12 lipca Ministerstwo Obrony Hiszpanii podpisało umowę wykonawczą na rozpoczęcie produkcji pierwszej partii 348 kołowych transporterów opancerzonych VCR (Vehiculos de Combate a Ruedas) Dragón 8×8 w trzynastu konfiguracjach dla wojsk lądowych (Ejército de Tierra) z dostawą do 2022. W tym samym roku planowane jest zamówienie drugiej partii produkcyjnej liczącej 365 wozów, a później 287 kolejnych, co oznacza łącznie dostawę 1000 pojazdów. Całkowita wartość programu to 3,863 mld EUR (16,42 mld zł), choć wcześniej deklarowano chęć przeznaczenia na to 2,1 mld EUR (8,92 mld zł).

Jak dotąd zbudowano pięć demonstratorów technologii VCR Dragón na bazie KTO Piranha V za równowartość ok. 92 mln EUR (391 mln zł). Kompleksowe próby pojazdów zakończą się w trzecim kwartale 2019. / Zdjęcie: General Dynamics European Land Systems – MOWAG

Jak dotąd zbudowano pięć demonstratorów technologii VCR Dragón na bazie KTO Piranha V za równowartość ok. 92 mln EUR (391 mln zł). Kompleksowe próby pojazdów zakończą się w trzecim kwartale 2019. / Zdjęcie: General Dynamics European Land Systems – MOWAG

VCR jest dostosowaną na hiszpańskie potrzeby wersją KTO Piranha V, produkowanym przez europejskie konsorcjum General Dynamics European Land Systems – MOWAG z siedzibą w Szwajcarii. Dostawcą VCR Dragón dla Hiszpanii będą wchodzące w skład konsorcjum UTE rodzime spółki GDELS-Santa Bárbara Sistemas, Indra i Sapa, która dzięki zamówieniu uruchomią 650 dodatkowych miejsc pracy w Sewilli, a także kolejne 1000 u poddostawców (Pizzaro z Iron Vision, 2019-07-01).

Program VCR został rozpoczęty jeszcze w 2010, ale dwukrotnie był przesuwany w czasie i wybór KTO Piranha V został ostatecznie zaakceptowany 31 lipca 2015, a następnie został uwzględniony w ramach 15-letniego planu inwestycyjnego w zakresie modernizacji technicznej sił zbrojnych Fuerza 2035 oraz zwiększenia wydatków obronnych w lipcu 2018 (Hiszpańskie wydatki zbrojeniowe, 2018-03-23, Fregaty F110 dla Hiszpanii, 2019-04-28).

Program VCR zastąpił dosyć szybko anulowaną inicjatywę zakupu następców 682 KTO Pegaso BMR 6×6, 135 bojowych wozów rozpoznawczych VEC-M1 6×6 i ponad 500 gąsienicowych transporterów M113 w różnych wariantach, rozpoczętą 2 listopada 2007. Impulsem do działania była śmierć 6 żołnierzy z sił stabilizacyjnych UNIFIL (trzech hiszpańskich i trzech kolumbijskich) w wyniku zamachu samobójczego na południu Libanu 24 czerwca 2007. Dwóch innych żołnierzy hiszpańskich zostało rannych.

Opis
Załogę pojazdów Piranha V w wariancie transportera piechoty stanowi 3 żołnierzy z możliwością transportu 8 do 10 żołnierzy desantu. Pojazd ma 8 m długości, 2,99 m szerokości, 2,34 m wysokości, a masa waha się od 17 do 30 t w zależności od uzbrojenia i wyposażenia. Napędzany jest silnikiem wysokoprężnym MTU Scania 6V199 TE21 o mocy 580 KM, który zapewnia prędkość maksymalną do 100 km/h oraz zasięg około 800 km. Pojazd pokonuje pionowe przeszkody terenowe o wysokości 0,75 m, wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 40%, rowy o szerokości 2 m oraz brody na rzekach o głębokości do 1,5 m. Piranha V może być przenoszony przez samolot transportowy Airbus A400M (Duńskie Piranha V w linii, 2019-04-05, Rumuńska Piranha po testach, 2019-04-11).