4 lipca na terenie zakładów Satory koncernu Nexter Systems w Wersalu, Minister Sił Zbrojnych Francji Florence Parly odebrała trzy pierwsze kołowe transportery opancerzone Griffon VBMR (Véhicule Blindé Multi-Rôles). Do końca 2019 dostarczone zostaną łącznie 92 pojazdy, w tym kilkanaście w ciągu najbliższych miesięcy. Łącznie, do francuskich wojsk lądowych (Armée de terre) trafią aż 1872 Griffony. Zastąpią one 2661 transporterów opancerzonych VAB (Véhicule de l’Avant Blindé), które są w linii od 1978.
Minister Sił Zbrojnych Francji Florence Parly odebrała trzy pierwsze kołowe transportery opancerzone Griffon VBMR
W 2020 wojska lądowe odbiorą 220 pojazdów, w 2021 – 339, w 2022 – 458, w 2023 – 610 (wcześniej planowano 575), a w 2024 – 777 (zamiast 692). Celem tego harmonogramu jest umożliwienie sformowania pierwszej połączonej grupy taktycznej GTIA (groupement tactique interarmes) wyposażonej w Griffony w 2021. Wśród 1872 Griffonów 1122 będą stanowić transportery piechoty, 333 wozy dowodzenia, 117 pojazdy obserwacji artylerii, 196 opancerzone ambulanse i 54 pojazdy naprawcze.
Pojazd jest napędzany 400-konnym silnikiem wysokoprężnym, którego moc jest przenoszona na wszystkie osie i zapewnia mu prędkość maksymalną 90 km/h i zasięg do 800 km, a ochrona balistyczna reprezentuje poziom 4 wg normy STANAG 4569. Docelowo ma powstać pięć konfiguracji pojazdu: transporter piechoty, wóz dowodzenia, pojazd obserwacji artylerii, opancerzony ambulans i pojazd naprawczy
Pierwszymi przezbrojonymi jednostkami będą: 3. Pułk Piechoty Morskiej (3e Régiment d’infanterie de Marine) z Vannes, 13. Batalion Piechoty Alpejskiej (13e Bataillon de Chasseurs Alpins) z Barby, 1. Pułk Piechoty (1er Régiment d’infanterie) z Sarrebourga, 21. Pułk Piechoty Morskiej (21e Régiment d’Infanterie de Marine) z Fréjus i 3. Pułk Morskiej Piechoty Powietrznodesantowej (3e Régiment de Parachutistes d’Infanterie de Marine) z Carcassonne.
Griffon VBMR ma masę całkowitą do 24,5 t, dzięki czemu może transportować do 10 w pełni wyekwipowanych żołnierzy. Wyposażenie stanowi zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) z 12,7- lub 7,62-mm karabinem maszynowym, głowicą optoelektroniczną i wyrzutnią granatów dymnych. Opcjonalnie zostanie uzbrojony w dwa przeciwpancerne pociski kierowane nowej generacji MMP o zasięgu 4 km / Zdjęcia: Ministerstwo Sił Zbrojnych Francji
Dostawa jest częścią rozpoczętego w grudniu 2014 programu Synergie du Contact Renforcée par la Polyvalence et l’infovalorisation (SCORPION), którego łączna wartość to około 5 mld EUR (21,23 mld zł). Finansowanie programu reguluje ustawa ws. planowania wojskowego (Loi de programmation militaire, LPM) na lata 2019-2025.
Analiza
Umowa na dostawę pierwszej partii liczącej 319 pojazdów została zawarta 22 kwietnia 2017 pomiędzy Generalną Dyrekcją ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA) a spółkami Nexter Systems, Arquus (wcześniej Renault Trucks Defense) i Thales. Umowa obejmuje również pierwszą partię 20 z łącznie 60 kołowych wozów rozpoznawczych Jaguar EBRC (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat) (Prototyp Jaguar EBRC, 2018-05-17).
12 lutego 2018 zawarto z kolei umowę na dostawę 489 lekkich, wielozadaniowych pojazdów opancerzonych Léger VBMR, które otrzymały oznaczenie VBMR-L Serval i są wariantem Griffona w układzie napędowym 4×4. Ostatnim elementem programu SCORPION jest dostawa 100 zmodernizowanych czołgów Leclerc XLR, która została podpisana 5 sierpnia 2018 (Leclerc XLR dla Francji, 2018-08-07).
W latach 2025-2030 na wyposażenie również wojsk lądowych Belgii (Composante terre) trafią 382 Griffony i 60 Jaguarów trafi jako następcy pojazdów typu Piranha IIIC DF90, ATF Dingo 2 MPPV i Pandur I. 27 czerwca 2019 weszła w życie umowa o współpracy francusko-belgijskiej w ramach programu CaMo (Capacité Motorisé) dotyczącego wspólnej eksploatacji zamawianych pojazdów opancerzonych (Miliardowe zakupy Belgów, 2018-10-27).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.