11 grudnia br. w stoczni wojennej Itaguaí Construções Navais (ICN) w Rio de Janeiro odbyła się uroczystość wodowania technicznego okrętu podwodnego Humaitá (S 41), typu Scorpène. Jednocześnie tego samego dnia zakończono integrację elementów kadłuba trzeciego okrętu, przyszłego Tonelero (S 42). Wraz z czwartą planowaną jednostką, Angostura (S 43), dołączą one do zwodowanego dwa lata temu Riachuelo (S 40), który od sierpnia przechodzi próby morskie (Brazylijski Scorpène zwodowany, 2018-12-15).

W brazylijskiej stoczni Itaguai odbyła się uroczystość wodowania technicznego okrętu podwodnego Humaitá (S 41), typu Scorpène – budowanego na francuskiej licencji / Zdjęcie: Naval Group

W brazylijskiej stoczni Itaguai odbyła się uroczystość wodowania technicznego okrętu podwodnego Humaitá (S 41), typu Scorpène – budowanego na francuskiej licencji / Zdjęcie: Naval Group

Okręty są budowane dla marynarki wojennej Brazylii (Marinha do Brasil) przez grupę stoczniową Construtora Norberto Odebrecht (CNO) w ramach programu PROSUB (PROgrama de Desenvolvimento de SUBmarinos) na podstawie umowy z francuską spółką DCNS (obecnie Naval Group) z 2009 o wartości 9,9 mld USD (Filipiny zainteresowane Scorpène, 2019-07-30).

Brazylijska odmiana Scorpène, oznaczona jako S-BR, ma największe wymiary spośród dostępnych wariantów: 75 m długości i 2000 t wyporności. Dla porównania, wariant CM-2000 dla Chile i Malezji (po dwa okręty) mierzy 67,4 m i wypiera 1738 t, a AM-2000 dla Indii (sześć planowanych okrętów) ma 67,5 m długości i wyporność 1775 t. W ofercie Naval Group jest także pomniejszony, jeszcze nieprodukowany wariant Scorpène 1000 o długości 50 m i wyporności 1000 t (Problemy indyjskich Scorpène, 2019-06-20).

Prototypowy Riachuelo przechodzi próby morskie od 12 sierpnia br. Rozpoczęły się one z bardzo dużym opóźnieniem – pierwotnie planowano je na początek sierpnia ubiegłego roku i miały zakończyć się w połowie obecnego. 2 grudnia okręt po raz pierwszy wykonał pełne zanurzenie. Według obecnych planów ma zostać przekazany, po pomyślnym zakończeniu prób, zamawiającemu w przyszłym roku (Brazylisko-peruwiańska wymiana, 2019-09-29).

Co ciekawe, zainteresowanie zakupem dwóch okrętów tego typu z Francji w lipcu ub. r. wyraziły Filipiny, a 13 stycznia br. dziennik La Tribune informował o rozmowach na szczeblu ministerialnym rządów Francji i Indonezji o zakupie czterech okrętów w wariancie S-BR. Według najnowszych informacji sprzed raptem tygodnia – mowa jest o pięciu okrętach, wraz z 36 samolotami wielozadaniowymi Dassault Rafale (Indonezja zainteresowana Rafale, 2020-12-06).