20 lipca, podczas międzynarodowych targów lotniczych Farnborough 2018, Airbus Defence and Space zaprezentował koncepcję samolotu zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), zwiadu, obserwacji i rozpoznania na bazie cywilnego modelu A320neo.

Koncepcja Airbusa opiera się na wykorzystaniu, jako platformy bazowej, samolotów pasażerskich A320neo o dużych osiągach / Grafika: Airbus

Koncepcja Airbusa opiera się na wykorzystaniu, jako platformy bazowej, samolotów pasażerskich A320neo o dużych osiągach / Grafika: Airbus

Airbus A320neo M3A (Modular Multi-Mission Aircraft), ma być przeznaczony do realizacji misji dowodzenia, kontroli, komunikacji, zwiadu, nadzoru i rozpoznania (C4ISR), a także patrolowych, zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) i transportowych. Wojskowe oznaczenie przyszłego modelu to A320M3A (Seryjne pseudosatelity Zephyr S, 2018-07-20).

Modułowa konstrukcja typu ro-ro (Roll On/Roll Off) pozwoli również łatwą przebudowę do innych zadań takich jak transport żołnierzy, VIP, rozpoznanie radioelektroniczne (SIGINT), wczesne ostrzeganie i dozór powietrzny (AEW&C) czy ewakuację medyczną (MedEvac). Według Airbusa, najważniejszym zastosowaniem dla nowego modelu będą misje morskie. Obecnie kilka państw NATO i sojuszniczych poszukuje obecnie samolotów ZOP nowej generacji (P-8A Poseidon dla Korei, 2018-06-27).

Koncepcja Airbusa opiera się na wykorzystaniu jako platformy bazowej samolotów pasażerskich o dużych osiągach. Europejski koncern ma już doświadczenie w opracowywaniu wojskowych wariantów swoich cywilnych statków powietrznych, takich jak samoloty transportowo-tankujące A310 MRTT i A330 MRTT/KC-30A (Multi Role Tanker Transport) (Automatyczne tankowanie KC-30A, 2018-07-14).

Wyspecjalizowany A320M3A ma zostać wyposażony w głowicę elektrooptyczną z sensorami światła widzialnego i podczerwieni (EO/IR), radar z syntetyczną aperturą (SAR), detektor anomalii magnetycznych (MAD), wypukłe okna obserwacyjne, systemy zabezpieczonej łączności w zakresie widoczności optycznej, jak i poza nią (LoS/NloS), system akustyczny, elektroniczne środki zakłóceń (BriteCloud 55-T dla samolotów transportowych , 2018-06-09).

Wyposażony w boje sonarowe i do ośmiu torped ZOP, samolot będzie ściśle współpracował z okrętami sojuszniczymi, śmigłowcami, przyszłymi bezzałogowymi statkami latającymi EuroMALE i samolotami bojowymi (ILA2018: Prezentacja EuroMALE, 2018-04-27, 2018-04-27, ILA2018: Porozumienie ws. FCAS, 2018-04-26).

Analiza
29 czerwca 2017 roku podczas spotkania ministrów obrony NATO w Brukseli, przedstawiciele Francji, Grecji, Hiszpanii, Niemiec, Turcji i Włoch podpisali list intencyjny dotyczący współpracy nad międzynarodowym wielozadaniowym samolotem patrolowym (Cooperation on Multinational Maritime Multi Mission Aircraft Capabilities, M3A). 15 lutego 2018 do programu dołączyły Polska i Kanada.

Program M3A ma wyłonić potencjalnego wykonawcę samolotów zwalczania okrętów podwodnych, zwiadu, obserwacji i rozpoznania nowej generacji, których zakup mógłby nastąpić wspólnie przez państwa-sygnatariuszy.

28 kwietnia 2017 Inspektorat Uzbrojenia MON rozpoczął fazę analityczno-koncepcyjną dotyczącą zwiększenia zdolności do kompleksowego rozpoznania morskiego oraz zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych. Program nosi kryptonim Rybitwai przewiduje zakup trzech morskich samolotów patrolowych dla Marynarki Wojennej RP w latach 2023-2030. Jednak według MON, podpisanie przez Polskę listu intencyjnego ws. NATO-wskiego programu M3A nie wpływa na narodowy program pozyskania samolotów morskich (Chętni na Rybitwę i Płomykówkę, 2017-06-14).