14 września pojawiły się informacje, że prywatne rosyjskie biuro konstrukcyjne KB SAT (Sowriemiennyje Awiacjonnyje Tiechnołogii) wstrzymało prace nad rozwojem odrzutowego samolotu szkolenia podstawowego SR-10 o ujemnym skosie skrzydeł.

Oblot prototypu SR-10 nastąpił 25 grudnia 2015 i jak dotąd wykonał 85 próbnych lotów.

Oblot prototypu SR-10 nastąpił 25 grudnia 2015 i jak dotąd wykonał 85 próbnych lotów.

Dwumiejscowy samolot miał być produkowany dla Ministerstwa Obrony Rosji przez przedsiębiorstwo Modern Aircraft Technologies (MAT) w Smoleńsku (SmAZ), jednak jak dotąd nie wydzielono środków finansowych na to przedsięwzięcie.

W związku z tym wszystkie prace nad prototypem, który wykonał dotąd 85 lotów, wstrzymano. Informację potwierdził pilot-oblatywacz MAT, Wiktor Koroliow, w wywiadzie dla portalu Mil.Press Today. Wcześniej informowano o przesunięciu daty rozpoczęcia prób państwowych. Pierwotnie dostawy niesprecyzowanej liczby samolotów miały rozpocząć się w 2018.

Linia produkcyjna ma być gotowa do rozpoczęcia produkcji w każdej chwili, a samolot spełniać wszystkie wymagania w zakresie szkolenia pilotów, jakie postawili przed nim konstruktorzy. Nowy samolot szkolenia podstawowego jest potrzebny Siłom Powietrzno-Kosmicznym (WKS), które obecnie użytkują leciwe już Aero L-39C Albatros produkcji czeskiej, w liczbie 154. SR-10 miał wypełnić lukę pomiędzy nowymi, śmigłowymi samolotami Jak-152 (przeznaczonymi do wstępnego szkolenia kadetów), a większymi odrzutowymi Jak-130 (do szkolenia zaawansowanego).

Samolot charakteryzuje się rzadko spotykanym w lotnictwie ujemnym skosem skrzydeł. Podobne rozwiązanie wykorzystano m.in. w latach 1990. przy eksperymentalnym samolocie myśliwskim i demonstratorze technologii 5. generacji Su-47 Bierkut. /Zdjęcia: KB SAT

Samolot charakteryzuje się rzadko spotykanym w lotnictwie ujemnym skosem skrzydeł. Podobne rozwiązanie wykorzystano m.in. w latach 1990. przy eksperymentalnym samolocie myśliwskim i demonstratorze technologii 5. generacji Su-47 Bierkut. /Zdjęcia: KB SAT

Analiza
Projekt SR-10 został opracowany w 2007. Podczas 10. Międzynarodowego Salonu Lotniczo-Kosmicznego MAKS-2009 zaprezentowano pełnowymiarową makietę. Oblot jedynego prototypu nastąpił 25 grudnia 2015. Samolot ma mieć możliwość wykonywania manewrów przy przeciążeniach od 8g do -6g, które są typowe dla samolotów bojowych generacji 4 i 4,5.

Napęd seryjnego samolotu miał stanowić pojedynczy silnik turbowentylatorowy NPO Saturn Liulka AŁ-55 (prototyp wyposażono w AŁ-25TLSz), napędzający m.in. indyjski samolot szkolny HAL HJT-36 Sitara. Samolot charakteryzuje się ujemnym skosem skrzydeł, podobnie jak eksperymentalny samolot myśliwski i demonstrator technologii 5. generacji Su-47 Bierkut (S-37). Takie rozwiązanie aerodynamiczne zapewnia większą siłę nośną i manewrowość przy mniejszej podatności na przeciągnięcie. Wymaga jednak mocniejszej konstrukcji, dlatego został w pełni zbudowany z lekkich kompozytów (Su-47 był z nich wykonany tylko częściowo). Dzięki temu maksymalna masa startowa SB-10 wynosi jedynie 2700 kg.

Samolot ma 9,59 m długości, 8,40 m rozpiętości skrzydeł i 3,55 m wysokości. Prędkość maksymalna wynosi 900 km/h, natomiast zasięg to 1500 km. Pułap praktyczny określa się 6000 metrów, a maksymalny 11 000 metrów. KB SAT pracuje także nad bezzałogowym wariantem, oznaczonym jako AR-10 Argument, którego ogon ma mieć usterzenie motylkowe typu V. Bezzałogowiec ma pełnić zadania zarówno uderzeniowe, dzięki dwóm węzłom podskrzydłowym dla uzbrojenia klasy powietrze-powietrze i powietrze-ziemia, jak i patrolowe.