Przejdź do serwisu tematycznego

Korea: Oblot piątego prototypu KF-21 Boramae

Południowokoreański urząd zamówień obronnych DAPA poinformował o oblocie piątego (z sześciu planowanych) prototypu samolotu wielozadaniowego KF-21 Boramae.

16 maja br. południowokoreański urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) poinformował o oblocie piątego (z sześciu planowanych) prototypu samolotu wielozadaniowego KF-21 Boramae (pol. Jastrząb), opracowanego wspólnie z Indonezją, w ramach programu KF-X (Korean Fighter eXperimental)/IF-X (Indonesian Fighter eXperimental). Dzień wcześniej ogłoszono status tzw. wstępnej oceny zdolności bojowych, który pozwoli przeprowadzić studium wykonalności projektu produkcji seryjnej do sierpnia br.

Prototyp nr 005 (Block 1) / Zdjęcie: DAPA

Zgodnie z informacją, samolot nr 005 (Block 1) został oblatany z lotniska przy siedzibie południowokoreańskiej spółki Korean Aerospace Industries (KAI) w Sacheon w prowincji Gyeongsang, gdzie mieści się również 3. Skrzydło Szkolne wojsk lotniczych Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun). Start odbył się o godz. 14.19 czasu lokalnego, a lądowanie o godz. 15.04 (lot trwał 45 minut).

W czerwcu br. zostanie jeszcze oblatany szósty prototyp (i jednocześnie drugi dwumiejscowy). Przypomnijmy, że obloty pierwszych czterech prototypów miały miejsce kolejno: 19 lipca 2022 (jednomiejscowy), 10 listopada 2022 (jednomiejscowy), 5 stycznia 2023 (jednomiejscowy) i 20 lutego 2023 (dwumiejscowy). 28 marca br. rozpoczęto pierwszy etap programu testów uzbrojenia, a 10 maja br. – drugi etap.

Jeśli, jak wspomniano, do sierpnia br. zostanie przeprowadzone studium wykonalności projektu produkcji seryjnej, to ta rozpocznie się w 2026. Niemniej, do lutego 2026 planowane jest zrealizowanie programu około 2000 testów. Tymczasem, 9 maja br. Eom Dong-hwan, minister w DAPA przekazał mediom, że otrzymał zapewnienie od władz w Indonezji o pokryciu zaległych kosztów w programie KF-X/IF-X.

KF-21 Boramae, bazujący na projekcie KAI C109, ma 16,9 m rozpiętości skrzydeł, 11,2 m długości i 4,7 m wysokości. Ma masę własną 11,8 t i ma mieć maksymalną masę startową 25,4 t (masa paliwa wyniesie 5,4 t). Napęd stanowią dwa silnikami turbowentylatorowe General Electric GE Aviation F414-KI o ciągu 57,8 kN każdy (97,9 kN z dopalaniem), które zapewnią zasięg do 2900 km i prędkość 2200 km/h.

Samolot otrzymał, opracowany przez Hanwha Systems, radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA, Active Electronically Scanning Array), koreański czujnik termolokacyjny IRS-T, zintegrowany elektroniczny system walki, pomocniczą jednostkę zasilającą, łącze wymiany danych LIG Nex1, system walki radioelektronicznej ALQ-200K i inne lokalne komponenty.

Na dziesięciu węzłach podskrzydłowych i podkadłubowych będzie możliwość przenoszenia pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor, krótkiego zasięgu Diehl IRIS-T, bomb kierowanych laserowo GBU-31 JDAM oraz uzbrojenia dalekiego zasięgu, opracowanego lokalnie, w tym 400-mm kierowanego pocisku rakietowy powietrze-okręt II. Maksymalny udźwig uzbrojenia wyniesie 7700 kg.

Zgodnie z deklaracjami władz w Seulu, do 2028 zostanie dostarczonych 40 samolotów KF-21 Block 2, a do 2032 roku – łącznie 130 (początkowo mówiono o zakupie 120 samolotów – przyp. red.). Pozostałe 50 egzemplarzy, jakie zostaną zbudowane przypadnie Indonezji, która finansuje (nie bez problemów) program w 20 procentach (początkowo zapotrzebowanie szacowano na ok. 80 egzemplarzy – przyp. red.).

W południowokoreańskich wojskach lotniczych, KF-21 zastąpią przestarzałe samoloty F-4D/E Phantom II oraz F-5E/F Tiger II. Będą jednocześnie uzupełnieniem samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II, planowanych do modernizacji F-15K Slam Eagle oraz KF-16C/D Block 52, modernizowanych do standardu zbliżonego do F-16V (równoważny dla nowych F-16C/D Block 70/72). Co ciekawe, uzupełnieniem dla samego KF-21, ale wariantu dwumiejscowego, ma być bezzałogowy bojowy lojalny skrzydłowy Kaori-X (pol. Płaszczka), którego program budowy ujawniono 23 grudnia 2021.

W przypadku wojsk lotniczych Indonezji (Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Udara, TNI-AU) zastąpią 11 Su-30MK/MK2, 5 Su-27SK/SKM, 16 F-16C/D Block 52RI oraz odbierają zmodernizowane F-16A Block 15 OCU (12 egzemplarzy). 10 lutego br. zamówiono we Francji 42 samoloty wielozadaniowe Dassault Rafale F4.

Co ciekawe, w wywiadzie z 8 maja br. dla południowokoreańskiej telewizji MBC, prezes zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej Sebastian Chwałek powiedział, że Grupa jest zainteresowana dołączeniem do programu KF-X. Deklaracja nastąpiła po kwietniowej wizycie prezesa w Korei.

Źródło: DAPA

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X