EUR (24,52 mld zł). We wniosku zawarto zapytanie o integrację Rafale M z indyjskimi naprowadzanymi radarem pociskami rakietowymi klasy powietrze-powietrze Astra Mk.1 o zasięgu 80-110 km (Astra dla indyjskich Su-30MKI).

Tym samym Indie staną się pierwszym użytkownikiem eksportowym pokładowego wariantu samolotu Rafale (F3R), z których jednomiejscowe trafią na pokład najnowszego indyjskiego lotniskowca INS Vikrant (R11), będącego w służbie od 2 września ub. r., a pozostałe dwumiejscowe trafią do bazy lotniczej INS Hansa leżącej w pobliżu wsi Dabolim w stanie Goa na zachodnim wybrzeżu Indii. Tam też trafi symulator samolotu, na którym będą szkoleni indyjscy piloci, po zakończeniu szkoleń podstawowych we Francji (Pierwszy lotniskowiec zbudowany w Indiach wyszedł w morze).

Główną kontrofertą dla Francji był amerykański Boeing F/A-18E/F Super Hornet. Opcją był też koncepcyjny, ciężki dwusilnikowy wariant samolotu pokładowego HAL Tejas o kryptonimie TEDBF (Twin Engine Deck Based Fighter), ale jak dotąd przetestowano tylko lekki Tejas LCA (LCA Navy Mk.2) (Super Hornet na rampie startowej, Indyjski myśliwiec pokładowy, Indie: Tejas LCA wylądował na pokładzie Vikranta).

Aby spełnić wymogi zamawiającego, samoloty, francuski i amerykański, musiały być dostosowane do startu z wykorzystaniem rampy startowej w systemie STOBAR (Short Take Off But Arrested Recovery) i takie też testy zostały zrealizowane w Indiach (Rafale M przejdzie testy na rampie startowej).

Wybór Rafale wynika zapewne z faktu, że 36 konwencjonalnych Rafale B/C (F3R) zostało zamówionych dla indyjskich wojsk lotniczych (Bhartiya Vāyu Senā) 23 września 2015 za równowartość 7,8 mld EUR. Pozyskanie kolejnych tego typu pozwoli na zredukowanie kosztów eksploatacji, dzięki unifikacji typów samolotów w lotnictwie wojskowym (Pierwsza eskadra indyjskich Rafale skompletowana).

Eksport Rafale M do Indii to kolejny sukces Dassault Aviation i rządu francuskiego. Spółka sprzedała w ostatnich miesiącach samoloty Rafale do Indonezji (42 egzemplarze), Zjednoczonych Emiratów Arabskich (80 egz.), Grecji (24 egz.), Chorwacji (12 egz.) czy Egiptu (kolejne 30 egz. do 24 użytkowanych). Wcześniej, do grona użytkowników tych samolotów dołączyły już Indie (36 egz. w wojskach lotniczych) oraz Katar (36 egz.). Na początku roku informowano o zainteresowaniu pozyskania 16 egzemplarzy Rafale przez Kolumbię, ale negocjacje przerwano i obecnie jedynym oferentem jest Lockheed Martin z F-16C/D Block 70/72. Z kolei 21 lutego br. prezydent Serbii Aleksandar Vučić oświadczył, że rozpoczęto negocjacje z Francją dotyczące zakupu 12 Rafale.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

USA: Redefinicja programu samolotu 6. generacji NGAD z powodu kosztów

Sekretarz amerykańskich wojsk lotniczych Frank Kendall poinformował, że program budowy samolotów wielozadaniowych 6. generacji o kryptonimie NGAD wymaga redefinicji z powodu zbyt dużych…

Logistyczne wzmocnienie programu Pilica+. Kolejna umowa podpisana

Agencja Uzbrojenia podpisała umowę o wartości 1,4 mld zł z Konsorcjum PGZ-Pilica+ na dostawę pakietów logistycznego i szkoleniowego oraz wyposażenia laboratorium dla Zestawów Rakietowo-Artyleryjskich Pilica+.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X