11 września Ministerstwo Obrony Japonii poinformowało, że rozpoczęto procedurę zakupu dwóch fińskich transporterów opancerzonych Patria AMV XP 8×8 do testów do testów mających wyłonić nowe pojazdy tej klasy dla Lądowych Sił Samoobrony (Rikujō Jieitai). Kontroferty złożył rodzimy Mitsubishi Heavy Industries z KTO MAV 8×8 (Mitsubishi Armoured Vehicle) i kanadyjski General Dynamics Land Systems-Canada (GDLS-C) z LAV 6.0.
 AMV XP, który zaprezentowano po raz pierwszy w 2013, jest cięższą i zmodernizowaną wersją KTO AMV. Nowy pojazd wyposażono w 610-konny silnik wysokoprężny Scania DC13, większe koła 16.00R20 z centralnym pompowaniem, hydropneumatyczne zawieszenie z regulowanym prześwitem. Charakteryzuje się ładownością 15 t i maksymalną masą bojową 32 t / Zdjęcie: Patria

AMV XP, który zaprezentowano po raz pierwszy w 2013, jest cięższą i zmodernizowaną wersją KTO AMV. Nowy pojazd wyposażono w 610-konny silnik wysokoprężny Scania DC13, większe koła 16.00R20 z centralnym pompowaniem, hydropneumatyczne zawieszenie z regulowanym prześwitem. Charakteryzuje się ładownością 15 t i maksymalną masą bojową 32 t / Zdjęcie: Patria

Zaplanowano, że pojazdy będą testowane przez 12 miesięcy, podczas których sprawdzone zostaną wszystkie cechy i możliwości platform pod kątem wyboru następcy wprowadzonych do służby w 1973 gąsienicowych transporterów piechoty typ 73 (nana-san-shiki-soukou-sya), a być może także nowszych, kołowych wozów rozpoznawczych typ 82 Burakkuai, pozostających w linii od 1987. Jeśli resort obrony zdecyduje się na wycofanie i zastąpienie obu typów pojazdów, w grę wchodzi zakup nawet około 400 nowych KTO.

Spółka Patria zaoferowała Japonii możliwość uruchomienia produkcji licencyjnej podwozi AMV XP, podobnie jak to było w przypadku AMV (Armoured Modular Vehicle), z których się wywodzi, w Republice Południowej Afryki (jako Badger), Polsce (Rosomak), a w ostatnim czasie na Słowacji (Vydra) (Vydra 8×8 dla słowackich SZ, 2018-10-23).

Nie podano do publicznej wiadomości jaki system wieżowy zostanie zainstalowany na testowych KTO AMV XP. Podczas paryskich targów Eurosatory 2018, fińska spółka zaprezentowała pojazd, który został zintegrowany z bezzałogową wieżą Kongsberg Protector MCT-30 (Medium Caliber Turret) z 30-mm armatą automatyczną XM813 Mk.44 Bushmaster (na życzenie odbiorcy istnieje możliwość przezbrojenia w 40-mm armatę CT40) oraz 7,62-mm karabinem maszynowym FN MAG. Wcześniej prototyp pojazdu zadebiutował podczas londyńskich targów DSEI 2017, wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Kongsberg Protector Dual z 12,7-mm karabinem maszynowym M2 i wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych FGM-148 Javelin.

Równolegle są notowane poważne opóźnienia budowanego pod nadzorem japońskiej Agencji Zamówień, Techniki i Logistyki (ATLA, Acquisition Technology and Logistics Agency) przez korporację Komatsu transportera opancerzonego IWAPC (Improved Wheeled Armoured Personnel Carrier), który najwcześniej będzie gotowy w 2021. Pojazdy mają zastąpić 365 KTO typ 96 WAPC. Co ciekawe, wspomniany Mitsubishi MAV także był brany pod uwagę przez resort obrony (IWAPC najwcześniej w 2021, 2018-04-15).