Sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz, w odpowiedzi na interpelację posłów klubu PO-KO Piotra Cieślińskiego, Artura Gierady i Pawła Olszewskiego, poinformował o postępach w realizacji programów  Orka i Miecznik, które mają wyłonić nowe okręty podwodne i okręty obrony wybrzeża dla Marynarki Wojennej RP.

Obecnie Marynarka Wojenna RP dysponuje pojedynczym okrętem podwodnym ORP Orzeł (271) radzieckiego projektu 877 Paltus oraz dwoma ex-norweskimi typu Kobben: ORP Sęp (295) i ORP Bielik (296). Pozostałe dwie jednostki tego typu wycofano: ORP Kondor(297) 20 grudnia 2017, a ORP Sokół (294) 8 czerwca 2018. Ten ostatni zostanie przekształcony w okręt-muzeum dla Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni / Zdjęcie: Michał Szafran

Obecnie Marynarka Wojenna RP dysponuje pojedynczym okrętem podwodnym ORP Orzeł (271) radzieckiego projektu 877 Paltus oraz dwoma ex-norweskimi typu Kobben: ORP Sęp (295) i ORP Bielik (296). Pozostałe dwie jednostki tego typu wycofano: ORP Kondor(297) 20 grudnia 2017, a ORP Sokół (294) 8 czerwca 2018. Ten ostatni zostanie przekształcony w okręt-muzeum dla Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni / Zdjęcie: Michał Szafran



W interpelacji przesłanej 10 czerwca posłowie opozycji zadali szereg pytań dotyczących palących problemów Marynarki Wojennej. Zapytano m.in. o pstępny realizacji zakupu okrętu obrony wybrzeża kr. Miecznik oraz okrętów podwodnych kr. Orka (w tym bez pocisków manewrujących dalekiego zasięgu jako opcji). Inne pytania dotyczyły przyszłości okrętów podwodnych typu Kobbenoraz ORP Orzeł, zakupu środków rozpoznania dalekiego zasięgu dla Morskiej Jednostki Rakietowej, zakupu fregat rakietowych i następcy śmigłowców pokładowych SH-2G (Naprawa torped dla Kobbenów, 2019-06-09; MW wycofa śmigłowce SH-2G, 2018-05-15).

Według posłów, zakup w kwietniu 2019 czterech śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), zdolnych do prowadzenia bojowych akcji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR/CSAR) Leonardo AW101 z dostawami do 2022 nie zabezpiecza interesów Polski w obliczu wzmożonej rozbudowy rosyjskiego potencjału wojskowego w obwodzie kaliningradzkim (Umowa na zakup AW101 podpisana, 2019-04-26).

W odpowiedzi datowanej na 8 sierpnia, Wojciech Skurkiewicz poinformował, że prowadzone analizy w zakresie realizacji postępowania na dostawę okrętów kr. Miecznik oraz, że trwa faza analityczno-koncepcyjna, mająca na celu określenie wszystkich aspektów pozyskania okrętów podwodnych nowego typu kr. Orka. Dodał, że liczba planowanych do pozyskania jednostek oraz założenia taktyczno-techniczne stanowią dane niejawne.

Warto zauważyć, że według wcześniejszego Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2013-2022, Marynarka Wojenna miała otrzymać trzy okręty podwodne kr. Orka. Rozważa się oferty szwedzkiego Saab Defence and Security (z okrętami podwodnymi typu A26 i pociskami manewrującymi BGM-109 Tomahawk),  niemieckiego TKMS (z projektem typu U212CD, bazującym na rozwiązaniach typu 210 i 212A) i francuskiego Naval Group (z okrętami podwodnymi typu Scorpène i pociskami manewrującymi MdCN/NCM). Oferta przyszłego polskiego okrętu podwodnego  miała zostać wybrana w styczniu 2018. Tak się jednak nie stało, gdy na stanowisku ministra obrony narodowej Antoniego Macierewicza zastąpił Mariusz Błaszczak (Stanowisko Francji ws. programu Orka, 2018-12-08).

Skurkiewicz dodał, że trwają również prace w zakresie pozyskania okrętu podwodnego w ramach zdolności pomostowej. Co ciekawe, takie rozwiązanie było rozpatrywane w 2016. Ówczesny szef Inspektoratu Uzbrojenia MON, gen. bryg. dr Adam Duda poinformował posłów podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Obrony Narodowej, że prowadzone są rozmowy z Holandią i Norwegią nt. wspólnego zakupu nowych jednostek i dzierżawy jednego z sześciu norweskich okrętów podwodnych typu 210 Ula (P 6071) jako rozwiązania pomostowego. Później z tych planów zrezygnowano.

Okręty obrony wybrzeża kr. Miecznik miały być z założenia korwetami później zdecydowano, że Marynarce potrzebne są fregaty. Rozwiązaniem pomostowym w tym zakresie, po planowym na lata 2020. wycofaniu obu fregat typu Oliver Hazard Perry, mógł być zakup dwóch używanych, ale zmodernizowanych jednostek HMAS Melbourne (FFG 05) i HMAS Newcastle (FFG 06), typu Adelaide, co rekomendowało Biuro Bezpieczeństwa Narodowego w 2017/2018. Do transakcji ostatecznie nie doszło, a najbliżej odkupienia australijskich jednostek jest Chile (Chile bliżej australijskich fregat, 2019-05-23).

Skurkiewicz dodał również, że celem programu ‘Zwalczanie zagrożeń na morzu’ jest osiągnięcie zdolności operacyjnej do zwalczania celów nawodnych, podwodnych i lądowych oraz zwalczania zagrożenia minowego. Natomiast szczegóły dotyczące ilości, terminów oraz planowanych kosztów realizacji zostały ujęte w Planie Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP w latach 2017-2026. Zapisy tego planu są jednak niejawne (Polski Plan Modernizacji Technicznej 2017-2026, 2019-02-28).