W piątek, 12 kwietnia 2024, w amerykańskiej stoczni Marinette Marine z Marinette w stanie Wisconsin (spółki zależnej od włoskiej grupy stoczniowej Fincantieri – Cantieri Navali Italiani) odbyła się uroczystość położenia stępki pierwszej z 4 zamówionych (i z łącznie 20 planowanych) fregat rakietowych typu Constellation, zmodyfikowanego włosko-francuskiego projektu FREMM (FRegata Europea Multi-Missione). Okręt otrzyma nazwę USS Constellation (FFG-62).
Sekretarz US Navy Carlos Del Toro podczas uroczystości położenia stępki pierwszej fregaty typu Constellation / Zdjęcie: US Navy
W uroczystości wzięli udział m.in. sekretarz amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) Carlos Del Toro i Szef Operacji Morskich (Chief of Naval Operations, CNO) adm. Lisa Franchetti czy gubernator Wisconsin Tony Evers.
USS Constellation i fregaty typu Constellation to kolejny kluczowy krok w modernizacji naszej floty okrętów nawodnych, zwiększający liczbę jednostek dostępnych na całym świecie dla dowódców naszej floty i marynarzy – powiedział sekretarz Del Toro.
Ten okręt będzie miał kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o rozmieszczenie większej liczby okrętów na teatrze działań – powiedziała Franchetti. Fregata typu Constellation, nazwana na cześć USS Constellation – pierwsza z sześciu fregat dopuszczonych do zamówienia na mocy ustawy Naval Act z 1794 r. i pierwsza w swoim typie zaprojektowana i zbudowana przez amerykańskich robotników – zapewni swobodny przepływ amerykańskiego handlu drogą morską.
W ramach programu Future Guided Missile Frigate, znanego pod akronimem FFG(X), okręt został zamówiony 30 kwietnia 2020 za nieco ponad 795 mln USD (wówczas 3,318 mld zł), a w kosztach uwzględniono także zaprojektowanie go. Umowa zawiera opcję na 10 kolejnych, ale ostatecznie wykorzystano ją dotąd na 5 (Zmodyfikowany FREMM dla US Navy).
Sponsorem okrętu jest Melissa Braithwaite, żona byłego sekretarza US Navy Kennetha Braithwaite’a, która nadała mu nazwę w 2020.
Cięcie blach miało miejsce 31 sierpnia 2022, przez co program zanotował roczne opóźnienie. Obecnie sięga ono już trzech lat: planowany termin oddania prototypu zamawiającemu to 2029, zamiast pierwotnego 2026. Głównym powodem ma być nadmierne obciążenie stoczni i problemy kadrowe. Realizuje bowiem nadal budowę fregat klasy LCS dla US Navy, a także fregat typu MMSC (Multi-Mission Surface Combatant) dla królewskiej marynarki wojennej Arabii Saudyjskiej.
Co ciekawe, poziom ukończenia projektu nie przekroczył nadal 80%, a zmiany w porównaniu z bazowym projektem są znaczne. Początkowo bowiem zakładano, że Constellation i FREMM będą współdzielić 85% elementów, ale po zmianach wymuszonych przez US Navy, współczynnik ten spadł do jedynie 15%. Będzie to więc faktycznie nowy typ okrętu (Amerykańska fregata Constellation vs. FREMM).
Ostatnio zainteresowanie zakupem licencji na budowę siedmiu okrętów wyraziła Grecja (Grecja zainteresowana amerykańskimi fregatami Constellation).
Grafika: Fincantieri – Cantieri Navali Italiani
Okręty typu Constellation mają mieć po 151,18 m długości, 19,7 m szerokości, 5,5 m zanurzenia, 6112 t wyporności standardowej i 7408 t wyporności pełnej. Napęd typu CODLAG (COmbined Diesel-eLectric And Gas) będzie kombinacją pojedynczej turbiny gazowej General Electric LM2500+G4, dwóch generatorów prądotwórczych INDAR 2 po 3,4 MW każdy i czterech silników wysokoprężnych Rolls-Royce MTU 20V 4000 M53B o łącznej mocy 12 MW, co zapewni prędkość maksymalną do 26 w. oraz zasięg do 6000 mil morskich przy prędkości ekonomicznej 16 w.
Załoga będzie liczyć 24 oficerów i 176 marynarzy. Okręty otrzymają System Walki Aegis Baseline 10 z systemem kierowania walką COMBATSS-21, radary dozoru przestrzeni powietrznej AN/SPY-6(V)3 EASR (Enterprise Air Surveillance Radar), radary powierzchniowe AN/SPS-73(V)18, wyrzutnie celów pozornych MK-53 Nulka, aktywny system walki elektronicznej AN/SLQ-32(V)6 wraz ze stacjami hydrolokacyjnymi AN/SLQ-61, sonarami AN/SQS-62 i systemem walki podwodnej AN/SQQ-89(V)16 i holowanymi stacjami hydroakustycznymi CAPTAS-4.
Główne uzbrojenie ma stanowić 32-komorowa uniwersalna kontenerowa wyrzutnia Mark 41 Vertical Launching System (Mk 41 VLS) dla pocisków manewrujących RGM-109 Tomahawk, pocisków przeciwlotniczych RIM-162 ESSM Block 2 oraz przeciwrakietowych/przeciwokrętowych RIM-174 Standard SM-6 ERAM i RIM-66 Standard SM-2 Block 3C. Do tego 16-komorowa wyrzutnia pocisków przeciwokrętowych RGM-184 NSM, 21-komorowe wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych RIM-116 SeaRAM i 57-mm armata morska Mk 110 Mod 0 (Bofors 57 mm SAK L/70 Mk3). Okręty mają przenosić pojedynczo wielozadaniowe śmigłowce morskie MH-60R Seahawk lub bezzałogowe MQ-8C Firescout, a także dwie łodzie hybrydowe klasy RHIB.
Our U.S. subsidiary @FincantieriUS celebrated a momentous achievement on Friday. 👏
The keel laying ceremony of the future USS Constellation (FFG-62), a guided-missile frigate which is being built for the U.S. Navy at the Fincantieri Marinette Marine shipyard in Marinette,… pic.twitter.com/qLK0PacqIf
— Fincantieri (@Fincantieri) April 15, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.