20 października portal branżowy Key.Aero poinformował, że ministerstwo obrony Norwegii planuje wycofanie 44 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16AM/BM Block 20 MLU do końca roku kalendarzowego. Zapis pojawił się we wniosku budżetowym na rok fiskalny 2022 dla królewskich wojsk lotniczych (Luftforsvaret, RnoAF). Wpisuje się to w Długoterminowy Plan Obrony na lata 2018-2025.
Ministerstwo obrony Norwegii planuje wycofanie 44 samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM Block 20 MLU do końca roku kalendarzowego
W tym samym czasie, wraz z końcem 2021, Luftforsvaret planują mieć na stanie 34 samoloty wielozadaniowe Lockheed Martin F-35A Lightning II, z których 24 będą już stacjonować w kraju, podczas gdy pozostałe będą pozostawać nadal w USA w celach szkoleniowych (z łącznie 52 zamówionych). Rzecznik prasowy Luftforsvaret powiedział redakcji Key.Aero, że F-16 zostaną wystawione na sprzedaż do Bożego Narodzenia i pełną odpowiedzialność za obronę przestrzeni powietrznej i zobowiązania sojusznicze wobec NATO przejmą F-35A (Norwegia odbiera kolejne F-35).
Norwegia przystąpiła do partnerstwa NATO-USAF, aby zastąpić starzejące się eskadry samolotów myśliwskich Lockheed F-104 Starfighter. W 1975 złożyła zamówienie na 72 samoloty F-16A/B, które dostarczono w latach 1980-1984 (w 1989 zamówiono kolejne dwa F-16B 15 OCU w miejsce rozbitych egzemplarzy). Wszystkie samoloty przeszły modernizację Mid-Life-Update (MLU), obejmującą m.in. nowy, nahełmowy system celowniczy. W 1999 sześć norweskich samolotów brało udział w bombardowaniu Jugosławii, a w 2002 w działaniach koalicyjnych nad Afganistanem. W 2011 brały udział w egzekwowaniu strefy zakazu lotów i działaniach bojowych nad Libią.
Norweskie F-16 mogą zostać sprzedane do sił zbrojnych innego państwa albo prywatnej spółki specjalizującej się w usługach szkolenia pilotów wojskowych. Do niedawna tak zaawansowana platforma bojowa 4. generacji, jaką jest F-16, była niedostępna dla tych usługodawców, ale pierwszą która pozyskała je z rynku wtórnego była kanadyjska Top Aces, która zakupiła 29 eks-izraelskich F-16A/B Netz. Kolejną jest Draken International, która zakupiła 12 eks-niderlandzkich F-16AM/BM z opcją na 28 kolejnych. Rynek jest spory, bo w szkoleniach zaawansowanych specjalizują się też np. Air USA, Airborne Tactical Advantage Company czy Tactical Air Support (Niderlandzkie F-16 dla Draken International, Izrael negocjuje sprzedaż F-16 do Kanady, Australia sprzedaje Hornety).
Ich zadania przejmą najnowsze samoloty wielozadaniowe F-35A Lightning II / Zdjęcia: Luftforsvaret
Tymczasem, norweskie F-35A osiągnęły status wstępnej gotowości operacyjnej (IOC, Initial Operational Capability) 7 listopada 2019. Po cztery samoloty z 332. Eskadry Myśliwskiej (332nd skvadron) z bazy lotniczej Ørland zostały dwukrotnie rozmieszczone poza granicami kraju w ramach 37. i 40. rotacji misji NATO Icelandic Air Policing na Islandii, od lutego do marca 2020 i od lutego do marca 2021 (Norweskie F-35 na Islandii, Gotowość norweskich F-35A).
Norweskie samoloty przechodzą obecnie proces certyfikacji do użycia pocisku manewrującego Kongsberg JSM (Joint Strike Missile) z wewnętrznej komory uzbrojenia. Pierwszy testowy zrzut zrealizowano w lutym br. na poligonie w pobliżu amerykańskiej bazy lotniczej Edwards w Kalifornii (Pierwsze próby JSM na F-35).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.