9 lipca Biuro Finansów Komendy Głównej Straży Granicznej ujawniło wartość ofert nadesłanych na postępowanie na dostawę śmigłowca wielozadaniowego wraz z systemem obserwacji lotniczej. Postępowanie w trybie nieograniczonym zostało ogłoszone 19 maja (Śmigłowiec dla Straży Granicznej, 2018-05-21).
Wymagania techniczne spełniają śmigłowce obydwa zaoferowane śmigłowce, Bell 429 i Airbus Helicopters H135. Te ostatnie są używane przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe / Zdjęcie: Airbus Helicopters
Do 26 czerwca wpłynęły dwie oferty: spółki Heli Invest z Warszawy, reprezentującej koncern Airbus Helicopters w Polsce, a także Bell Helicopter Textron z Fort Worth w Teksasie (Śmigłowce dla Policji unieważnione, 2018-04-23). Gestor zarezerwował na sfinansowanie zamówienia 39 487 139,19 zł brutto. Obie oferty przekroczyły jednak zakładany budżet: Heli Invest zaproponował 46 465 710 zł (z 23% VAT), natomiast Bell Helicopter Textron – 47 187 419,88 zł (38 363 756 zł netto).
Obie spółki zagwarantowały, że zrealizują zamówienie w zakładanym przez gestora terminie, czyli do 1 października 2019. Gwarancja na płatowiec, awionikę, zespół napędowy oraz wyposażenie dodatkowe w obu ofertach wynosiła 36 miesięcy lub 1000 godzin nalotu (wymogiem były co najmniej 24 miesiące lub 500 godzin).
Straż Graniczna chce kupić wielozadaniowy, napędzany dwoma silnikami turbinowymi śmigłowiec zdolny do przewozu co najmniej 6 osób. Wiropłat ma służyć do przeprowadzania lotów operacyjnych, patrolowo-rozpoznawczych i dyspozycyjnych nad lądem. Odbiorcą nowego statku powietrznego ma być Wydział Techniki Lotniczej Zarządu Granicznego KGSG w Nowym Sączu, gdzie uzupełni możliwości śmigłowców PZL Kania.
Analiza
Wymagania techniczne spełniają śmigłowce Airbus Helicopters H135 i Bell Helicopter Textron 429. Francuskie wiropłaty są użytkowane obecnie przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe (LPR). Z uwagi na przekroczenie zakładanego budżetu, komisja przetargowa Straży Granicznej może zdecydować o zwiększeniu limitu lub unieważnieniu i rozpisaniu od nowa postępowania.