Przejdź do serwisu tematycznego

Montaż pierwszego węgierskiego H225M Caracal

Delegacja węgierskiego rządu miała okazję obejrzeć montaż końcowy pierwszego z szesnastu zamówionych we Francji śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal.

13 lipca media węgierskie poinformowały, że delegacja rządu z Budapesztu z komisarzem rządowym ds. obrony Gáspárem Maróthem na czele miała okazję obejrzeć montaż końcowy we francuskich zakładach Airbus Helicopters w Marignane, w regionie Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże, w departamencie Delta Rodanu, pierwszego z szesnastu zamówionych średnich śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal. Montowany wiropłat zostanie przekazany zamawiającemu w 2023 (NASAMS dla Węgier).

Delegacja węgierskiego rządu miała okazję obejrzeć montaż końcowy pierwszego z szesnastu zamówionych we Francji śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal / Zdjęcie: Eric Raz, Airbus Helicopters

Śmigłowce zostały zamówione przez ministerstwo obrony Węgier 14 grudnia 2018 w ramach programu modernizacyjnego Zrinyi 2026 węgierskich sił zbrojnych (Magyar Honvédség). Airbus Helicopters dostarczy śmigłowce z pełnym pakietem szkoleń i wsparcia, zostaną też wyposażone w system uzbrojenia HForce. Caracale mają zastąpić trzynaście śmigłowców transportowych Mi-8/17 wojsk lotniczych (Magyar Légierő) (Węgry zamawiają H225M Caracal).

H225M zostaną wyposażone w najnowszą wersję awioniki i łączności, wraz z czteroosiowym autopilotem. Będą wykorzystywane do transportu do 28 żołnierzy, akcji poszukiwawczo-ratowniczych i misji wsparcia bojowego powietrze-ziemia w każdych warunkach pogodowych w dzień i w nocy. Brana jest pod uwagę modyfikacja sześciu z nich do wykonywania misji wsparcia operacji specjalnych – poprzez integrację sond do pobierania paliwa w locie. Zwłaszcza, że 17 listopada 2020 Węgry zamówiły w Brazylii dwa samoloty Embraer C-390 Millenium w wersji transportowo-tankujące KC-390. Ponadto, w 2020 zacieśniono współpracę z Niemcami w zakresie wspólnej eksploatacji samolotów Airbus A400M Atlas, certyfikowanych do tankowania Caracali (Airbus zakończył testy tankowania Caracali z A400M, Dwa C-390 dla Węgier).

Podczas wizyty 7 lipca we Francji, delegacji węgierskiej zaprezentowano pierwszy H225M, który zostanie poddany modyfikacji do zadań specjalnych. Jest to wiropłat o nr konstrukcyjnym 590447 i kodzie zamawiającego IRO011 (Brazylijski H225M Caracal odpala Exocet, Francja zamawia kolejne H225M Caracal i VSR700, Pierwszy Caracal w Singapurze).

Na mocy porozumienia z Francuzami z 28 maja 2019, Węgry zostały włączone do globalnego łańcucha poddostawców spółki Airbus Helicopters. W miejscowości Gyula, w pobliżu granicy z Rumunią zbudowano zakłady produkujące metalowe podzespoły do przekładni głównych wszystkich typów wiropłatów Airbusa, które następnie będą wysyłane do montowni w innych państwach. Węgierskie zakłady, w których produkcja miała ruszyć w 2021, będą odpowiadać za obróbkę powierzchniową. Budowa fabryki na Węgrzech jest wynikiem podpisanego 17 grudnia 2018 memorandum o współpracy (Zakłady Airbusa na Węgrzech, Przemysłowe partnerstwo Airbusa i Węgier).

H225M Caracal dołączą do dwudziestu zamówionych dla wojsk lądowych (Magyar Szárazföldi Haderő) lekkich śmigłowców wielozadaniowych H145M, zamówionych w niemieckich zakładach Airbusa 29 czerwca 2018. Do maja br. odebrano osiemnaście wiropłatów, z czego pierwsze pięć z systemem uzbrojenia HForce (Uzbrojone H145M na Węgrzech).

Według władz w Budapeszcie, po zakończeniu dostaw szesnastu H225M Caracal i dwudziestu H145M, modernizacja i wymiana pokoleniowa śmigłowców sił zbrojnych zostanie zrealizowana w 85%. Do wycofania pozostanie jedynie osiem uderzeniowych Mi-24 (w tym sześć Mi-24P i dwa Mi-24W).

Obszerna galeria zdjęć z wizyty delegacji węgierskiej we francuskich zakładach Airbus Helicopters w Marignane dostępna jest TUTAJ

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X