12 lipca z lotniska Boeinga w Renton, niedaleko Seattle, w powietrze wzbił się pierwszy samolot patrolowy i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon dla Wielkiej Brytanii. Samolot oznaczony jako Poseidon MRA Mk1, bazujący na kadłubie Boeinga 737-800NG o nr bocznym ZP801, zostanie dostarczony do bazy NAS Jacksonville na Florydzie w październiku 2019, gdzie przejdzie próby odbiorcze. Wielka Brytania złożyła zamówienie na dziewięć samolotów P-8A podczas międzynarodowych pokazów lotniczych Farnborough w lipcu 2016. Boeing otrzymał środki w wysokości 506 870 865 USD (1,905 mld zł) na produkcję czterech z nich 25 stycznia 2019 w ramach 10. partii seryjnej tych samolotów (Następne P-8A Poseidon, 2019-01-30).

Pierwsze fotografie Poseidon MRA Mk1 (ZP801) podczas przygotowań do oblotu pojawiły się 23 czerwca. Kadłub, przeznaczony do montażu końcowego, dotarł do zakładów Boeinga 25 kwietnia z Wichity w stanie Kansas, gdzie znajduje się montownia Spirit AeroSystems.

Pierwsze fotografie Poseidon MRA Mk1 (ZP801) podczas przygotowań do oblotu pojawiły się 23 czerwca. Kadłub, przeznaczony do montażu końcowego, dotarł do zakładów Boeinga 25 kwietnia z Wichity w stanie Kansas, gdzie znajduje się montownia Spirit AeroSystems.

Załogi Royal Air Force (RAF) rozpoczęły szkolenia symulatorowe 22 stycznia i w locie 22 kwietnia. Piloci, oficerowie systemów uzbrojenia i ich operatorzy przechodzą sześciomiesięczny kurs. Personel pochodzi ze 120. Eskadry RAF (CXX Squadron) z bazy RAF Lossiemouth w Szkocji, która została reaktywowana 1 kwietnia 2018. Kurs obejmuje szeroką współpracę z największym użytkownikiem samolotów P-8A, czyli US Navy, w tym na samolotach amerykańskich. Miesiąc wcześniej, 12 czerwca Boeing otrzymał kontrakt o wartości 23 375 361 USD (88,57 mln zł) na realizację wsparcia logistycznego dotyczącego wprowadzenia brytyjskich samolotów do służby operacyjnej. Niezbędna infrastruktura powstaje w Szkocji.

Brytyjski przemysł znajduje się w łańcuchu dostaw podzespołów wszystkich samolotów P-8A. Spółka Marshalls dostarcza dodatkowe zbiorniki paliwa, Martin Baker – fotele załogi, General Electric UK – węzły uzbrojenia, natomiast GKN Aerospace – okna kabiny pilotów. Na nieco krótszym kadłubie B737-700ER, ale o wydłużonym zasięgu, będzie bazować 5 samolotów wczesnego ostrzegania i kontroli E-7A Wedgetail, które zastąpią E-3D Sentry AEW.Mk 1 (E-7A Wedgetail dla RAF, 2019-03-25).

Brytyjscy piloci, oficerowie systemów uzbrojenia i ich operatorzy rozpoczęli sześciomiesięczny kurs w Stanach Zjednoczonych. Od 2020 pierwsze samoloty będą realizować misje patrolowe nad północnym Atlantykiem i w Arktyce. / Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii

Brytyjscy piloci, oficerowie systemów uzbrojenia i ich operatorzy rozpoczęli sześciomiesięczny kurs w Stanach Zjednoczonych. Od 2020 pierwsze samoloty będą realizować misje patrolowe nad północnym Atlantykiem i w Arktyce. / Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii

Plan zakupu P-8A przedstawiono w strategicznym przeglądzie obrony i bezpieczeństwa na 2015 (Strategic Defence and Security Review, SDSR). Samoloty mają zapewnić ochronę brytyjskim okrętom podwodnym przenoszącym broń nuklearną i lotniskowcom typu Queen Elizabeth. Wielka Brytania została również wytypowana przez Boeinga jako europejska baza szkoleniowa załóg P-8A (Okręty podwodne dla Royal Navy, 2018-05-17).

Dwa tygodnie wcześniej, 27 czerwca pojawiła się informacja, że Indyjski Komitet Gabinetowy ds. Bezpieczeństwa (DAC) zatwierdził zakup kolejnych dziesięciu P-8I Neptune, które są wariantem samolotów P-8A Poseidon. Dzięki temu marynarka wojenna Indii (Bhāratīya Nau Senā), posiadając łącznie dwadzieścia dwa samoloty tego typu, będzie drugim największym użytkownikiem po US Navy. Wcześniej bowiem, to RAF miał zajmować to miejsce wśród użytkowników (Więcej P-8I dla Indii, 2019-06-27).