2 listopada francuska Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA) poinformowała, że jeszcze w bieżącym miesiącu rozpocznie się analiza studium wykonalności w realizowanym od kwietnia 2018 wspólnie z Niemcami programie nowego samolotu patrolowego bazowania lądowego kr. MAWS (Maritime Airborne Warfare System). Wcześniej, 23 października br. o planach tych informował dyrektor DGA, Joël Barre, podczas konferencji prasowej.
Wybór przyszłej platformy, jak i poszczególnych systemów i podsystemów w ramach francusko-niemieckiego programu MAWS będzie wymagał poważnych kompromisów między priorytetami operacyjnymi, przemysłowymi i ekonomicznymi, czego nauczyły wcześniejsze i obecnie realizowane programy wojskowe obu państw / Grafika: Airbus Defence and Space
W studium zostaną zaangażowane podmioty przemysłowe obu państw. Na razie Thales z Francji oraz Hensoldt, ESG [Elektroniksystem] i Diehl z Niemiec w ramach nowo utworzonego konsorcjum o nazwie T-HED. Faza ta będzie dotyczyć kluczowych systemów misji i uzbrojenia, takich jak systemy walki elektronicznej, radary, sonary, torpedy, boje sonarowe, łącza danych i systemy łączności.
Co ciekawe, Joël Barre zapytany w październiku o zaangażowanie takich spółek jak Airbus Defence and Space czy Dassault Aviation, powiedział, że nie nastąpi to przed 2021, gdy rozpocznie się druga faza studium, mająca na celu wyłonić płatowiec. Dodał, że ustalono ze stroną niemiecką, że będzie to konstrukcja europejska, więc w tym wypadku faworytem są wspomniane spółki.
Projekt ma na celu ewentualny, wspólny zakupu następcy francuskich samolotów patrolowych Atlantique 2 (ATL2) oraz niemieckich P-3C CUP+ Orion do 2030. W przypadku tych drugich, 16 czerwca federalne ministerstwo obrony Niemiec poinformowało o anulowaniu programu modernizacyjnego MLU (Mid-Life Upgrade) ośmiu samolotów tego typu i skupieniu się na programie MAWS (Niemcy szukają nowych samolotów patrolowych, 2020-06-18).
20 lipca 2018, podczas międzynarodowych targów lotniczych Farnborough 2018, Airbus zaprezentował koncepcję samolotu zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), zwiadu, obserwacji i rozpoznania na bazie cywilnego modelu A320neo, który otrzymał wstępne oznaczenie A320neo M3A (Modular Multi-Mission Aircraft). Alternatywnie proponowany jest nieco mniejszy A319 jako bazowy płatowiec. Samolot taki byłby konkurentem amerykańskiego Boeing P-8A Poseidon, którego w Europie zakupiły dotąd Wielka Brytania i Norwegia. Mogą też być brane mniejsze konstrukcje, takie jak Airbus C295MPA Persuader (Maritime Patrol Aircraft), Rheinland Air Services RAS-72 Sea Eagle (na bazie ATR 72) czy Dassualt Falcon 2000 MSA (Dwa C295 MPA dla Irlandii, 2019-12-16; Koncepcyjny Airbus A320neo M3A, 2018-07-26).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.