23 kwietnia Ministerstwo Obrony Hiszpanii podpisało z przedsiębiorstwem stoczniowym Navantia umowę wykonawczą do programu ALTAMAR o wartości 4,317 mld EUR (18,52 mld zł) dotyczącego budowy pięciu fregat rakietowych typu F110. Ostateczna zgoda na rozpoczęcie prac zapadła 21 stycznia. Okręty o numerach burtowych od F111 do F115, wyposażone w rodzimy system zarządzania walką SCOMBA (Sistema de Combate de los Buques de la Armada), wejdą do służby w latach 2025-2030/31, zastępując sześć fregat typu Santa Maria F80 (Oliver Hazard Perry), które weszły do linii  w latach 1986-1994. Prace będą realizowane w stoczni Navantii w Ría de Ferrol w Galicji. Przewiduje się, że około 80% zamówień u poddostawców będzie realizowane w Hiszpanii (Hiszpańskie wydatki zbrojeniowe, 2018-03-23).

Umowę sygnowali zastępca dyrektora generalnego ds. zakupów wojskowych DGAM (Dirección General de Armamento y Material) płk Alfonso Torána, dyrektor ds. operacyjnych i biznesowych Navantii, Gonzalo Mateo-Guerrero oraz dyrektora ds. rozwoju handlowego i biznesowego Navantii, Sofia Honrubia. W uroczystości uczestniczyli także sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Angel Olivares, dyrektor generalny DGAM, adm. Santiago Ramón González i dyrektor generalna Navantii, Susana de Sarriá / Zdjęcie: Navantia

Umowę sygnowali zastępca dyrektora generalnego ds. zakupów wojskowych DGAM (Dirección General de Armamento y Material) płk Alfonso Torána, dyrektor ds. operacyjnych i biznesowych Navantii, Gonzalo Mateo-Guerrero oraz dyrektora ds. rozwoju handlowego i biznesowego Navantii, Sofia Honrubia. W uroczystości uczestniczyli także sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Angel Olivares, dyrektor generalny DGAM, adm. Santiago Ramón González i dyrektor generalna Navantii, Susana de Sarriá / Zdjęcie: Navantia

Projekt F110 jest zmodyfikowaną wersją F100 (Álvaro de Bazán). Pięć jednostek tego typu weszło do służby w marynarce wojennej (Armada Española) w latach 2002-2012. Okręty mają mieć po 145 m długości, 18 m szerokości, 5 m zanurzenia i 6100 t wyporności standardowej. Dzięki cichemu hybrydowemu napędowi, złożonemu z czterech turbin gazowych o mocy 11,5 MW i dwóch silników wysokoprężnych o mocy 3,4 MW, nowe okręty mają osiągać prędkość do 35 węzłów.

Prace nad projektem o kryptonimie F2M2 rozpoczęto jeszcze w 2010. Wśród pięciu początkowych projektów był trimaran o szerokości 30 m (dla porównania F100 ma 18,6 m), lecz odrzucono go z powodu zbyt hałaśliwego układu napędowego / Grafika: Ministerstwo Obrony Hiszpanii

Prace nad projektem o kryptonimie F2M2 rozpoczęto jeszcze w 2010. Wśród pięciu początkowych projektów był trimaran o szerokości 30 m (dla porównania F100 ma 18,6 m), lecz odrzucono go z powodu zbyt hałaśliwego układu napędowego / Grafika: Ministerstwo Obrony Hiszpanii

Podstawowe uzbrojenie będzie złożone m.in. ze 127-mm armaty automatycznej, dwóch 30-mm armat, pocisków przeciwokrętowych RGM-84 Harpoon, 16-prowadnicowych uniwersalnych wyrzutni pionowego startu Mk 41 dla rakietowych pocisków przeciwlotniczych krótkiego zasięgu RIM-162 ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile) Block II i dwóch 8-komorowych wyrzutni Mk 54 dla pocisków przeciwlotniczych Standard Missile SM-2 w wersji Block IIIB, a także wyrzutni lekkich torped MK54 Mod 0. (Hiszpania wybiera ESSM Block 2 , 2018-09-26).

 Załoga ma być złożona ze 150 oficerów i marynarzy, a wyposażenie lotnicze mają stanowić dwa śmigłowce wielozadaniowe NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter). Cechą charakterystyczną jednostek ma być maszt zintegrowany z m.in. radarem pracującym w paśmie S, systemami łączności, walki elektronicznej i czujnikami oraz możliwość modułowej zabudowy pozwalającej na dostosowanie okrętów do misji różnego typu bez ingerencji w strukturę kadłuba. Wcześniej planowano, że okręty zostaną wyposażone w amerykański system walki Aegis Mk7. Sonar dostarczy spółka SAES (Sociedad Anónima de Electrónica Submarina), a systemy nawigacji i łączności Navantia Sistemas.

 Ostatnie rozwiązanie jest wzorowane na konstrukcji amerykańskich fregat typu Independence i Freedom klasy LCS. Kadłub fregat będzie stalowy, natomiast nadbudowa alumuniowa (jak w LCS) lub kompozytowa. Okręty będą zdolne do przyszłej integracji z systemami bezzałogowymi (nawodnymi, podwodnymi i powietrznymi) oraz wysokoenergetycznej broni skierowanej (np. laserowej). Dlatego oprócz zadań obrony powietrznej, fregaty będą mogły realizować misje zwalczania min morskich, okrętów podwodnych i nawodnych, patrolowe i humanitarne.