18 marca CMC (China Military.Com), publikator Ministerstwa Obrony Chińskiej Republiki Ludowej, ujawnił, że lokalny przemysł rozpoczął prace nad opracowaniem zmodyfikowanego, ponaddźwiękowego samolotu szkolno-bojowego Guizhou JL-9 (nazwa eksportowa: FTC-2000 Shanying), który będzie mógł operować z pokładów nowych lotniskowców. Będzie to druga próba skonstruowania samolotu tej klasy.

Guizhou JL-9 powstał w oparciu o konstrukcję samolotu szkolnego JJ-7, będącego w 60% pochodną J-7II, a więc drugiej generacji licencyjnego samolotu myśliwskiego MiG-21. JL-9 wyposażono w nowe skrzydła, wloty powietrza i wyposażenie kabiny / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Chińskiej Republiki Ludowej

Guizhou JL-9 powstał w oparciu o konstrukcję samolotu szkolnego JJ-7, będącego w 60% pochodną J-7II, a więc drugiej generacji licencyjnego samolotu myśliwskiego MiG-21. JL-9 wyposażono w nowe skrzydła, wloty powietrza i wyposażenie kabiny / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Chińskiej Republiki Ludowej

Nowy model ma pozwolić na rozszerzenie programu szkolenia pilotów samolotów pokładowych Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAN), w związku z rozbudową floty lotniskowców. 17 grudnia 2019 oddano do użytku lotniskowiec CNS Shandong (CV-17), typu 001A,drugą jednostkę tej klasy w chińskiej marynarce (Drugi chiński lotniskowiec w służbie, 2019-12-18).

Spółka Guizhou Aviation Industry Import/Export Company (GAIEC), będąca częścią państwowego koncernu Aviation Industry Corporation of China (AVIC), już wcześniej publikowała materiały promocyjne, w których prezentowano wizualizację zmodyfikowanego JL-9. Powodowało to spekulacje o pracach nad wariantem pokładowym.  

Wcześniej, w 2011 powstała nieudana wersja pokładowa, JL-9G (eksportowy wariant wielozadaniowy: FTC-2000G). Została wyposarzona we wzmocnione podwozie, powiększone skrzydła i zmodyfikowane wloty powietrza przystosowane do lotów z prędkościami naddźwiękowymi (Diverterless Supersonic Inlet, DSI). Nieoficjalnie jednak twierdzono, że samolot mimo to nie będzie nadawał się do lądowania na okrętach z wykorzystaniem lin hamujących, bez kolejnych modyfikacji. Wyprodukowane egzemplarze skierowano do operowania z lotnisk lądowych.

Obecnie informacje zostały oficjalnie potwierdzone, co może oznaczać że problemy techniczne zostały przezwyciężone. Dwa dni przed informacją CMC, 16 marca spółka GAIEC opublikowała oświadczenie, w którym poinformowano o determinacji w opracowaniu i wdrożeniu produkcji seryjnej morskiej wersji JL-9.

Według chińskich źródeł poważnym konkurentem JL-9 był nowy samolot szkolenia zaawansowanego Hongdu JL-10 (L-15), ale okazał się droższy w eksploatacji, mimo lepszych parametrów, awioniki i cech aerodynamicznych. Oba typy są użytkowane przez Siły Powietrzne Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAAF), odpowiednio od 2002 i 2010.

Obecnie przyszli chińscy piloci pokładowi, wykorzystujący ciężkie samoloty J-15A/B, będące nielicencyjną kopią rosyjskich Su-33, powstałą w oparciu o zakupione wcześniej J-11B (Su-27SK), muszą szkolić się wpierw na lotniskach lądowych, z racji braku dedykowanych samolotów szkolnych, zdolnych do startu i lądowania na okrętach. Pułk szkolny wykorzystuje standardowe JL-9 i JL-9G od 2014. Lotniska te wyposażono w rampy symulujące pokłady lotnicze. Analogiczna infrastruktura, służąca rosyjskim pilotom, znajduje się w pobliżu miejscowości Sarki na Krymie i nosi nazwę NITKA (Naziemnyj Ispytatielnyj Trenirowocznyj Kompleks Awiacjonnyj).

W przyszłości samoloty J-15A/B zostaną zastąpione przez odpowiednio zmodyfikowane samoloty 5. generacji J-20. Decyzję ogłoszono pod koniec sierpnia 2019, po odrzuceniu propozycji wykorzystania do tej roli J-35 (wcześniej znanego jako J-31 lub pod nazwą eksportową FC-31), od początku rozwijanego jako samolot pokładowy (J-20 następcą J-15?, 2019-08-29).