Podczas 14. Międzynarodowego Salonu Lotniczo-Kosmicznego MAKS-2019 w podmoskiewskim Żukowskim na lotnisku Ramienskoje zaprezentowano demonstrator eksportowego wariantu samolotu wielozadaniowego Su-57. Kabina samolotu, oznaczonego jako Su-57E (Eksportnyj) o nr bocznym 057 została pokazana tureckiemu prezydentowi Recepowi Tayyipowi Erdoğanowi, który jest gościem specjalnym Władimira Putina.

Warto zauważyć, że turecki prezydent jest pierwszym zagranicznym politykiem, który miał szansę zobaczyć wnętrze kabiny Su-57E. Erdoğan oglądał także  wielozadaniowy Su-35S, następnie śmigłowce transportowe Ka-62 i Mi-38, samolot-amfibię Be-200 Altair oraz samolot pasażerki Irkut MS-21 / Zdjęcie: Zjednoczona Korporacja Lotnicza OAK

Warto zauważyć, że turecki prezydent jest pierwszym zagranicznym politykiem, który miał szansę zobaczyć wnętrze kabiny Su-57E. Erdoğan oglądał także wielozadaniowy Su-35S, następnie śmigłowce transportowe Ka-62 i Mi-38, samolot-amfibię Be-200 Altair oraz samolot pasażerki Irkut MS-21 / Zdjęcie: Zjednoczona Korporacja Lotnicza OAK

Ewentualna decyzja o zakupie rosyjskich samolotów będzie zależeć losów udziału Turcji w programie F-35 Joint Strike Fighter (JSF). 28 sierpnia sekretarz obrony USA Mark Esper poinformował, że Pentagon może rozważyć ewentualny powrót Turcji do programu, ale warunkiem nadal pozostaje wstrzymanie dostaw baterii systemu przeciwlotniczego i przeciwrakietowego S-400 Triumf (Turcja poza programem F-35, 2019-07-18).

Podczas konferencji prasowej, która odbyła się po ponad godzinnych rozmowach obu prezydentów za zamkniętymi drzwiami, Erdoğan poinformował, że Turcja jest zainteresowana rozwinięciem współpracy przemysłowej i wspólnych pracach rozwojowych związanych z samolotami wielozadaniowymi Su-35S i Su-57. Ponadto, turecki prezydent chciałby zainicjować nowy program dotyczący lotniczego pogotowia ratunkowego, podobnie jak Rosja. Dodał, że jednym z najważniejszych kroków, które podejmujemy z Rosją, jest wspólna produkcja. Widzieliśmy to w przypadku S-400. Szkolenie naszego personelu trwa. Warto dodać, że równolegle z rozpoczęciem salonu MAKS-2019, Turcja odebrała pierwsze elementy drugiej baterii systemu S-400 (Dostawy S-400 do Turcji rozpoczęte, 2019-07-12).

Su-35S został formalnie zaoferowany Turcji 18 lipca 2019, dzień po tym jak Turcja została ostatecznie wykluczona z programu F-35 JSF. Ewentualny zakup eksportowego Su-57E był także proponowany wcześniej przez dyrektora generalnego państwowego koncernu Rostiech Siergieja Czemiezowa (Rosja oferuje Turcji Su-35S, 2019-07-19).

Dmitrij Szugajew, dyrektor generalny Federalnej Służby ds. Współpracy Wojskowo-Technicznej (FSWTS) poinformował, że w planach jest rozpoczęcie wstępnych rozmów z potencjalnymi państwami, które byłyby chętne zakupić Su-57E. Wcześniej, wśród takich państw, oprócz Turcji, wymieniano także Chiny czy Indie. To drugie wprawdzie wycofało się w kwietniu 2018 z programu FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft), realizowanego wspólnie z Rosją od 2007, ale spekuluje się że mogłyby ewentualnie powrócić nabywając w pełni rozwiniętą konstrukcję po tym, jak zostanie wprowadzona do Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS) Rosji (Indie wycofują się z programu FGFA, 2018-04-22).

Światowa premiera demonstratora Su-57E została zapowiedziana na tydzień przed rozpoczęciem salonu MAKS-2019. Zgoda Ministerstwa Rozwoju Gospodarczego i Handlu Federacji Rosyjskiej na eksport samolotów Su-57, które jak dotąd zostały zamówione tylko przez Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej w liczbie 76 egzemplarzy, wydana jeszcze została w marcu 2019, ale nadal czeka na kontrasygnatę prezydenta Władimira Putina (Armia2019: Rosyjskie zamówienia lotnicze, 2019-07-01).

Analiza
Nr boczny 057 samolotu Su-57E nie pasuje do żadnego latającego egzemplarza prototypowego. Nie jest także samolotem seryjnym, gdyż pierwszy taki egzemplarz, jeszcze niekompletny T-50S-1, zaprezentowano w Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego im. J. Gagarina (KnAAPO) w Komsomolsku nad Amurem pod koniec maja 2019.

Istnieje natomiast zmontowany w kwietniu 2016 prototyp drugiego etapu T-50-6-1, zwany też T-50-7, przeznaczony do testów naziemnych. Miał być dotąd bez kamuflażu. Teraz samolot otrzymał charakterystyczny dla nowszych prototypów Su-57 kamuflaż pikselowy w kolorach znanych z egzemplarzy T-50-10 i T-50-11 (kombinacja ciemno- i jasnoszarego koloru). Na uwagę zasługuje makieta czujnika termolokacyjnego OLS-50M (101KS-W), umieszczona w pobliżu kabiny. Z fotografii można wywnioskować również, że inne obszary płatowca i kadłuba wskazują na zastosowanie makiet i zaślepek w miejsce czujników.

To wszystko sugeruje, że faktycznie jest to egzemplarz pozbawiony zdolności lotnych. Kompania Suchoja ma do testów także nielotne egzemplarze T-50-0 KPO i T-50-KNS, zmontowane kolejno w październiku i grudniu 2009. T-50-6-1 miał pierwotnie zastąpić skanibalizowany T-50-6, którego części posłużyły do naprawy piątego lotnego prototypu, T-50-5(R) o nr bocznym 055.  Samolot ten został uszkodzony wyniku pompażu i pożaru silnika w czerwcu 2014. Naprawiony wzbił się ponownie w powietrze 16 października 2015.