22 października w bazie marynarki wojennej Whiting Field w Pensacola na Florydzie, koncern Airbus Helicopters zaprezentował model H135 jako ofertę dla US Navy i USMC na nowy śmigłowiec szkolny w programie TH-XX.

Pomalowany w barwy US Navy śmigłowiec H135 został zaprezentowany podczas wystawy 2018 Fleet Fly-In w bazie marynarki wojennej Whiting Field w Pensacola na Florydzie. /Zdjęcie: Airbus

Pomalowany w barwy US Navy śmigłowiec H135 został zaprezentowany podczas wystawy 2018 Fleet Fly-In w bazie marynarki wojennej Whiting Field w Pensacola na Florydzie. /Zdjęcie: Airbus

Pomalowany w barwy US Navy śmigłowiec H135 został zaprezentowany podczas wystawy 2018 Fleet Fly-In, którą zaplanowano na 22-26 października. Imprezę rokrocznie organizuje stowarzyszenie Naval Helicopter Association. Piloci północnoamerykańskiego oddziału koncernu Airbus Helicopters zaplanowali loty pokazowe, które mają zainteresować lotników marynarki i inne zainteresowane strony.

H135 został zaoferowany dla programu TH-XX, który ma wyłonić następcę floty 113 śmigłowców szkolenia podstawowego TH-57A/B/C Sea Ranger, będących zmilitaryzowaną wersją modelu Bell 206 i pełniących służbę od 1968. Powodem wymiany floty jest nie tylko wiek i zużycie płatowców, ale także ich niedostosowanie do współczesnych wymogów szkoleniowych na dużo nowocześniejsze wiropłaty. Według planów budżetowych, pozyskanie nowych śmigłowców miałoby się rozpocząć na przełomie lat fiskalnych 2020 i 2021.

US Navy poszukuje 105 jednosilnikowych śmigłowców, jednak oferowany przez europejski koncern wiropłat dysponuje dwoma turbinami. Jak dotąd, od opublikowania szczegółowych wymagań technicznych na TH-XX 1 czerwca 2017, jedynymi ofertami w programie były jednosilnikowe TH-119 od Leonardo Helicopters, będący wojskową wersją śmigłowca Agusta Westland AW119Kx, a także Bell 407GXP. US Navy chce, aby nowe wiropłaty były zdolne do wylatania 77 tys. h rocznie. W ramach programu przewiduje się zapewnienie naziemnego systemu szkolenia i serwisu.

Jak podkreśla Airbus, ich oferta spełnia poza tym wymóg 4-osiowego autopilota, jest certyfikowany do wykonywania lotów w dzień i w nocy, w warunkach obserwacji wzrokowej (VFR) i na podstawie instrumentów (IFR). Oferuje także możliwość tryb lotu z jednym silnikiem niepracującym (One Engine Inoperable, OEI), co według oferentów jest bardziej efektywne i mniej kosztowne od propozycji konkurencji (H135 dla Straży Granicznej, 2018-10-09).

Jeśli H135 zwycięży w programie, śmigłowce zostaną wyprodukowane w zakładach Airbus Helicopters, Inc. (AHI) w Columbus w stanie Mississipi, gdzie od 2006 powstają UH-72A Lakota, będąc zmilitaryzowaną wersją modelu H145 dla US Army.