19 marca norweska agencja zakupów obronnych (Forsvarsmateriell, FMA) poinformowała, że w lutym na poligonie w pobliżu amerykańskiej bazy lotniczej Edwards w Kalifornii zrealizowano pierwszy próbny zrzut pocisku manewrującego Kongsberg JSM (Joint Strike Missile) z wewnętrznej komory uzbrojenia samolotu wielozadaniowego F-35A Lightning II (Więcej AMRAAM dla F-35).

W Kalifornii zrealizowano pierwszy próbny zrzut pocisku manewrującego JSM z wewnętrznej komory uzbrojenia samolotu wielozadaniowego F-35A Lightning II

Pierwsze etapy prac integracyjnych JSM z F-35 rozpoczęły się jeszcze w 2020. Początkowo testy separacji były prowadzone z amerykańskiego egzemplarza samolotu stojącego na ziemi. Odpowiednik masowo-gabarytowy pocisku był wypuszczany z komory uzbrojenia wprost do dołu wypełnionego gumową pianką (F-35 z pociskami Meteor i SPEAR).

Gen. bryg. Jarle Nedgård, dyrektor programu F-35 w FMA powiedział: Podczas pierwszego zrzutu sprawdzono, czy pocisk manewrujący JSM można oddzielić od samolotu w sposób bezpieczny. W tym celu używamy samolotu wyposażonego w specjalistyczną aparaturę pomiarową, w tym czujnikami prędkości, ruchu względnego, wibracji, a także rejestratory komunikacji szyny danych pomiędzy samolotem a pociskiem. Wyposażyliśmy również komorę uzbrojenia w trzy kamery, a także trzy kolejne pod skrzydłami [w dwóch zasobnikach imitujących gabaryty pocisku rakietowego klasy powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder – przyp. red]. Pozwoliły one na przeanalizowanie zachowania samolotu i pocisku dzięki specjalnym punktom referencyjnym na obu kadłubach.

Norweska spółka Kongsberg Defence and Aerospace (KDA), odpowiedzialna za integrację JSM z F-35, zapewniła odpowiednie oprzyrządowanie samego pocisku. Ponadto, w teście uczestniczył dwumiejscowy samolot F-16D, zwany potocznie Chase, pełniący rolę eskorty, którego drugi członek załogi był wyposażony w kamerę do zarejestrowania z zewnątrz próby z bliskiej odległości.

Zebrane dane telemetryczne są obecnie analizowane przez zespoły norweskie z FMA, KDA, a także agencji badawczej w dziedzinie obronności FFI (Forsvarets Forskningsinstitutt), a także 461. Eskadrę 412. Skrzydła Doświadczalnego USAF. Integrację JSM z F-35 musi zatwierdzić biuro sił powietrznych Seek Eagle (AFSEO, Air Force Seek Eagle Office). Dane telemetryczne są porównane z modelami testowymi, opracowanymi wcześniej przez KDA i AFSEO.

Pocisk manewrujący JSM jest lotniczą odmianą pocisku przeciwokrętowego NSM, z przeznaczeniem do rażenia celów naziemnych i morskich

Opis

Pocisk manewrujący JSM jest lotniczą odmianą pocisku przeciwokrętowego NSM (Naval Strike Missile), z przeznaczeniem do rażenia celów naziemnych i morskich. To jedyny typ pocisku do zwalczania okrętów nawodnych, który może być przenoszony w wewnętrznej komorze uzbrojenia F-35A. Dotychczas na integrację swoich samolotów z JSM zdecydowały się Norwegia (inicjator programu; początek dostaw w 2023), Australia i Japonia (Japońskie F-35 z JSM).

Pocisk ma 3,95 m długości i masę 410 kg. Co ciekawe, oprócz F-35A, pocisk będzie mógł być przenoszony przez pokładowy F-35C, gdyż ten nie pomieści się w nieco mniejszej komorze uzbrojenia wariantu F-35B. JSM został dotąd zintegrowany z F-15, F-16 i F/A-18. Pierwszy lot z amerykańskim F-16 miał miejsce w listopadzie 2015, natomiast z norweskim trzy lata później (NSM dla Rumunii, NSM zintegrowane z LCS).

JSM to jedyny typ pocisku do zwalczania okrętów nawodnych, który może być przenoszony w wewnętrznej komorze uzbrojenia F-35A. / Zdjęcia: FMA

Głowica naprowadzania JSM charakteryzuje się autonomicznym systemem rozpoznawania celów na podstawie obrazu zapisanego w pamięci komputera, w połączeniu z czujnikiem podczerwieni, układem nawigacji zliczeniowej (INS) i satelitarnej (GPS) oraz laserowym wysokościomierzem. Dzięki temu w zależności od celu użytkownik ma możliwość zaprogramowania typu ataku, miejsca rażenia, jak i siły detonacji 125-kilogramowej głowicy odłamkowo-burzącej. Operator, dzięki dwukierunkowemu łączu wymiany danych, ma możliwość także przerwania ataku w dowolnym momencie lotu.