Wojska lotnicze i obrony powietrznej Republiki Białorusi (Vajenna-pavietranyja sily i vojski supraspavietranaj abarony Respubliki Bielarus) odebrały pierwszą parę, z dwunastu zamówionych, rosyjskich samolotów wielozadaniowych Su-30SM.

Białoruś zamówiła łącznie 12 samolotów wielozadaniowych Su-30SM. Samoloty mają zastąpić 24 zmodernizowane MiG-29BM/UB i 12 szturmowych Su-25 Gracz. Według białoruskich specjalistów konserwacja i naprawy samolotów będą możliwe w przyszłości w 558. Zakładach Remontowych w Baranowiczach / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Białorusi

Białoruś zamówiła łącznie 12 samolotów wielozadaniowych Su-30SM. Samoloty mają zastąpić 24 zmodernizowane MiG-29BM/UB i 12 szturmowych Su-25 Gracz. Według białoruskich specjalistów konserwacja i naprawy samolotów będą możliwe w przyszłości w 558. Zakładach Remontowych w Baranowiczach / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Białorusi

Jak poinformowało Ministerstwo Obrony Białorusi, zakup rosyjskich systemów uzbrojenia nie był przypadkowy. Wcześniej Rosja dostarczyła siłom zbrojnym Białorusi zestawy przeciwlotnicze i przeciwrakietowe S-300PS, przeciwlotnicze 9K332 Tor-M2EK czy zmodernizowane czołgi T-72B3  (Kolejne T-72B3 na Białorusi, 2018-11-28).

Samoloty wylądowały 13 listopada po południu w 61. myśliwskiej bazie lotniczej w Baranowiczach w obwodzie brzeskim. W następnym tygodniu Białoruś ma odebrać jeszcze dwa samoloty tego typu. Oba Su-30SM wystartowały z przyzakładowego lotniska korporacji Irkut w Irkucku, gdzie mieszczą się Irkuckie Zakłady Lotnicze. Po drodze pobrały paliwo w okolicy Omska i wykonały międzylądowanie  w pobliżu Moskwy (Su-30MKM do wycofania, 2019-09-10).

W maju 2019 zakończyły się z kolei dostawy 12 samolotów szkolno-bojowych Jak-130 (ośmiu na podstawie umowy 2012 i czterech zamówionych w 2015), na których m.in. będą szkolić się białoruscy piloci Su-30SM. W czerwcu podpisano umowę na modyfikację pakietu samoobrony obejmującego integrację systemu Talizman-NT produkcji białoruskiej.

Analiza
24 czerwca 2017 Ministerstwo Obrony Białorusi zakończyło negocjacje z korporacją Irkut na dostawy 12 Su-30SM w latach 2018-2020. Umowa z koncernem RosOboronEksport o nieujawnionej wartości została podpisana w maju podczas 9. Międzynarodowej Wystawy Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego MILEX-2019 w Mińsku. Według rosyjskich mediów jej wartość wyniosła około 600 mln USD (2,33 mld zł).

Jednak już 14 lutego 2018 minister obrony Białorusi, gen. AndrejRaukou poinformował, że odbiór Su-30SM opóźni się z powodu sankcji gospodarczych Unii Europejskiej wobec Rosji. Restrykcje ograniczył dostawy niektórych części i komponentów. Ostatecznie odbiory zakończą się w 2021, przekazaniem czterech samolotów. W tym samym czasie ówczesny wiceminister obrony Rosji Jurij Borysow poinformował, że do 2019 potrwa wymiana zagranicznych komponentów elektronicznych (do systemów kierowania ogniem) na rosyjskie.

Ponadto, rosyjskie egzemplarze przejdą modernizację, obejmującą m.in. wymianę silników Saljut AŁ-31FP o ciągu 123 kN na mocniejsze Saturn/Liulka AŁ-41F-1S (117S) o ciągu 142 kN, pochodzące z Su-35S. W dalszej kolejności planowana jest wymiana radaru N011M Bars (z pasywnym skanowaniem elektronicznym PESA) na N035 Irbis (z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA), także pochodzącego z Su-35S. Samoloty zostaną także zintegrowane z kierowanymi laserowo bombami z rodziny KAB-250 i pociskami manewrującymi Ch-59MK2 o obniżonej sygnaturze radarowej. Zmodernizowane samoloty otrzymają oznaczenie Su-30SM1/SMD (Russkije Witjazi z Su-35S, 2019-11-06).