5 kwietnia br. na wspólnej konferencji prasowej prezydenta RP Andrzeja Dudy z prezydentem Ukrainy Wołodymyrem Zełenskim w Warszawie, podczas wizyty w Polsce, padła deklaracja o liczbie przekazywanych samolotów myśliwskich MiG-29 (Wizyta prezydenta Wołodymyra Zełenskiego w Warszawie).
Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski
W drugiej części wystąpieniu obu prezydentów był czas na pytania dziennikarzy. Jedno z pytań, skierowanych do prezydenta Andrzeja Dudy dotyczyło przekazywania przez Polskę samolotów myśliwskich MiG-29 (24. minuta) – ile będzie przekazywanych docelowo oraz czy Warszawa dołączy do koalicji międzynarodowej, która mogłaby dostarczać samoloty bojowego zachodnich typów (np. F-16, Tornado, Mirage).
Prezydent Andrzej Duda odpowiedział (od 27:50):
(…) Cztery MiG-29, które pozostawały w naszych zasobach zostały w ciągu ostatnich miesięcy już przekazane do dyspozycji Sił Zbrojnych Ukrainy; cztery MiGi są przekazywane teraz, w ostatnim czasie dodatkowe, czyli to już jest w sumie osiem. Jesteśmy gotowi, o czym mówiłem dziś dziś panu prezydentowi (Zełenskiemu), przekazać jeszcze sześć, które w tej chwili są w przygotowaniu w tym zakresie. Więc zakładamy, że mogłyby zostać przekazane w miarę w najbliższym czasie. Natomiast w naszej dyspozycji pozostają jeszcze MiGi, które przeszły modernizację (MiG-29M – przyp. red.) i są dzisiaj dostosowane do standardów NATO, przede wszystkim jeśli chodzi o łączność i kwestie związane z tym, żeby mogły wykonywać misje Air Policing w ramach Sojuszu Północnoatlantyckiego. Te MiGi będą nam jeszcze na razie potrzebne, natomiast w momencie w którym będą one stopniowo luzowane poprzez nowe samoloty przychodzące do naszej dyspozycji, zarówno spośród tych FA-50, które zostały zamówione w Korei Południowej, których dostawy do Polski rozpoczną się w tym roku, jak i w niedługim czasie mamy nadzieję samoloty F-35, sądzę, że w przyszłości będziemy w stanie przekazać całą pozostałą jeszcze flotę MiG-29 Ukrainie, jeżeli będzie jeszcze taka potrzeba. Natomiast należy mieć świadomość, że w zakresie przekazania tych, które wykonują misje Air Policing, będzie wymagana zgoda sojuszników, przede wszystkim Stanów Zjednoczonych, albowiem po modernizacji mają one amerykańskie wyposażenie, amerykańskich firm, służące natowskiej łączności chociażby i w związku z tym pewne dodatkowe formalności będą musiały zostać spełnione.
Prezydent nie odniósł się do kwestii, czy Polska ewentualnie przekaże samoloty produkcji zachodniej, a więc F-16 Jastrząb, ale już wcześniej wiceminister obrony narodowej Wojciech Skurkiewicz zaprzeczył doniesieniom w tej sprawie z 30 stycznia.
#NaŻywo: Spotkanie Prezydenta RP i Prezydenta Ukrainy z przedstawicielami mediów [Sygnał udostępniony przez TVP INFO] https://t.co/Fs56nC1lHF
— Kancelaria Prezydenta (@prezydentpl) April 5, 2023
Przypomnijmy, że 3 kwietnia br. Szef Biura Polityki Międzynarodowej Prezydenta RP Marcin Przydacz ujawnił w wywiadzie dla radia RMF FM, że Polska już przekazała stronie ukraińskiej kilka z obiecanych samolotów myśliwskich MiG-29. Tym samym dołączyła do Słowacji, która dostarczyła walczącej Ukrainie 13 swoich samolotów tego typu.
Siły Powietrzne RP dysponowały ok. 28 samolotami myśliwskimi MiG-29, w tym jednomiejscowymi MiG-29A/G (9.12A) i dwumiejscowymi MiG-29UB/GT (9.51), operującymi obecnie wyłącznie z 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Królewie Malborskim (w grudniu i styczniu wszystkie MiG-29 przeniesiono z 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim, w związku z planami rozmieszczenia tam nowo zamówionych lekkich samolotów bojowych FA-50 Fighting Eagle (w zeszłym roku zamówiono 12 FA-50GF i 36 FA-50PL, dostawy pierwszym nastąpią w III kwartale br.).
Samoloty MiG-29 były pozyskiwane w ZSRS (12 egz.), Czechach (10 egz.) i Niemczech (23 egz.). 1 sierpnia 2011 zawarto 3-letnią umowę o wartości 126 mln zł brutto pomiędzy Skarbem Państwa, reprezentowanym przez ówczesny Inspektorat Uzbrojenia MON, a Wojskowymi Zakładami Lotniczymi WZL nr 2 (obecnie część Polskiej Grupy Zbrojeniowej) na modernizację 16 samolotów do wersji MiG-29M (13 jednomiejscowych i 3 dwumiejscowych).
Samoloty otrzymały nową awionikę, w tym komputer danych aerodynamicznych ADC (Air Data Computer), komputer misji MDP (Mission Data Processor), wielofunkcyjny, kolorowy wyświetlacz MFCD o wymiarach 12 x 102 mm, panel sterowania UFCP z wyświetlaczami, pulpit sterowania AAP, pulpit PS-COM-01, radiostację R-862, pulpit RCU-8150, radiostację RT-8200, kamerę CVTS, systemy identyfikacji swój-obcy IFF standardu NATO oraz zasobnik FPR, interfejsy: AVB-29, INSB-29, HDB-29 oraz nowy blok BZ-MU i BDSA, platformę nawigacyjną EGI (INS i GPS z zabudowanym modułem SAASM) czy antenę model 10-150-11. Całość awioniki integruje szyna danych MIL-STD-1553B. Oprócz tego umowa obejmowała również dostawę pakietu logistycznego (części, agregaty zamienne) i przeprowadzenie szkolenia dla personelu latającego i Służby Inżynieryjno-Lotniczej.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.