6 lutego służba prasowa rosyjskiej Zjednoczonej Korporacji Lotniczej (OAK) poinformowała, że wchodzące w jej skład spółki RSK MiG i Kompania Suchoj zostaną ze sobą połączone. Dyrektorem generalnym nowego podmiotu zostanie dotychczasowy szef RSK MiG, Ilja Tarasenko, a dotychczasowy dyrektor Kompanii Suchoja, Igor Ozar, odejdzie ze spółki.

RSK MiG i Kompania Suchoj zaprojektowały większość samolotów bojowych wykorzystywanych przez rosyjskie siły zbrojne oraz wyeksportowanych do kilkudziesięciu państw na czterech kontynentach / Zdjęcie: Russkije Witjazi

RSK MiG i Kompania Suchoj zaprojektowały większość samolotów bojowych wykorzystywanych przez rosyjskie siły zbrojne oraz wyeksportowanych do kilkudziesięciu państw na czterech kontynentach / Zdjęcie: Russkije Witjazi

Jednocześnie Tarasenko zachowa stanowisko zastępcy dyrektora generalnego OAK ds. współpracy wojskowo-technicznej. Będzie także zaangażowany w tworzenie wydziału lotnictwa wojskowego OAK w oparciu o powyższe spółki. Nowa struktura będzie zaangażowana w rozwój, produkcję, sprzedaż i konserwację całej linii obecnie montowanych i projektowanych samolotów bojowych. Fuzję będzie nadzorował pod kątem merytorycznym dyrektor ds. przemysłowych w korporacji Rostiech, Anatolij Sierdiukow (b. minister obrony FR w latach 2007-2012), do której należy OAK.

Zgodnie ze sprawozdaniami finansowymi, Kompania Suchoj była po koniec 2017 najbardziej dochodową spółką grupy lotniczej OAK. W 2018 wypełniła swoje zobowiązania związane z bieżącą działalnością o wartości 114,5 mld RUB (6,98 mld zł) i osiągając zysk netto w wysokości 4,008 mld RUB (244,36 mln zł). Z kolei przychody RSK MiG w 2018 wyniosły około 89,5 mld RUB (5,46 mld zł), a zysk netto 3,5 mld RUB (213,39 mln zł) (Russkije Witjazi z Su-35S, 2019-11-06; Białoruś odbiera Su-30SM, 2019-11-14).

 Kompania Suchoj zaprojektowała produkowane obecnie i odnoszące umiarkowane sukcesy eksportowe samoloty wielozadaniowe Su-30 i Su-35S, a także bombowe Su-34 czy myśliwce piątej generacji Su-57. W marcu ubiegłego roku zakończono produkcję Su-27SM3, zamykając definitywnie linie produkcyjne tej rodziny samolotów po 40 latach (Su-57E dla Algierii?, 2019-12-28; Koniec produkcji Su-27, 2019-03-06).

Z kolei Korporacja Lotnicza (RSK) MiG może się pochwalić pierwszymi zamówieniami na samoloty wielozadaniowe MiG-35, będące głęboko zmodernizowanym wariantem rozwojowym rodziny MiG-29 czy sprzedażą do Egiptu 46 zmodernizowanych MiG-29M/M2 w ostatnich latach (Rosja odebrała MiG-35, 2019-06-17).

Informacja o fuzji dwóch największych rosyjskich spółek branży lotniczej w segmencie samolotów bojowych pojawiła się w trzy miesiące po ogłoszeniu podobnego kroku przez Moskiewskie Zakłady Śmigłowcowe im. Mila oraz biuro konstrukcyjne Kamowa. Spółki, należące do holdingu Wiertoliety Rossii zostaną w bieżącym roku połączone w Narodowe Centrum Inżynierii Śmigłowcowej (Połączenie Mila i Kamowa, 2019-10-11).