5 grudnia konsorcjum General Dynamics European Land Systems (GDELS)-MOWAG poinformowało o podpisaniu umowy ze szwajcarskim federalnym urzędem zakupów obronnych Armasuisse na dostawy wozów rozpoznawczych Eagle V 6×6. Pojazd został wybrany w otwartym postępowaniu, w którym brali udział także przedstawiciele zagranicznych przedsiębiorstw.

Dopuszczalna masa całkowita Eagle V 6x6 to 15 t, a ładowność to ponad 5 t. Objętość kabiny wynosi 16 m3. Pojazd ma 7,00 m długości, 2,28 m szerokości i 2,50 m wysokości. Napędza go 6-cylindrowy silnik wysokoprężny Cummins ISB6.7 E3 o pojemności 6,7 l i mocy 245 KM. Moc jest przenoszona na automatyczną pięciobiegową skrzynią Allison 2500 SP. Maksymalna prędkość na drodze utwardzonej wynosi 110 km/h, a zasięg to około 700 km. / Zdjęcie GDELS

Dopuszczalna masa całkowita Eagle V 6×6 to 15 t, a ładowność to ponad 5 t. Objętość kabiny wynosi 16 m3. Pojazd ma 7,00 m długości, 2,28 m szerokości i 2,50 m wysokości. Napędza go 6-cylindrowy silnik wysokoprężny Cummins ISB6.7 E3 o pojemności 6,7 l i mocy 245 KM. Moc jest przenoszona na automatyczną pięciobiegową skrzynią Allison 2500 SP. Maksymalna prędkość na drodze utwardzonej wynosi 110 km/h, a zasięg to około 700 km. / Zdjęcie GDELS

Umowę na dostawy 100 wozów (z których 11 trafi do rezerwy) podpisano 18 listopada 2019 roku. Uzupełnią i zastąpią obecnie używane pojazdy Aufklärungsfahrzeug 93/97 Eagle (Aufkl Fz 93/97) 4×4. Nowe modele mają być przydzielane do batalionów pancernych, batalionów piechoty i dywizji obrony terytorialnej.

Szwajcaria jest pierwszym państwem, które zamówiło trzyosiową odmianę Eagle V. Prototyp zadebiutował podczas paryskich targów Eurosatory w czerwcu 2012. Produkcja Eagle V 6×6 ma rozpocząć się w 2020, a dostawy nastąpią w latach 2023-2025.

Na pojazdach zostaną zabudowane wielosensorowe systemy rozpoznawcze TASys (Taktisches Aufklärungssystem) z czujnikami wynoszonymi na maszcie teleskopowym. Załoga będzie dysponowała także oprogramowaniem do przetwarzania zebranych danych. Wóz ma być wykorzystywany do zbierania danych wywiadowczych dla szwajcarskich sił zbrojnych, a także wsparcia władz cywilnych.

Wozy opancerzone Eagle V 6×6 zostaną wyposażone w zdalnie sterowane moduły uzbrojenia  Kongsberg M151 Protector uzbrojone w 7,62-mm lub 12,7-mm karabin maszynowy i wyposażone w wyrzutnie granatów dymnych.  

Opracowanie wariantu Eagle V 6×6 na podwoziu Duro zainspirowały doświadczeniami z użytkowania tych wozów w siłach zbrojnych Niemiec i Danii. Szwajcarzy szukali pojazdu o zwiększonej pojemności użytkowej i większej ładowności, przy zachowaniu niewielkich wymiarów zewnętrznych, wysokiej mobilności oraz ochrony balistycznej i przeciwminowej (Duńskie Piranha V w linii, 2019-04-05)

W odmianie transportowej pojazd może przewozić do 14 żołnierzy, a zatem charakteryzuje się wystarczającym zapasem ładowności i przestrzeni do dalszych modernizacji, jak integracja dodatkowych sensorów.

Opis
Szwajcarskie wojska lądowe wykorzystują 329 pojazdów Eagle I 4×4 (Aufklärungsfahrzeug 93) i Eagle II (Aufklärungsfahrzeug 97) 4×4 w odmianie lekkich wozów rozpoznania  i Aufklärungsfahrzeug 97). Są uzbrojone w 7,5-mm karabiny maszynowe Mg.51/71.

Od 2003 Szwajcarzy wykorzystują 120 Eagle III 4×4 jako artyleryjskie wozy rozpoznawcze Schiesskommandantenfahrzeug (SKdt Fz). Zamówiono także cztery Eagle IV z bezzałogowymi wieżami uzbrojonymi w 12,7-mm karabin maszynowy i wyrzutnie 76-mm granatów dymnych. Mają być używane podczas operacji pokojowych w Kosowie oraz Bośni i Hercegowinie.