Przejdź do serwisu tematycznego

Cypr dostarczył wszystkie Mi-35P do Serbii

W dniach 19, 20 i 21 listopada z Cypru do Serbii na pokładzie ciężkiego samolotu transportowego An-124-100 Rusłan zostało przeniesionych 11 śmigłowców szturmowych Mi-35P, które rząd w Belgradzie odkupił od Nikozji.

W dniach 19, 20 i 21 listopada (od soboty do poniedziałku) z bazy lotniczej Andreas Papandreou, będącej częścią międzynarodowego portu lotniczego Pafos we wschodnim Cyprze do bazy lotniczej im. płk pil. Milenko Pavlovicia (potocznie nazywanej Batajnica) w Serbii na pokładzie ciężkiego samolotu transportowego An-124-100 Rusłan (nr rej. UR-82008) ukraińskich linii lotniczych Antonov Airlines zostało przeniesionych 11 śmigłowców szturmowych Mi-35P, które rząd w Belgradzie odkupił od Nikozji.

Zdjęcie: Dowództwo lotnicze gwardii narodowej Cypru

Przeniesienie śmigłowców za pomocą trzech lotów zostało poprzedzone kilkoma lotami przygotowawczymi całą operację za pomocą samolotów transportowych An-12, również linii Antonov Airlines, o czym informował blogger T6 (TangoSix).

Przypomnijmy, że 15 sierpnia 2021 cypryjski dziennik Politis jako pierwszy ujawnił, że władze w Nikozji w kwietniu-maju tego samego roku rozpoczęły negocjacje z Serbią w sprawie sprzedaży jedenastu używanych śmigłowców Mi-35P, podległych dowództwu lotniczemu gwardii narodowej Cypru. Później Serbia chciała zredukować zamówienie do pięciu, lecz ostatecznie stanęło ponownie na jedenastu (Serbia negocjuje zakup cypryjskich Mi-35P).

Decyzja o sprzedaży wiropłatów i zastąpieniu ich nowym typem wynikała w głównej mierze z rosnących kosztów ich eksploatacji oraz przewidywanym w 2022 i w latach 2026-2027 przeglądom i remontom generalnym, co wstępnie wyceniono na 117 mln EUR, w celu wydłużenia ich sprawności o kolejne 10 lat. (wcześniejsze prace tego typu zrealizowano w Rosji w latach 2013, 2008 i 2007).

Cypr pod rządami prezydenta Glafkosa Kliridisa zakupił od Rosji dwanaście śmigłowców szturmowych Mi-35P, których dostawy rozpoczęto w 2001. Decyzja byłą podyktowana zagrożeniem ze strony Turcji, w czasie gdy Nikozja negocjowała wstąpienie do Unii Europejskiej. Jeden ze śmigłowców uległ katastrofie w lipcu 2006 w rejonie wsi Agia Marinouda w pobliżu bazy macierzystej z rosyjskim instruktorem i cypryjskim pilotem na pokładzie – obaj zginęli na miejscu.

Z kolei serbskie wojska lotnicze i obrony powietrznej (Ratno vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovna odbrana Vojske Srbije, RV i PVO) dysponują obecnie czterema śmigłowcami Mi-35P, a trzy kolejne zostały zamówione w Rosji. Są zgrupowane w ramach 714. Eskadry Śmigłowców Bojowych (714. Protivoklovna Helikopterska Eskadrila; 714. phe) w bazie lotniczej Kraljevo-Lađevci.

20 czerwca 2022 na niejawnym posiedzeniu Izby Reprezentantów (parlamentu) Cypru zatwierdzono zakup 6 śmigłowców wielozadaniowych Airbus H145M (z opcją na 6 kolejnych) do zastąpienia sprzedanych Mi-35P. Umowa z Airbus Helicopters została zawarta na berlińskich targach ILA 2022 jeszcze w czerwcu tego samego roku. Warto dodać, że w ostatnich latach zakupiono trzy śmigłowce wielozadaniowe Leonardo AW139 (Cypr: śmigłowce H145M zastąpią Mi-35P).

Co ciekawiej, Serbia również zakupiła wcześniej H145M – 9 egzemplarzy.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X