27 sierpnia chiński dziennik South China Morning Post (SCMP) poinformował, powołując się na anonimowe źródła w siłach zbrojnych, że Centralna Komisja Wojskowa Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej  wybrała samolot wielozadaniowy J-20 jako preferowanego następcę myśliwców pokładowych J-15. Decyzja może oznaczać zakończenie programu budowy innego chińskiego samolotu 5. generacji, J-35 (wcześniej znanego jako J-31 lub pod nazwą eksportową FC-31), który jest od początku rozwijany jako samolot pokładowy (Chiński myśliwiec 6. generacji, 2019-02-18).

J-20 weszły jak dotąd na wyposażenie Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej w marcu 2017, co potwierdzono we wrześniu, a wstępną gotowość operacyjną osiągnęły w lutym 2018. Produkcja seryjna rozpoczęła się pod koniec 2018. Chińscy urzędnicy państwowi określają zapotrzebowanie na samoloty J-20 w liczbie łącznie 500-700 egzemplarzy

J-20 weszły jak dotąd na wyposażenie Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej w marcu 2017, co potwierdzono we wrześniu, a wstępną gotowość operacyjną osiągnęły w lutym 2018. Produkcja seryjna rozpoczęła się pod koniec 2018. Chińscy urzędnicy państwowi określają zapotrzebowanie na samoloty J-20 w liczbie łącznie 500-700 egzemplarzy

 

Decyzja oznaczałaby konieczność dostosować samolotów J-20 do szczególnych wymogów Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej związanych ze specyfiką służby na nowych lotniskowcach. Jak poinformowało źródło dziennika, Chengdu Aerospace Corporation (CAC), producent J-20, ujawni niebawem kilka nowych produktów, w tym nową wersję J-20. Prawdopodobnie będzie to skrócona, pokładowa wersja samolotu nowej generacji. Co ciekawe, jeszcze przed doniesieniami SCMP, 16 sierpnia państwowa telewizja CCTV-7 wyemitowała dokument o procesie szkolenia pilotów lotnictwa Marynarki Wojennej. Zaprezentowano wówczas makietę samolotu do złudzenia przypominającego J-20.

J-15, będący nielicencjonowaną kopią rosyjskiego Su-33, został oblatany w 2009, a trzy lata później wszedł do służby. Zbudowano około 50 egzemplarzy, z czego dwa utracono. Służą jako samoloty pokładowe na lotniskowcu CNS Liaoning (CV-17) i będą używane przez bliźniaczy CNS Shandong (CV-18) gdy wejdzie do służby prawdopodobnie jeszcze w 2019. Prace nad następcą J-15 jest związane nie tylko z wymianą pokoleniową, ale licznymi problemami technicznymi, które dotyczą tej konstrukcji / Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Chin

J-15, będący nielicencjonowaną kopią rosyjskiego Su-33, został oblatany w 2009, a trzy lata później wszedł do służby. Zbudowano około 50 egzemplarzy, z czego dwa utracono. Służą jako samoloty pokładowe na lotniskowcu CNS Liaoning (CV-17) i będą używane przez bliźniaczy CNS Shandong (CV-18) gdy wejdzie do służby prawdopodobnie jeszcze w 2019. Prace nad następcą J-15 jest związane nie tylko z wymianą pokoleniową, ale licznymi problemami technicznymi, które dotyczą tej konstrukcji / Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Chin

Pierwsze informacje o możliwości rozpoczęcia prac nad pokładową wersją J-20 pojawiły się w chińskich mediach we wrześniu 2017. Już w listopadzie chińscy komentatorzy wojskowi, w tym emerytowany kadm. Zhang Zhaochang, stwierdzili, że konstrukcja J-20 musi zostać wzmocniona, aby ten mógł startować z pokładu okrętów (przede wszystkim musi zostać wyposażony w przekonstruowane podwozie). Nie jest jasne również, jak powłoki absorbujące fale radarowe będą zachowywać się w bardzo wilgotnym i agresywnym klimacie morskim.

Na początku stycznia 2018 pojawiła się informacja, że w stoczni wojennej Jiangnan w Szanghaju ruszyła budowa trzeciego chińskiego lotniskowca, i jednocześnie pierwszego egzemplarza typu 002. Okręt zostanie wyposażony w katapultę elektromagnetyczną niezbędną do wystrzeliwania dużych i ciężkich samolotów pokładowych, takich jak J-20. Z kolei w marcu tego samego roku poinformowano o przyspieszeniu prac nad budową kolejnego okrętu lotniczego, typu 003, pierwszego o napędzie jądrowym (Chiny rozwijają atomowy lotniskowiec, 2018-03-03).

Analiza
Głównym konkurentem J-20 był opracowany przez Shenyang Aircraft Corporation (SAC) J-31/J-35. Pierwszy prototyp oblatano 31 października 2012, a drugi zmodyfikowany i oznaczony jako FC-31 V2 wzbił się w powietrze 23 grudnia 2016. Pod koniec listopada 2014 pojawiły się informacje o zainteresowaniu zakupem 30-40 FC-31 przez wojska lotnicze Pakistanu (Pāk Fizāʾiyah) do skompletowania dwóch eskadr.

Według lobby promującego J-35 dla Marynarki Wojennej, ten miał być lżejszy i mieć lepsze zdolności manewrowe niż J-20. Z kole zwolennicy tego drugiego podkreślali większą niezawodność i zaawansowanie techniczne konstrukcji. Song Zhongping, komentator wojskowy z Hongkongu, uważa jednak, że J-35 mógłby w przyszłości uzupełnić J-20.

Prace nad J-15A oficjalnie rozpoczęły się w 2006. W międzyczasie nastąpiło fiasko rozmów dotyczących zakupu rosyjskich Su-33, po tym jak SAC rozpoczęła nieuprawnioną modyfikację J-11B (Su-27SK) do wersji pokładowej. J-11B powstał w oparciu o prototyp T-10K-3, pozyskany w 2005 na Ukrainie. Prototyp J-15A wzbił się w powietrze 31 sierpnia 2009, natomiast 6 maja 2010 po raz pierwszy wystartował z rampy symulującej pokład lotniskowca.

25 listopada 2012 poprawiony wariant J-15B wystartował po raz pierwszy z pokładu lotniskowca CNS Liaoning (CV-16). W 2018 ujawniono J-15T, dostosowany do startu z katapulty elektromagnetycznej. Na początku maja 2018 w mediach społecznościowych opublikowano zdjęcia z oblotu prototypu J-15 w odmianie walki radioelektronicznej (WRE), który otrzymał nieformalne oznaczenie J-15D (Nowy chiński samolot WRE, 2018-05-05).