Przejdź do serwisu tematycznego

JF-17 Thunder dla Argentyny?

Argentyna podjęła decyzję o pozyskaniu nowych samolotów bojowych, zapisując odpowiednie finansowanie na ich zakup i modernizację infrastruktury w roku fiskalnym 2022.

We wniosku budżetowym na rok fiskalny 2022, przesłanym 15 września do parlamentu, argentyński rząd zaplanował kwotę 664 mln USD (2,62 mld zł) na zakup nowych samolotów bojowych. Media branżowe obiegła informacja o zakupie 12 chińsko-pakistańskich lekkich myśliwców wielozadaniowych CAC/PAC FC-1/JF-17 Thunder Block III. Z tej kwoty, 20 mln USD (78,87 mln zł) zostanie przeznaczone na modernizację infrastruktury naziemnej dla jednej eskadry. Z opublikowanych informacji wynika, że wojska lotnicze Argentyny (Fuerza Aérea Argentina, FAA) otrzymają 10 jednomiejscowych i 2 dwumiejscowe samoloty.

Argentyna podjęła decyzję o zakupie dwunastu nowych samolotów bojowych / Zdjęcie: Pak Fiza’ya

Decyzja kończy trwające ponad dwa lata zawirowania związane z ogłoszeniem 10 sierpnia 2019 zakupu 8-12 południowokoreańskich lekkich samolotów myśliwsko-szturmowych KAI FA-50 Fighting Eagle. Do zawarcia umowy jednak nie doszło z powodu embarga ze strony Wielkiej Brytanii, której przemysł jest poddostawcą komponentów do południowokoreańskich samolotów (embargo obowiązuje od czasu wojny o Falklandy w 1982) (FA-50 dla Argentyny).

Warto dodać, że procedura zakupowa (wcześniej ogłoszonych FA-50) trwała od września 2016. W międzyczasie zakupiono we Francji pięć używanych, pokładowych samolotów myśliwsko-szturmowych Dassault Super Étendard Modernisé, wycofanych ze służby przez tamtejszą marynarkę wojenną (Marine Nationale), a ostatnio, w maju sześć szkolno-bojowych FaDeA IA-63 Pampa III Block II (i modernizację trzech Pampa II) dla wojsk lotniczych (Super Étendard w końcu dla Argentyny).

Co ciekawe, pierwsze zainteresowanie chińsko-pakistańskimi samolotami bojowymi w Argentynie pojawiło się już w 2015, ale faktyczne rozmowy rozpoczęły się pod koniec 2020, po fiasku zakupu FA-50. Wcześniej brano pod uwagę też zakup takich konstrukcji jak Kfir, JAS 39 Gripen, Mirage F1, Eurofighter Typhoon, L-159 ALCA, M-346LFFA i Su-24M – przy czym wszystkie odrzucono. Co istotne, jeszcze w maju br. brano pod uwagę zakup rosyjskich samolotów wielozadaniowych MiG-35. Ostateczny wybór miał wynikać z niskiej ceny JF-17 (Azerbejdżan zainteresowany MiG-35).

Gdy umowa w sprawie JF-17 zostanie podpisana, Argentyna stanie się czwartym użytkownikiem tych samolotów na świecie, po Pakistanie (109 odebranych Block 2 i 50 zamówionych w wersji Block III), Mjanmie (7 odebranych i 9 zamówionych J-17M Block II) i Nigerii (3 odebrane J-17 Block II). Wcześniej wstępne zainteresowanie samolotami tego typu wyrażały Algieria, Arabia Saudyjska, Argentyna, Bułgaria, Egipt, Iran, Liban, Katar, Malezja, Maroko, Sri Lanka, Ukraina i Urugwaj (Ukraina zainteresowana JF-17, JF-17M w służbie Mjanmy).

Jeśli chodzi o argentyńskie wojska lotnicze, to muszą one wypełnić lukę operacyjną powstałą po wycofaniu do końca 2015 wszystkich samolotów myśliwskich Dassault Mirage III i Mirage 5. Nowe samoloty mają także uzupełnić 23 Douglas/Lockheed Martin A-4AR Fightinghawk (i 3 szkolne OA-4AR), które są w służbie od grudnia 1997 (pierwotnie zamówiono 36 A-4AR i 4 OA-4AR). Samoloty służą w 5. Brygadzie Lotnictwa (V Brigada Aérea), stacjonującej w bazie Villa Reynolds w prowincji San Luis, ale ich utrzymanie staje się coraz droższe.

JF-17 powstały w kooperacji pakistańskiej spółki PAC (Pakistan Aeronautical Complex) i chińskiej CAC (Chengdu Aircraft Industry Group), dlatego znany jest też jako FC-1 Xiaolong. W połowie grudnia 2019 w Chinach oblatano prototyp najnowszej wersji produkcyjnej Block III. Produkcja seryjna rozpoczęła się w grudniu 2020, a dostawy dla Pakistanu miały rozpocząć się pod koniec tego roku.

JF-17 Block III wyposażono w nową kabinę ze zmodernizowanych systemem sterowania, szerokokątny holograficzny wyświetlacz HUD, nowy system walki radioelektronicznej, pasywny system obserwacji w podczerwieni IRST i system ostrzegający przed namierzeniem przez pociski naprowadzane na podczerwień. Samolot miał otrzymać chiński radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) typu CETC KLJ-7A. Wcześniej była mowa o nowym silniku, który zastąpiłby stosowany dotąd Klimow RD-93, ale brak jednoznacznych informacji na ten temat.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X