15 września amerykański instytut badawczy Congressional Research Service (CRS), działający w ramach Biblioteki Kongresu Stanów Zjednoczonych, opublikował raport pt. Navy Constellation (FFG-62) Class Frigate Program: Background and Issues for Congress. Po raz pierwszy porównaniu w nim szczegółowo różnice pomiędzy przyszłymi fregatami rakietowymi typu Constellation z ich bazowym projektem, czyli włosko-francuskim FREMM (FRegata Europea Multi-Missione).
Amerykański instytut Congressional Research Service opublikował porównanie przyszłych fregat rakietowych typu Constellation z ich bazowym projektem, czyli włosko-francuskim FREMM / Grafika: Marinette Marine
Amerykańska marynarka wojenna (US Navy), w ramach programu Future Guided Missile Frigate, znanego pod akronimem FFG(X), chce otrzymać łącznie co najmniej 20 fregat rakietowych typu Constellation (FFG-62) na bazie oferty zmodyfikowanego projektu FREMM, przedłożonego przez spółkę Marinette Marine, zależną od włoskiej grupy stoczniowej Fincantieri – Cantieri Navali Italiani. Umowa projektowa została zawarta 30 kwietnia 2020 (Zmodyfikowany FREMM dla US Navy).
Rzeczony raport CRS zawiera infografikę którą dostarczyło biuro legislacyjne US Navy (Navy Office of Legislative Affairs) – trafiła ona także do kongresowego biura budżetowego CBO (Congressional Budget Office). Zawiera ona porównanie projektu dostosowanego do amerykańskiego użytkownika z włoskim wariantem wielozadaniowym FREMM, oznaczonym jako IT-GP.
Infografika z raportu Navy Constellation (FFG-62) Class Frigate Program: Background and Issues for Congress / Grafika: Navy Office of Legislative Affairs
Według infografiki amerykański okręt ma być dłuższy o 23,29 stopy (7,18 m) – 151,18 m w porównaniu do 144 m, zachowują tą samą szerokość, czyli 64,63 stopy (19,7 m). Wyporność standardowa ma być zwiększona z 5524 do 6112 t, a pełna z 6890 do 7408 t (metrycznych). Jak wyjaśniono dłuższy kadłub ma pomieścić większe generatory prądotwórcze i zapewnić dodatkowe miejsce na przyszłe modernizacje układu napędowego.
Różnicą jest także usunięcie gruszki dziobowej w której we FREMM znajduje się antena sonaru kadłubowego pracującego w niskim paśmie. Modyfikacji mają ulec śruby napędowe, w celu redukcji sygnatury akustycznej. Jednak najbardziej widocznymi zmianami jest modyfikacja architektury nadbudówki, która zostanie dostosowana do integracji wyposażenia elektronicznego, wsparcia i uzbrojenia wybranego przez US Navy.
Co istotne, powyższe modyfikacje o które strona amerykańska wnioskowała do Marinette Marine i Fincantieri już po udzieleniu kontraktu na prace projektowe, miały według raportu, nie wpłynąć na koszty produkcji prototypowej jednostki, czyli przyszłej USS Constellation (FFG-62), co ustalono na 795 mln USD. W przypadku drugiego okrętu, Congress (FFG-63) koszty mają spaść do 554 mln USD. Nie podano jeszcze kosztów trzeciej zapowiedzianej jednostki, czyli Chesapeake (FFG-64).
Bazowy, włoski wariant wielozadaniowy FREMM, oznaczony jako IT-GP / Zdjęcie: Michał Szafran
Warto dodać, że latem br. miała zakończyć się faza szczegółowej weryfikacji projektu technicznego (Critical Design Review, CDR) i gotowości do produkcji (Production Readiness Review, PRV), po przeglądzie 34 elementów projektu, co otworzyłoby drogę do uroczystości cięcia blach (zasadnicza budowa miała rozpocząć się nie wcześniej, niż w kwietniu 2022). Na tę chwilę brak informacji o tym, co sugeruje, iż wnioskowane modyfikacje mogły wydłużyć harmonogram.
Pierwsze okręty mają powstać w stoczni spółki Marinette Marine w Marinette, w stanie Wisconsin, ale nieoficjalnie US Navy rozważa powierzenie części prac drugiej stoczni, dzięki czemu odsunięto by obawy o ewentualne opóźnienie dostaw. Obecnie, harmonogram przewiduje dostarczenie pierwszej fregaty w 2026, a dziesiątej do 2035. Dzięki temu wstępna gotowość operacyjna przyszłej USS Constellation (FFG-62) miałaby zostać osiągnięta w 2029, zgodnie z niedawnym raportem Biura Rozliczeń Rządu (Government Accountability Office, GAO).
Pełny raport Navy Constellation (FFG-62) Class Frigate Program: Background and Issues for Congress dostępny jest TUTAJ
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.