23 kwietnia we wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 (WZL-2) w Bydgoszczy zakończono pierwszą obsługę 400FH Phase Inspection samolotu wielozadaniowego F-16C Block 52+ Advanced z 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny.
Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 z Bydgoszczy przeprowadziły pierwszą obsługę 400FH Phase Inspection samolotu wielozadaniowego F-16C Block 52+ z 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny
Jest to obsługa okresowa, która od 2020 wykonywana jest co 400±20 godzin lotu (wcześniej co 200±20 godzin lotu). Pracom jako pierwszy poddano egzemplarz o nr taktycznym 4050. Polega ona na kompleksowym przeglądzie i weryfikacji stanu technicznego statku powietrznego, jego systemów, podsystemów, a także zespołu napędowego.
Proces przygotowania WZL-2 do wykonywania tego typu prac trwał od 2019, jego elementem było podpisanie umowy ze spółką Daedalus Aviation Group z Królestwa Niderlandów, która ma doświadczenie w budowaniu kompetencji w zakresie obsługi okresowej samolotów wielozadaniowych F-16.
Wykonana obsługa 400FH Phase Inspection na samolocie nr 4050 była elementem szkolenia praktycznego OJT (On-Job-Training), poprzedzonego szkoleniem specjalistycznym. Zgodnie z umową, prace obsługowe przy pierwszych czterech samoloty będą przeprowadzane wspólnie z Holendrami, co pozwoli na pełną certyfikację bydgoskich zakładów do wykonywania samodzielnych działań w tym zakresie. Obsługi są realizowane na mocy wieloletniej umowy serwisowej pomiędzy WZL-2 a Inspektoratem Wsparcia Sił Zbrojnych (IWsp SZ).
Obsługa okresowa została przeprowadzona po 400±20 godzin lotu wskazanego samolotu / Zdjęcia: PGZ
W przypadku rzeczonego samolotu, 29 października 2020 WZL-2 zakończyła wykonywanie nowej powłoki lakierniczej Have Glass II – prace trwały od połowy września. Powłoka ta redukuje odbicie radarowe samolotu o około 15%. Egzemplarz ten przyleciał do Polski w marcu 2007.
Warto dodać, że 23 stycznia 2020 PGZ podpisała porozumienie o współpracy strategicznej (Memorandum of Understanding, MoU) z Lockheed Martin, w ramach którego powołane wspólne grupy robocze, podejmą prace nad rozwojem centrów obsługi i napraw polskich samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 52+ Advanced i transportowych C-130E, a w niedalekiej przyszłości C-130H Hercules (Umowa na pięć C-130H dla Polski, Porozumienie PGZ z Lockheed Martin).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.