27 marca duńska agencja zakupów wojskowych DALO (Defence Acquisition and Logistics Organizations) przekazała dowództwu wojsk lądowych (Hæren) pierwsze seryjne egzemplarze transporterów opancerzonych Piranha V i lekkich pojazdów patrolowych Eagle V. DALO zamówiła łącznie 309 Piranha V w styczniu 2016 z dostawami do 2023, natomiast 36 Eagle V w maju 2017 z terminem dostaw do końca 2019. Oba typy pojazdów zostaną wpięte w system zarządzania walką Afsiddet.

Piranha V będą systematycznie zastępować w linii część przestarzałych gąsienicowych transporterów piechoty Pansret Mandskabsvogn, będące zmodyfikowaną wersją M113. Pozostałe z nich są zastępowane przez bojowe wozy piechoty CV9035DK. / Zdjęcie: Forsvaret

Piranha V będą systematycznie zastępować w linii część przestarzałych gąsienicowych transporterów piechoty Pansret Mandskabsvogn, będące zmodyfikowaną wersją M113. Pozostałe z nich są zastępowane przez bojowe wozy piechoty CV9035DK. / Zdjęcie: Forsvaret

Jednocześnie rozpoczęto wycofywanie pozostających od 55 lat w służbie gąsienicowych transporterów piechoty Pansret Mandskabsvogn (PMV), czyli M113, używanych w wariantach A1 i G3 jako pojazdy dowódcze, ewakuacji medycznej czy zabezpieczenia technicznego. Umowa z konsorcjum General Dynamics European Land Systems (GDELS) – MOWAG na zakup ich następców ma wartość 4,5 mld DKK (2,59 mld zł) i oprócz pojazdów obejmuje także długoletnie wsparcie logistyczne. Początkowe dostawy 7 pojazdów przedseryjnych rozpoczęły się w 2018, po czym przechodziły testy odbiorcze. W 2020 ma nastąpić ogłoszenie gotowości bojowej.

Duńskie Piranha V będą użytkowane w wariantach transportera piechoty, pojazdu dowodzenia, pojazdu ewakuacji medycznej, pojazdu ewakuacji technicznej, pojazdu zabezpieczenia technicznego oraz jako samobieżny moździerz. W przypadku tego ostatniego przewiduje się co najmniej 15 pojazdów, które zostaną wyposażone w 120-mm moździerz automatyczny A3MS (Advanced Automated Autonomous Mortar System), opracowany przez austriacką spółkę ESLAIT’s (ESL Advanced Information Technology’s) (Samobieżne moździerze dla Szwajcarii, 2019-04-04).

/ Film: Forsvaret

Załogę pojazdów Piranha V w wariancie transportera piechoty stanowi 3 żołnierzy z możliwością transportu 8 do 10 żołnierzy desantu. Pojazd ma 8 m długości, 2,99 m szerokości, 2,34 m wysokości, a masa waha się od 17 do 30 t w zależności od uzbrojenia i wyposażenia. Napędzany jest silnikiem wysokoprężnym MTU Scania 6V199 TE21 o mocy 580 KM, który zapewnia prędkość maksymalną do 100 km/h oraz zasięg około 800 km. Pojazd pokonuje pionowe przeszkody terenowe o wysokości 0,75 m, wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 40%, rowy o szerokości 2 m oraz brody na rzekach o głębokości do 1,5 m. Piranha V może być przenoszony przez samolot transportowy Airbus A400M.

Postępowanie na dostawę lekkich pojazdów opancerzonych rozpoczęto w listopadzie 2015. Oferta konsorcjum GDELS-MOWAG pokonała pojazdy Ocelot produkcji General Dynamics Force Protection Europe, Aravis oferowane przez Nexter Systems, M-ATV produkcji Oshkosh Defense oraz tureckie Cobra i Cobra II. Eagle V, który uzupełni, a w dalszej kolejności zastąpi 77 Eagle IV, ma 5,37 m długości, 2 m wysokości i 2,16 m szerokości. Został przystosowany do transportu 6 żołnierzy, w tym kierowcy. Pojazd wyposażono w silnik wysokoprężny Cummins o mocy 250 KM. Wojska lądowe otrzymają pojazdy w wariantach patrolowym, logistycznym czy walki elektronicznej.