Przejdź do serwisu tematycznego

Ukraińskie F-16 będą serwisowane w Polsce

Zastępca sekretarza obrony USA ds. zakupów i utrzymania dr William A. LaPlante poinformował, że naprawy i serwis przyszłych ukraińskich samolotów F-16 będzie odbywać się w Europie, przede wszystkim w Polsce.

We wtorek, 14 listopada, amerykański magazyn Politico zorganizował coroczne spotkanie Defense Summit z przedstawicielami Kongresu, rządu federalnego, spółek obronnych i think tanków obronnych. Podczas jednego z paneli dotyczącego wojny rosyjsko-ukraińskiej, zastępca sekretarza obrony ds. zakupów i utrzymania dr William A. LaPlante poinformował, że naprawy i serwis techniczny przyszłych ukraińskich samolotów wielozadaniowych F-16 Fighting Falcon będzie odbywać się w Europie, a przede wszystkim w Polsce.

Amerykański F-16 w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy / Zdjęcie: WZL-1

Plan jest taki, aby w miarę naszych możliwości przeprowadzić kompleksowe utrzymanie w Europie, a Polska to główne miejsce. Organizujemy też inne kwestie – powiedział LaPlante w odpowiedzi na pytanie, czy planowane jest kompleksowe utrzymanie sprawności ukraińskich F-16 w Polsce.

Jednocześnie zapewnił, że Departament Obrony USA zapewni stronie ukraińskiej komponenty, techniczne środki materiałowe i części zamienne w ilości, która pozwoli na co najmniej 90 dni eksploatacji samolotów F-16 w warunkach bojowych.

Z kolei jak poinformował ukraiński dziennik Kyiv Post, powołując się na własne źródła, podstawowe prace obsługowe F-16 będą realizowane w ukraińskich bazach lotniczych. Personel naziemnych tychże baz zostanie odpowiednio przeszkolony i wyposażony przez USAF i spółki sektora obronnego. Co do skomplikowanych napraw i serwisowania np. silników, według ukraińskiego dziennika jest w Polsce jedno przedsiębiorstwo, które podoła pracom serwisowym przy F-16 – są to Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 w Bydgoszczy (WZL-2), wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ).

Jest to prawda. 9 grudnia 2021 amerykańska spółką AAR Government Services Inc. z Wood Dale w Illinois otrzymała 11-letni kontrakt od Departamentu Obrony USA na prace serwisowe w ramach programu wydłużania resursów technicznych (Service Life Extension Program, SLEP) samolotów wielozadaniowych F-16, należących USAF. Wśród podwykonawców znalazły się WZL-2. Odpowiednia umowa wykonawcza w tej sprawie z polskim podmiotem została zawarta w lipcu 2022 i dotyczyła amerykańskich samolotów stacjonujących w Europie. 14 listopada tego samego roku zakończono serwis przy pierwszym egzemplarzu (F-16 serwisowane w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2, WZL-2 będą serwisować amerykańskie F-16).

W ostatnich latach WZL-2 prowadziły wysiłki na rzecz zwiększenia swoich kompetencji w zakresie obsług polskich samolotów F-16C/D Jastrząb. 28 czerwca 2021 zawarły 5-letnią umowę z Lockheed Martin na kontynuację wsparcia technicznego tychże samolotów, natomiast 23 kwietnia 2021 zakończyły pierwszą obsługę 400FH Phase Inspection egzemplarza z 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu-Krzesinach. Partnerem w zdobyciu tych kompetencji była niderlandzka spółka Daedalus Aviation Group (WZL-2 będą nadal wspierać eksploatację F-16, Obsługa okresowa F-16 w WZL-2).

Tyle dodać, że w październiku 2022 zakończono projekt pomiędzy Lockheed Martin a WZL-2, który daje możliwość obsługi technicznej komponentów polskiej floty F-16 odpowiedzialnych za temperaturę powietrza w kabinach. Projekt obejmował opracowanie dokumentacji i materiałów szkoleniowych, produkcję oraz zakup specjalnego sprzętu, oprzyrządowania i części zamiennych oraz zapewnienie szkoleń i wsparcia WZL-2 (Lockheed Martin finalizuje pierwsze dwa projekty offsetowe w Polsce).

Do WZL-2 należą również dawne zakłady WZL-4 w Warszawie (20 grudnia 2019 walne zgromadzenie obu spółek podjęły uchwałę o połączeniu), które zajmują się remontem i serwisem turbinowych silników odrzutowych Pratt & Whitney F100-PW-229 do samolotów F-16.

Oczywiście pewien zakres prac obsługowych przy F-16 prowadzony jest również w polskich bazach lotniczych, użytkujących te samoloty: 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu-Krzesinach i 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku.

F-16 dla Ukrainy

Przypomnijmy, że od września i października br. na terytorium Stanów Zjednoczonych trwają szkolenia ukraińskich pilotów i techników obsługi naziemnej (Szkolenie Ukraińców na F-16 w USA od września i października).

20 sierpnia br. władze Królestwa Niderlandów oraz Danii zadeklarowały gotowość do przekazania samolotów, odpowiednio 42 egzemplarzy (choć nie jest to pewne) oraz 19 egzemplarzy. Z kolei 24 sierpnia br. media norweskie informowały o możliwym podobnym kroku ze strony władz w Oslo – mówi się o 6-12 lub 5-10 samolotach (Ukraina otrzyma nawet 61 samolotów F-16 z dwóch państw, Media: Norwegia przekaże Ukrainie swoje F-16?).

Do koalicji na rzecz szkoleń Ukraińców na F-16 należy 11 państw: Wielka Brytania, Francja, Belgia, Kanada, Luksemburg, Królestwo Niderlandów, Szwecja, Dania i Portugalia, Polska i Rumunia.

7 listopada br. do europejskiego centrum szkoleniowego F-16, czyli EFTC (European F-16 Training Centre) w Rumunii dotarło pierwsze 5 z 12-18 niderlandzkich samolotów wielozadaniowych F-16, które będą służyć do szkoleń pilotów ukraińskich i rumuńskich (Niderlandzkie F-16 w centrum szkoleniowym w Rumunii).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Niemcy sfinansują zakup HIMARS dla Ukrainy

Departament Stanu USA wydał zgodę na sprzedaż do Ukrainy wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych M142 HIMARS, których zakup sfinansuje rząd Republiki Federalnej Niemiec.

Sześćdziesiąty drugi pakiet amerykańskiej pomocy wojskowej Ukrainie

Departament Obrony USA ogłosił czwarty w tym roku (a 62. z kolei) i trzeci w ramach nowej ustawy pakiet pomocy wojskowej walczącej Ukrainie o wartości 400…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

FfWAnITXkAEIa7f

2022-10-18
X