Przejdź do serwisu tematycznego

Norweskie F-16 dla Draken International

Rząd Norwegii ogłosił sprzedaż 12 używanych samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM amerykańskiej spółce Draken International, która specjalizuje się w usługach szkoleń pilotów.

2 grudnia br. norweska agencja zakupów obronnych (Forsvarsmateriell, FMA), w imieniu rządu Norwegii, ogłosiła sprzedaż maksymalnie 12 używanych samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM Block 20 MLU, należących do królewskich wojsk lotniczych (Luftforsvaret, RnoAF), amerykańskiej spółce Draken International, która specjalizuje się w usługach szkoleń pilotów wojskowych.

Rząd Norwegii ogłosił sprzedaż 12 używanych samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM amerykańskiej spółce Draken International, która specjalizuje się w usługach szkoleń pilotów / Zdjęcie: Luftforsvaret

Umowa została sygnowana 22 listopada br., a samoloty wraz z niezbędnym wyposażeniem naziemnych, potrzebnych do wsparcia dalszej ich eksploatacji, zostaną dostarczone zamawiającemu w przyszłym roku. Co ciekawe, mimo zawarcia stosownej umowy, ostateczne zgody na jej wykonanie, muszą wyrazić (formalnie) rządy Norwegii i USA.

Przypomnijmy, że 20 października br. pojawiła się informacja, że Norwegia planuje wycofać do końca roku kalendarzowego wszystkie 44 F-16AM/BM, co wpisuje się w Długoterminowy Plan Obrony na lata 2018-2025. Ich zadania przejmą wdrażane wielozadaniowe F-35A Lightning II, których wraz z końcem 2021 ma być na stanie Luftforsvaret 34 egzemplarze, z których 24 mają stacjonować już w kraju (Norwegia wycofa F-16 do końca roku, Norwegia odbiera kolejne F-35).

Co ciekawe, wcześniej ministerstwo obrony Norwegii deklarowało, że chciałoby aby wycofywane F-16 nadal mogły pełnić służbę w innych siłach zbrojnych państw NATO i według najnowszych informacji – takowe rozmowy trwają w sprawie sprzedaży kilku egzemplarzy, ale szczegóły nie są znane.

Norwegia przystąpiła do partnerstwa NATO-USAF, aby zastąpić starzejące się eskadry samolotów myśliwskich Lockheed F-104 Starfighter. W 1975 złożyła zamówienie na 72 samoloty F-16A/B, które dostarczono w latach 1980-1984 (w 1989 zamówiono kolejne dwa F-16B 15 OCU w miejsce rozbitych egzemplarzy). Wszystkie samoloty przeszły modernizację Mid-Life-Update (MLU), obejmującą m.in. nowy, nahełmowy system celowniczy. W 1999 sześć norweskich samolotów brało udział w bombardowaniu Jugosławii, a w 2002 w działaniach koalicyjnych nad Afganistanem. W 2011 brały udział w egzekwowaniu strefy zakazu lotów i działaniach bojowych nad Libią.

Norweskie F-16AM/BM Block 20 MLU będą kolejnym nabytkiem spółki Draken International, która 30 czerwca br. zakupiła od Niderlandów 12 używanych F-16AM/BM z opcją na 28 kolejnych. Spółka z siedzibą w Lakeland na Florydzie specjalizuje się w usługach szkolenia pilotów wojskowych. Do tego celu dysponuje flotą około 70 samolotów A-4 Skyhawk, L-159A ALCA, Dassault Mirage F1, MiG-21BIS i Atlas Cheetah, pozyskanych na rynku wtórnym (Niderlandzkie F-16 dla Draken International).

Zakupione w Niderlandach i Norwegii samoloty będą pełnić rolę tzw. agresorów podczas realistycznych ćwiczeń na podstawie zakontraktowanych usług z wojskami lotniczymi (US Air Force, USAF) i marynarką wojenną (US Navy) Stanów Zjednoczonych. Usługi te są zamawiane przez siły zbrojne, równolegle z utrzymywaniem własnych eskadr agresorów.

Nie tylko Draken International stanie się prywatnym użytkownikiem samolotów F-16. Pierwszym z nich stała się na początku br. kanadyjska spółka Top Aces, z siedzibą w Montrealu, która odebrała pierwsze 4 z 29 zamówionych eks-izraelskich F-16A/B Netz. Do użytkowników samolotów bojowych 4. generacji dołączyła też spółka Air USA, która ogłosiła zakup od Australii 42 egzemplarzy F/A-18A/B Hornet (Izrael negocjuje sprzedaż F-16 do Kanady, Australia sprzedaje Hornety).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X