24 grudnia w Kraju Chabarowskim na dalekim wschodzie Rosji rozbił się pierwszy seryjny samolot wielozadaniowy Su-57 (w kodzie NATO Felon). Zgodnie z komunikatem Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej, pilot zdołał się katapultować i nie został poszkodowany. Został podjęty przez poszukiwawczo-ratunkowy śmigłowiec Mi-8. Była to pierwsza katastrofa z udziałem rosyjskiego samolotu 5. generacji.

Zakłady KnAAPO zbudowały 10 lotnych prototypów Su-57, dwa nielotne do prób statycznych i dwa seryjne egzemplarze na podstawie umowy z 2018. Był to pierwszy wypadek skutkują utratą samolotu. Pięć lat temu jeden z egzemplarzy został uszkodzony w pożarze, ale został naprawiony / Zdjęcie: Zjednoczona Korporacja Lotnicza (OAK)

Zakłady KnAAPO zbudowały 10 lotnych prototypów Su-57, dwa nielotne do prób statycznych i dwa seryjne egzemplarze na podstawie umowy z 2018. Był to pierwszy wypadek skutkują utratą samolotu. Pięć lat temu jeden z egzemplarzy został uszkodzony w pożarze, ale został naprawiony / Zdjęcie: Zjednoczona Korporacja Lotnicza (OAK)

Samolot miał spaść na zalesionych terenach podczas lotu testowego w odległości około 111 km od lotniska przyzakładowego Dziemgi w Komsomolskim Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego (KnAAPO) w Komsomolsku nad Amurem. Serwis prasowy Zjednoczonej Korporacji Lotniczej (OAK), do której należą zakłady KnAAPO, jak i projektant samolotu, Kompania Suchoj, potwierdził utratę samolotu.

System katapultacji zadziałał prawidłowo, a po upadku na ziemię samolot nie wyrządził szkód ani nie spowodował ofiar w ludziach. Służby ratunkowe rozpoczęły poszukiwania wraku, by wydobyć z niego czarną skrzynkę, która posłuży do wyjaśnienia, czy zdarzenie było wynikiem awarii samolotu czy błędu pilota.

Egzemplarz ten nie został jeszcze przekazany Siłom Powietrzno-Kosmicznych Rosji (WKS). Jednocześnie nie był to samolot z serii prototypowej liczącej 10 egzemplarzy, a pierwszy z dwóch seryjnych Su-57, zamówionych 22 sierpnia 2018. MO FR zamówiło w bieżącym roku łącznie 76 samolotów tego typu za równowartość 160-170 mld RUB (9,5-10 mld zł) z dostawami do 2028 (Armia2019: Rosyjskie zamówienia lotnicze, 2019-07-01).

Pierwsze informacje o montażu końcowym pierwszego samolotu seryjnego (T-50S-1) pojawiły się podczas wizyty w zakładach KnAAPO wiceministra obrony Aleksieja Kriworuczki pod koniec maja 2019. Podczas kolejnej wizyty urzędnika na początku listopada poinformowano, że prace wyposażeniowe dobiegają końca, a samolot miał zostać przekazany zamawiającemu do końca roku (Wspólny lot Su-57 z S-70, 2019-09-28).

Analiza
Wypadek Su-57 nastąpił w niecały tydzień po ujawnieniu przez szefa sztabu sił zbrojnych FR, gen. armii Walerija Gierasimowa o drugim już rozmieszczeniu samolotów z serii prototypowej w Syrii w ramach prób odbiorczych. Po raz pierwszy dwa Su-57 zostały przeniesione do bazy lotniczej Hmejmim 21 lutego 2018, gdzie nastąpił ich debiut bojowy (Debiut bojowy Su-57 w Syrii, 2018-05-29; Testy Su-57 w Syrii, 2018-02-22).

Była to pierwsza katastrofa samolotu tego typu, ale nie pierwsze, przynajmniej ujawnione publicznie, zdarzenie z jego udziałem. W czerwcu 2014 prototyp T-50-5 został uszkodzony wyniku pompażu i pożaru silnika. Naprawiony, dzięki częściom ze skanibalizowanego T-50-6 wzbił się ponownie w powietrze 16 października 2015 i otrzymał nowe oznaczenie – T-50-5(R). Wcześniej, w sierpniu 2011 prototyp T-50-2 doznał usterki jednego z silników podczas startu do lotu pokazowego.