Przejdź do serwisu tematycznego

Montaż pierwszego węgierskiego KC-390

Brazylijska spółka Embraer poinformowała o rozpoczęciu montażu końcowego pierwszego z dwóch węgierskich samolotów transportowo-tankujących KC-390 Millenium.

11 listopada br. brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała o rozpoczęciu montażu końcowego pierwszego z dwóch węgierskich średnich samolotów transportowo-tankujących KC-390 Millenium. Ministerstwo obrony Węgier zamówiło oba samoloty 17 listopada 2020 w ramach programu modernizacyjnego Zrinyi 2026. KC-390 to wariant transportowo-tankujący samolotu transportowego C-390 (Dwa C-390 dla Węgier).

Brazylijska spółka Embraer poinformowała o rozpoczęciu montażu końcowego pierwszego z dwóch węgierskich samolotów transportowo-tankujących KC-390 Millenium

Spółka zakończyła fazę szczegółowej weryfikacji projektu technicznego (Critical Design Review, CDR) i rozpoczęła w tym tygodniu proces montażu strukturalnego pierwszego samolotu. Rozpoczęcie produkcji zostało uświetnione wizytą delegacji rządu węgierskiego w siedzibie spółki w Gavião Peixoto w stanie São Paulo.

W nadchodzących tygodniach zostaną zmontowane części paneli konstrukcyjnych i pokrycia głównych elementów kadłuba i półskrzydeł. Dostawa pierwszego samolotu planowana jest na 2024 rok (wcześniej informowano o dostawach w latach 2023-2024 – przyp. red.) (Montaż pierwszego węgierskiego H225M Caracal).

Umowa o nieujawnionej wartości przewidywała szkolenie personelu lotniczego i naziemnego, usługi wsparcia technicznego i eksploatacyjnego oraz inne usługi w zakresie wdrożenia nowego typu samolotu do węgierskich wojsk lotniczych (Magyar Légierő).

Samoloty będą realizować zadania z zakresu transportu dużych ładunków i ich zrzutu, transportu żołnierzy, prowadzenia operacji spadochronowych, tankowania w powietrzu, ewakuacji medycznej rannych w ciężkim stanie oraz innych zadań realizowanych na rzecz sił zbrojnych i innych służb publicznych. Co warte dodania, węgierskie Millenium będą pierwszymi latającymi oddziałami intensywnej terapii przeznaczonymi do wykonywania misji humanitarnych.

Samoloty zostaną wyposażone w zasobniki podskrzydłowe z giętkimi przewodami i sondami do tankowania (przede wszystkim 14 węgierskich samolotów wielozadaniowych Saab JAS 39C/D Gripen z Eskadry Myśliwskiej Puma z 59. bazy lotniczej Dezső Szentgyörgyi). KC-390 również same będą mogły pobierać paliwo z innej latającej cysterny.

C-390 Millenium ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m. / Zdjęcie i grafika: Embraer

Informacje o zainteresowaniu Węgrów brazylijskimi samolotami pojawiły się 16 sierpnia 2019, kiedy ujawniono, że w styczniu tego samego roku, podczas wizyty węgierskiego premiera Viktora Orbána w Brazylii, przeprowadzono pierwsze rozmowy w sprawie zakupu C-390 (Węgry zainteresowane KC-390).

Kupno C-390 pozwoli węgierskim wojskom lotniczych na wypełnienie luki, jak powstała we flocie wskutek wycofania z linii 11 samolotów An-26 z eskadry transportowej Teve, stacjonującej w 59. Bazie Lotniczej Dezső Szentgyörgyi w Kecskemét w komitacie Bács-Kiskun. Węgry dysponują obecnie jedynie dwoma wydzierżawionymi od Airbusa samolotami pasażersko-transportowymi A319.

Węgry staną się drugim użytkownikiem eksportowym tych samolotów, po Portugalii, która 11 lipca 2019 zamówiła pięć tego typu statków powietrznych (z opcją na kolejny) i dostawami od 2023. Głównym użytkownikiem są jednak brazylijskie wojska lotnicze (FAB, Força Aérea Brasileira), które pierwotnie miały zamówić 27 egzemplarzy, ale 27 maja br. resort obrony informował o ograniczeniu produkcji z przyczyn ekonomicznych – choć wówczas wprost nie wskazano o ile. 12 listopada br. resort obrony zakończył negocjacje z producentem i ogłosił, że ostatecznie zamówienie na C-390 wyniesie 13 egzemplarzy (dotychczas dostarczono 4 z nich). Po ogłoszeniu decyzji w tej sprawie, wartość akcji Embraera spadła o 8% (Mniej C-390 Millenium dla Brazylii, KC-390 dla Portugalii).

Wcześniej, zainteresowanie zakupem wyrażały Czechy (podpisując list intencyjny w kwietniu 2013), a także Chile (6 samolotów), Kolumbia (12) i Argentyna (6). Rozmowy z Embaerem prowadziły także Zjednoczone Emiraty Arabskie, Peru oraz Nowa Zelandia i Kanada. Samoloty tego typu są też oferowane w polskim programie kr. Drop, ale ten został zamrożony (C-390 Millenium).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Przeczytaj sugerowany następny artykuł

Uzbrojenie Wojsko

Dwa C-390 dla Węgier

Brazylijska spółka Embraer zawarła umowę z ministerstwem obrony Węgier na dostawę do tego kraju dwóch średnich odrzutowych samolotów transportowych C-390

przejdź do artykułu

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X