Przejdź do serwisu tematycznego

USA: Airbus H125 jako AH/MH-125 Ares

Europejska spółka Airbus Helicopters zaprezentowała zbudowany w Stanach Zjednoczonych i oferowany na lokalny rynek lekki śmigłowiec wielozadaniowy H125 w wersji uzbrojonej i wielozadaniowej, który otrzymał oznaczenia: AH-125 Ares i MH-125 Ares.

24 kwietnia br. europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) zaprezentowała zbudowany w Stanach Zjednoczonych i oferowany na lokalny rynek lekki śmigłowiec H125, który otrzymał oznaczenia w wersji uzbrojonej AH-125 Ares i wielozadaniowej MH-125 Ares (od imienia greckiego boga wojny). Publiczna premiera odbędzie się na 2023 Army Aviation Mission Solutions Summit w Nashville, w stanie Tennessee, które zaplanowano na 26-28 kwietnia br.

AH-125 Ares zostanie skonfigurowany jako uzbrojony wariant śmigłowca bazowego H125, a MH-125 Ares zostanie jako śmigłowiec wielozadaniowy zdolny do szerokiego zakresu operacji wojskowych. Nowe warianty uzupełniają rozległą linię śmigłowców wojskowych już produkowanych przez Airbus Helicopters, w tym H125M. Będą one produkowane w USA w zakładzie Airbus Helicopters Inc. w Columbus w stanie Missisipi.

Śmigłowce AH-125 i MH-125 Ares będą oferować taką możliwość, niezawodność i elastyczność potrzebne sojusznikom i partnerom Ameryki podczas wykonywania szeregu misji śmigłowcowych, jako lekkie śmigłowce wsparcia ogniowego po reagowanie na katastrofy i inne misje parapubliczne, powiedział Scott Tumpak, wiceprezes Airbus Helicopters Inc. ds. programów śmigłowców wojskowych w Ameryce Północnej. Reprezentują najnowszą ewolucję rodziny śmigłowców Airbus H125 i będą produkowane w USA w Airbus Helicopters, Inc. w obiekcie w Columbus, Missisipi.

Rodzina śmigłowców Airbus H125 (znanych wcześniej jako Eurocopter AS350 Écureuil) stanowi prawie 80% rynku wiropłatów jednosilnikowych na świecie. Dzięki nowym modyfikacjom, platforma z łatwością zostanie skonfigurowana pomiędzy wieloma zestawami misji w mniej niż 30 minut, w zakresie od wsparcia ogniowego, poszukiwania i ratownictwa, ewakuacji rannych i reagowania na katastrofy, a także jako inne operacje bojowe i parapubliczne (Ukraina odebrała kolejne H125, Saudyjska THC zamówiła dziesięć H125).

Zdjęcia: Airbus Helicopters

Partner Airbusa, spóła MAG Aerospace przeprowadzi projektowanie, inżynierię, certyfikację i produkcję systemów uzbrojenia. Śmigłowiec będzie mógł przenosić szeroką gamę uzbrojenia, takich jak 12,7-mm karabin maszynowy i rakiety niekierowane, a także precyzyjnie uzbrojenie rakietowe w dalszej perspektywie.

MAG Aerospace jest podekscytowana współpracą z Airbusem, aby połączyć nasze unikalne możliwości inżynierii i modyfikacji platformy ze światowej klasy liderem na rynku śmigłowców jednosilnikowych. To zaszczyt współpracować z Airbusem i poszerzać naszą ofertę partnerom w USA i na całym świecie – powiedział Matt Bartlett, prezes MAG Aerospace.

Jeśli chodzi o rynek północnoamerykański, to ponad 450 śmigłowców H125 pozostaje obecnie w służbie operacyjnej wielu organów ścigania i agencji federalnych, w tym ponad 100 w amerykańskiej Służbie Celnej i Ochrony Granic (Customs and Border Protection, CBP), która 19 sierpnia 2020 odebrała pierwszy z szesnastu zamówionych H125 z nowej partii. Trafiły one do oddziału operacji lotniczych i morskich (Aviation and Maritime Operations, AMO). Pierwszy wiropłat w nowej konfiguracji został przetestowany i dostarczony z zakładu Airbus Helicopters Inc. w Grand Prairie w Teksasie. Pozostałe są budowane we wspomnianych zakładach w Columbus, gdzie powstają także zamawiane przez amerykańskie wojska lądowe (US Army) UH-72A Lakota oraz nowsze UH-72B Lakota.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X