14 maja Boeing poinformował o przekazaniu setnego egzemplarza samolotu patrolowego i zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) typu P-8A Poseidon amerykańskiej marynarce wojennej (US Navy).

Boeing P-8A Poseidon jest najliczniej produkowanym samolotem patrolowym i zwalczania okrętów podwodnych na świecie / Zdjęcie: Boeing

Boeing P-8A Poseidon jest najliczniej produkowanym samolotem patrolowym i zwalczania okrętów podwodnych na świecie / Zdjęcie: Boeing

Jest to 94. samolot, który dołącza do floty operacyjnej US Navy. Pierwsze sześć egzemplarzy, dostarczonych w fazie produkcyjno-inżynieryjnej (Engineering & Manufacturing Development, EMD) jest używanych jako platformy do testów i badań rozwojowych. Dostawa setnego samolotu w konfiguracji operacyjnej jest planowana jeszcze w tym roku (Jedenasta partia Poseidonów, 2020-03-31).

Co ciekawe, w propozycji budżetu US Navy na rok fiskalny 2021 znalazła się propozycja wstrzymania zakupu kolejnych samolotów tego typu. US Navy planuje zakończyć odbiory przy 117 egzemplarzu, zamiast wcześniej planowanych 138. Propozycja jest krytykowana przez niektóre środowiska, z uwagi na rozbudowane floty podwodne Rosji i Chin. Z kolei zwolennicy redukcji zamówień podkreślają, że rosyjskie siły są mniejsze niż w czasach zimnej wojny. Krytycy odpowiadają, że rosyjskie i chińskie okręty są coraz cichsze i trudniejsze do wytropienia, a potencjał Pekinu w tej materii cały czas rośnie.

Jednocześnie poinformowano, że samoloty tego typu będące na wyposażeniu US Navy, królewskich australijskich wojsk lotniczych RAAF (12 egzemplarzy), brytyjskich RAF (2 z 9 zamówionych) i marynarki wojennej Indii (8 z 12 zamówionych w wersji P-8I Neptune, 10 kolejnych zamówionych) wylatały dotąd prawie 300 tys. godzin. Oprócz tego Boeing otrzymał zamówienia od Norwegii (5 samolotów), Korei Południowej (6) i Nowej Zelandii (4) (Pierwszy P-8A już w Wielkiej Brytanii, 2020-02-04; Więcej P-8I dla Indii, 2019-06-27).

Dostawa odbyła po wznowieniu 20 kwietnia produkcji w zakładach Boeinga montujących kadłuby samolotów pasażerskich i wojskowych w Everett koło Seattle w stanie Waszyngton. P-8A powstają w oparciu o zmodyfikowane kadłuby cywilnych B737-800ERX/NG. W Everett powstają też kadłuby samolotów transportowo-tankujących KC-46A Pegasus w oparciu cywilne B767 (COVID-19: Boeing utrzymuje ograniczenia produkcji, 2020-04-09).