27 lutego 2019 roku przedstawiciele wchodzącej w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Kalisz oraz Pratt & Whitney Rzeszów osiągnęli porozumienie, które ma doprowadzić do podpisania przedwstępnej umowy sprzedaży Zakładów Napędów Lotniczych w Rzeszowie.
Zakup Zakładów Napędów Lotniczych w Rzeszowie rozszerzy potencjał produkcji lotniczej Grupy PGZ. Ma to być także krok w kierunku repolonizacji części przemysłu lotniczego w kraju / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski
Porozumienie jest rezultatem prowadzonych od wielu miesięcy rozmów. List intencyjny w tej sprawie podpisano 28 sierpnia 2018. Obecnie rzeszowskie zakłady są częścią amerykańskiego koncernu United Technologies (PGZ kupuje Zakład Napędów Lotniczych, 2018-09-03). Przejmowane przez PGZ Zakłady Napędów Lotniczych zajmują się m.in. produkcją silników i przekładni wykorzystywanych w śmigłowcach wielozadaniowych Mi-2 i W-3 Sokół oraz samolotach pasażersko-transportowych i patrolowych M28 Bryza.
Sfinalizowanie transakcji oznaczać będzie odzyskanie przez Skarb Państwa kontroli nad częścią majątku sprywatyzowanych w 2002 polskich zakładów lotniczych. Po podpisaniu umowy, rzeszowskie zakłady zostaną operacyjnie powiązane z Wytwórnią Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Kalisz.
Bogdan Karczmarz, prezes zarządu WSK PZL-Kalisz, podkreślił, że transakcja pozwoli spółce rozwijać perspektywy sprzedaży usług serwisowych na rynki zagraniczne i rozszerzyć kompetencje zakładów w Kaliszu, wzmacniając efekt synergii pomiędzy obydwoma zakładami. Zakład Napędów Lotniczych w Rzeszowie to istotny partner dla Wojska Polskiego, które wykorzystuje wspomniane konstrukcje lotnicze.
Nabycie przez stronę polską zakładów w Rzeszowie znacząco zwiększy udział w rynku i potencjał operacyjny spółek lotniczych Grupy Kapitałowej PGZ, nie tylko WSK PZL-Kalisz, ale także WZL-1 w Łodzi, WZL-2 w Bydgoszczy i WZL-4 w Warszawie. Ma pozwolić też uzyskać PGZ zdolność do zabezpieczenia potrzeb produkcyjnych Wojska Polskiego w zakresie części zamiennych i serwisowania statków powietrznych użytkowanych obecnie i w przyszłości.
Znane wcześniej pod nazwą Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego, PZL-Rzeszów zostały założone w kwietniu 1937 jako Państwowe Zakłady Lotnicze Wytwórnia Silników nr 2. Przed II wojną światową produkowano tam silniki tłokowe PZInż. Junior i PZInż. Major na czeskiej licencji Walter czy PEGASUS XX na brytyjskiej licencji Bristol. W okresie powojennym wytwarzano silniki odrzutowe Lis-2, Lis-5, SO-1 i SO-3, turbinowe GTD-500 i PZL-10W, turbośmigłowe TWD-10B czy przekładnie do śmigłowców SM-1, Mi-2 i W-3. Istniała również inna produkcja na potrzeby przemysłu samochodowego, kolejowego i okrętowego.
Od 1976 produkowano części i zespoły silników PT-610A, dzięki porozumieniu z Pratt & Whitney Canada. 11 marca 2002 nastąpiło przekazanie holdingowi United Technologies pakietu 85% akcji spółki. 31 maja 2006 w wydziale montażowym został odebrany pierwszy silnik Pratt & Whitney F100-PW-229 do myśliwca wielozadaniowego F-16C/D Block 52+, zmontowany z zespołów dostarczonych z USA. 1 lipca 2015 spółka zmieniła nazwę na Pratt & Whitney Rzeszów. Zajmuje się też produkcją odlewów precyzyjnych metodą ED’a w niezależnych Zakładach Odlewów Precyzyjnych, Lotniczych, Narzędziowych i Napędów Lotniczych.