11 października rosyjska agencja prasowa TASS poinformowała, że należące do holdingu Wiertoliety Rossii, Moskiewskie Zakłady Śmigłowcowe im. Mila oraz biuro konstrukcyjne Kamowa zostaną połączone w Narodowe Centrum Inżynierii Śmigłowcowej.

Nawet po zakończeniu fuzji dwóch największych projektantów i producentów rosyjskich śmigłowców zostaną zachowane oznaczenia Mi i Ka, a biura konstrukcyjne pozostaną niezależne / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej

Nawet po zakończeniu fuzji dwóch największych projektantów i producentów rosyjskich śmigłowców zostaną zachowane oznaczenia Mi i Ka, a biura konstrukcyjne pozostaną niezależne / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej

Decyzja została podjęta na walnym posiedzeniu dyrektorów holdingu. Proces fuzji dwóch najważniejszych rosyjskich producentów śmigłowców wojskowych i cywilnych rozpocznie się w 2020 i zakończy w ostatnim kwartale 2022.

Choć po połączeniu spółki będą działać jako jeden podmiot, to wytwarzane przez nie śmigłowce zachowają oznaczenia Mi i Ka. Biura konstrukcyjne i projektowe obu rodzin śmigłowców także pozostaną niezależne od siebie.

Podjęta decyzja jest kolejnym krokiem konsolidującym sektor produkcji śmigłowców w Rosji. W 2018 rozwiązano holding Oboronprom, w skład którego wchodziły Mil i Kamow (a także RSK MiG, Rostiech i Roswiertol). Przedsiębiorstwo istniało od 2002, a trzy lata później przejęło obydwa największe spółki śmigłowcowe w kraju.

Analiza
Moskiewskie Zakłady Śmigłowcowe im. Mila uzyskały zamówienia od Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej (MO FR) na zmodernizowane ciężkie śmigłowce transportowe Mi-26T2W, nowe specjalistyczne wersje Mi-8, uderzeniowe Mi-28NM i Mi-28NE i wiropłaty wielozadaniowe Mi-38T.

Zakłady Mila rozwijają eksperymentalny wiropłat wysokich prędkości PSW (Perspiektiwnyj Skorostnyj Wiertaliot), opracowany na bazie Mi-24K Kurier. MO FR wybrało pod koniec 2018 projekt Mi-X1 jako przyszły śmigłowiec transportowy, odrzucając konkurencyjny Ka-92 (Armia2019: Rosyjskie zamówienia lotnicze, 2019-07-01; Oblot prototypu Mi-38T, 2018-11-26).

Biuro konstrukcyjne Kamowa stworzyło morski wariant uderzeniowego Ka-52K Katran, cywilną odmianę Ka-62 i buduje prototyp wielozadaniowego śmigłowca morskiego Ka-65 Minoga (w ramach programu Minoga-EP rozpoczętego 28 listopada 2014). Ujawniło też projekt uderzeniowego śmigłowca wysokich prędkości na bazie doświadczeń z Ka-50/52 (Nowe warianty śmigłowców szturmowych, 2018-10-29).