Drugi południowokoreański okręt podwodny typu KSS-III – Son Byong-Hi (SS 085), zwodowany został 10 listopada w stoczni Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering w Okpo na wyspie Geoje.

Son Byong-Hi (SS 085) to drugi i zarazem ostatni okręt podwodny KSS-III I serii zbudowany w stoczni Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering w Okpo. W tej samej stoczni powstanie również pierwszy okręt II serii zamówiony w październiku 2019

Son Byong-Hi (SS 085) to drugi i zarazem ostatni okręt podwodny KSS-III I serii zbudowany w stoczni Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering w Okpo. W tej samej stoczni powstanie również pierwszy okręt II serii zamówiony w październiku 2019

To druga i ostatnia jednostka I serii jaka zostanie zbudowana w tej stoczni. Łącznie w ramach I serii powstaną 3 okręty KSS-III. Dwa z nich budowane są przez Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering na mocy umowy z 26 grudnia 2012 o wartości 1,56 mld dolarów USA. Kontrakt na trzecią jednostkę podpisano 30 listopada 2016 z Hyundai Heavy Industries.

Prototypowy Dosan Ahn Changho (SS083) zwodowano 14 września 2018 a 10 czerwca 2019 rozpoczęły się jego próby w morzu. Obecnie oczekuje się, że okręt do służby wejdzie do końca bieżącego roku. Trzecia jednostka budowana w stoczni  Hyundai Heavy Industries, jest na wczesnym etapie budowy – 11 kwietnia 2019 odbyła się uroczystość położenia stępki. Aktualnie zakłada się, że cała trójka znajdzie się w służbie do końca 2023 (Pierwsza koreańska fregata FFX Batch-III, 2020-03-16).

Konstrukcje typu KSS-III stanowią ostatni etap 35-letniego programu budowy nowych okrętów podwodnych dla marynarki wojennej Korei. Zakładał on wcielenie do służby w latach 1994-2029 łącznie 27 jednostek. Dotychczas zakończono realizację dwóch etapów programu: KSS-I w ramach którego w latach 1989-2001 zbudowano 9 okrętów niemieckiego typu 209 oraz KSS-II, który objął budowę 9 jednostek typu 214 w latach 2002-2020. KSS-III to pierwsze okręty tego programu krajowego projektu. Prace nad własnym op rozpoczęto w Korei jeszcze w 2004 i początkowo prowadzone było one wspólnie przez Daewoo i Hyundaia. Jednak ostatecznie w 2007 r. jako podstawę do dalszych prac wybrano projekt Daewoo. Zakłada się zbudowanie 3 serii po 3 sztuki każda, zaś kolejne serie będą różniły się od poprzednich.

Według pierwotnego planu 9 okrętów KSS-III zaprojektowanych i zbudowanych w Korei miało znaleźć się w służbie do 2029 r. Jednak obecnie trwająca budowa okrętów I serii ma 3 lata opóźnienia w stosunku do ówczesnego harmonogramu, z pewnością więc także dostawa kolejnych przesunie się w czasie / Zdjęcia: Yonhap News

Według pierwotnego planu 9 okrętów KSS-III zaprojektowanych i zbudowanych w Korei miało znaleźć się w służbie do 2029 r. Jednak obecnie trwająca budowa okrętów I serii ma 3 lata opóźnienia w stosunku do ówczesnego harmonogramu, z pewnością więc także dostawa kolejnych przesunie się w czasie / Zdjęcia: Yonhap News

W maju 2016 Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering wybrany został do opracowania wstępnego projektu okrętów II serii oraz budowy prototypu. Ostatecznie umowę o wartości ok. 950 mln dolarów USA na stworzenie kompletnego projektu oraz budowę pierwszego okrętu podpisano w październiku 2019. 

Okręty podwodne typu KSS-III to duże jednostki o napędzie klasycznym, projektowej wyporności nawodnej 3358 ton i podwodnej 3705 ton. Ich długość wynosi 83,5 m, szerokość 9,6 m, zaś zanurzenie 7,6 m. Załogę stanowi 50 osób. Klasyczny napęd diesel-elektryczny jest uzupełniony 4 ogniwami paliwowymi Bumhan Industry PH1 o mocy 150 kW każde. Mają osiągać prędkość 20 węzłów w zanurzeniu, oraz 12 węzłów na powierzchni. Zasięg wyniesie ok. 10 000 Mm.

Uzbrojenie KSS-III składa się z 6 wyrzutni torpedowych kal. 533 mm oraz 6 pionowych wyrzutni przeznaczonych dla pocisków manewrujących Haeseong III (Hyunmoo-3) o deklarowanym zasięgu do ok. 1500 km.