5 października fińska spółka Patria poinformowała, że została wskazana przez ministerstwo obrony Bułgarii do drugiego etapu programu na dostawę 150 kołowych transporterów opancerzonych w układzie napędowym 8×8, które zostało rozpoczęte 19 lipca ub. r. Ponadto, poinformowano, że rywalem w dalszych zmaganiach będzie europejskie konsorcjum General Dynamics European Land Systems (GDELS).

Patria AMV XP z załogową wieżą  Elbit Systems MT30MK2, uzbrojoną w 30-mm armatę automatyczną ATK MK44 ABM, 7,62-mm karabin maszynowy i podwójną wyrzutnię ppk Spike / Zdjęcie: Patria

Patria AMV XP z załogową wieżą Elbit Systems MT30MK2, uzbrojoną w 30-mm armatę automatyczną ATK MK44 ABM, 7,62-mm karabin maszynowy i podwójną wyrzutnię ppk Spike / Zdjęcie: Patria

Jednocześnie odrzucono oferty francuskiej spółki Nexter Systems z pojazdem VBCI 3030 (Véhicule Blindé de Combat d’Infanterie) i niemiecko-niderlandzkiej joint-venture zkiej spółki ARTEC z pojazdem GTK Boxer. Bułgaria poszukuje następcy pojazdów BTR-60PB, zmodernizowanych BTR-60PB-MD oraz wozów rozpoznawczych BRDM-2 (Nowe KTO dla Bułgarii, 2019-07-26).

Co istotne, spośród 150 pojazdów, 90 będzie uzbrojonych w załogową wieżę z 30-mm armatą automatyczną i służyć jako kołowe bojowe wozy piechoty. Natomiast pozostałe 60 będzie bazą dla pojazdów specjalistycznych. Wozy trafią na wyposażenie trzech batalionowych grup bojowych w ramach brygady zmechanizowanej wojsk lądowych (Suchoputni voiski na Bulgarija).

W komunikacie bułgarskiego resortu obrony poinformowano z kolei, że obie propozycje zostaną ocenione pod kątem ekonomicznym, a pojazdy zostaną przetestowane na poligonie. Wówczas dopiero komisja przetargowa zdecyduje, czy kontynuować próby wybranej konstrukcji i podpisać umowę na początku 2021 czy anulować postępowanie.

AMV XP
Fińska spółka zaoferowała pojazd AMV XP (eXtra Payload, eXtra Performance, eXtra Protection), który zaprezentowano po raz pierwszy w 2013. Jest cięższą i zmodernizowaną wersją kto AMV (XC-360P). Nowy pojazd wyposażono w 612-konny silnik wysokoprężny Scania DC13 o pojemności skokowej 12,7 l, automatyczną skrzynią biegów ZF Ecolife i układem chłodzenia Ametek 450 kW, większe koła 16.00R20 z centralnym pompowaniem i wkładkami Hutchinson Run Flat oraz hydropneumatyczne zawieszenie z regulowanym prześwitem. Charakteryzuje się zwiększoną ładownością do 15 t i maksymalną masą bojową 32 t. Wzmocniono strukturę kadłuba, wspornika zawieszenia, wałów napędowych, układ zawieszenia i piasty kół.

/Film: Patria

Na potrzeby bułgarskiego przetargu, AMV XP zintegrowano z izraelską, załogową wieżą Elbit Systems MT30MK2, uzbrojoną w 30-mm armatę automatyczną ATK MK44 ABM, 7,62-mm karabin maszynowy i podwójną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) Rafael Spike. Patria oferuje obecnie wozy tego typu Japonii oraz Polsce – tej ostatniej z możliwością produkcji seryjnej. Wcześnie, bezskutecznie, były oferowane w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (z wieżą z BMP-3), Australii (gdzie przegrał z Boxer CRV) i Słowacji jako Vydra (gdzie zdecydowano się na ostatecznie na wariant podstawowy AMV) (Przyszłość Rosomaka XP w Polsce, 2020-05-15).

Piranha 5
Kontrofertą są pojazdy typu MOWAG Piranha 5, zintegrowane ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia (zsmu) Samson RCWS z 30-/40-mm armatą automatyczną, 7,62-mm sprzężonym karabinem maszynowym, wyrzutniami granatów dymnych i podwójną wyrzutnią dla rodziny ppk Rafael Spike, obejmującej warianty SR, LR/MR, LR2, ER2 i NLOS o zasięgach od 2 do 32 km. Pojazd w tej konfiguracji, podobnie jak AMV XP, miał swoją premierę 30 września br. podczas 14. edycji największych targów branży obronnej w Bułgarii – Hemus 2020 (Rafael na Hemus 2020, 2020-09-30).

GDELS-MOWAG Piranha 5 ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Rafael Samson RCWS z 30-/40-mm armatą automatyczną, 7,62-mm sprzężonym karabinem maszynowym, wyrzutniami granatów dymnych i podwójną wyrzutnią dla rodziny ppk Spike / Zdjęcie: GDELS

GDELS-MOWAG Piranha 5 ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Rafael Samson RCWS z 30-/40-mm armatą automatyczną, 7,62-mm sprzężonym karabinem maszynowym, wyrzutniami granatów dymnych i podwójną wyrzutnią dla rodziny ppk Spike / Zdjęcie: GDELS

Załogę pojazdów Piranha 5 w wariancie transportera piechoty stanowi 3 żołnierzy z możliwością transportu 8 do 10 żołnierzy desantu. Pojazd ma 8 m długości, 2,99 m szerokości, 2,34 m wysokości, a masa waha się od 17 do 30 t w zależności od uzbrojenia i wyposażenia. Napędzany jest silnikiem wysokoprężnym MTU Scania 6V199 TE21 o mocy 580 KM, który zapewnia prędkość maksymalną do 100 km/h oraz zasięg około 800 km. Pojazd pokonuje pionowe przeszkody terenowe o wysokości 0,75 m, wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 40%, rowy o szerokości 2 m oraz brody na rzekach o głębokości do 1,5 m. Piranha V może być przenoszony przez samolot transportowy Airbus A400M.

Pojazdy zostały dotąd zamówione przez Danię (309 egz.), Monako (2),  Rumunię (227), Hiszpanię (348 z planowanych z 998) i Szwajcarię (32 jako 120-mm moździerze samobieżne Mörser 16 oraz 12 w wersji specjalistycznej) (Umowa na produkcję VCR Dragón, 2020-08-27; Szwajcaria odbiera Mörser 16, 2020-04-29; Duńskie Piranha V z Kongsberg Protector, 2019-12-12).