Przejdź do serwisu tematycznego

Kolejny wypadek z udziałem belgijskiego F-16

Podczas międzynarodowych ćwiczeń w niderlandzkiej bazie lotniczej Leeuwarden we Fryzji doszło do wypadku z udziałem belgijskiego samolotu wielozadaniowego F-16AM.

1 lipca ministerstwo obrony Belgii poinformowało, że tego samego dnia rankiem podczas międzynarodowych ćwiczeń w niderlandzkiej bazie lotniczej Leeuwarden we Fryzji doszło do wypadku z udziałem samolotu wielozadaniowego F-16AM z Komponentu Lotniczego Sił Zbrojnych (Luchtcomponent).

Podczas międzynarodowych ćwiczeń w niderlandzkiej bazie lotniczej Leeuwarden we Fryzji doszło do wypadku z udziałem belgijskiego samolotu wielozadaniowego F-16AM / Zdjęcie: ministerstwo obrony Belgii

Zgodnie z komunikatem prasowym, pilot samolotu katapultował się podczas rutynowej procedury startu, a samolot uderzył w pobliskie zabudowania, powodując szkody materialne. Pilot po wylądowaniu ze spadochronem został ranny w nogę. Razem z nim profilaktycznie zabrano do szpitala na obserwację również członka personelu technicznego. Na miejsce wypadku niezwłocznie zostanie wysłany zespół techniczny z rady dochodzeniowej Dyrekcji Bezpieczeństwa Lotów (ASD) ministerstwa obrony Belgii.

F-16AM, który uległ wypadkowi, brał udział w kursie instruktora uzbrojenia (Weapons Instructor Course, WIC) z udziałem samolotów bojowych wojsk lotniczych Belgii, Niderlandów i Norwegii. Sześciomiesięczny kurs został zaplanowany na pomiędzy 3 maja a 22 października br. i ma na celu przeszkolenie instruktorów taktyki i uzbrojenia. Luchtcomponent skierował na kurs pięć samolotów, czterech instruktorów, czterech pilotów szkolących się i personel techniczny.

Z kolei zgodnie z informacjami naocznych świadków zdarzenia, wypadkowi miał ulec F-16AM Block 20 MLU o nr taktycznym FA130 i nr seryjnym 6H-130 z 2. Skrzydła Taktycznego Luchtcomponent, złożonego z 1. i 350. Eskadry Myśliwskiej, stacjonujących na co dzień w bazie lotniczej Florennes. Samolot dostarczono 30 marca 1991 z belgijskich zakładów montażowych SABCA w Gosselies, początkowo w standardzie F-16A Block 15AG OCU (w międzyczasie został zmodernizowany).

Według relacji świadków, podczas kołowania z płyty postojowej po drodze kołowania na pas startowy samolot zbyt szybko przyspieszył (według niektórych źródeł miał włączony dopalacz), w wyniku czego wypadł z drogi i uderzył w pobliski budynek, wybijając w nim otwór. Zgodnie z dostępnymi fotografiami, nie jest jasne czy wybuchł pożar, ale samolot został pokryty pianą gaśniczą przez strażaków z lotniskowej straży pożarnej. Według świadków, a inaczej niż w komunikacie resortu obrony, ranne zostały dwie osoby postronne.

Czwartkowy wypadek to kontynuacja problemów eksploatacyjnych samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM w Belgii. Po wielu latach użytkowania bez poważniejszych incydentów, 11 października 2018 jeden z samolotów, o nr taktycznym FA128 i nr seryjnym 6H-128, doszczętnie spłonął w bazie Florennes, po tym jak został omyłkowo ostrzelany przez technika obsługi naziemnej z 20-mm działka M61A1 Vulcan, zamontowanego na innym egzemplarzu. W zdarzeniu uszkodzeniu uległy dwa kolejne samoloty (Pożar belgijskiego F-16AM).

Jak się potem okazało, Belgia zakupiła w sierpniu 2020 używany F-16AM od Niderlandów, aby zastąpić zniszczony egzemplarz. Niderlandy uruchomiły program ELOT (End Life of Type), mający na celu całkowite wycofanie samolotów F-16AM/BM z królewskich wojsk lotniczych (Koninklijke Luchtmacht) (Niderlandzkie F-16 dla Draken International).

Z kolei 11 lutego br. F-16AM o nr taktycznym FA118 i nr seryjnym 6H-118 podczas startu z bazy Florennes pilot zgłosił problemy z silnikiem Pratt & Whitney F100-PW-220E i lądował awaryjnie. Po oględzinach na miejscu stwierdzono, że jednostka napędowa zaczęła rozpadać się z powodu zbyt wysokiej temperatury, natomiast po przeglądzie uszkodzonej jednostki napędowej stwierdzono dysfunkcję sworznia zawiasu elementów mocujących silnik w komorze wewnątrz kadłuba samolotu. 10 marca dowództwo Luchtcomponent poinformowało o czasowym uziemieniu wszystkich 51 samolotów F-16AM/BM, w celu przeprowadzenia inspekcji (Belgijskie F-16 uziemione).

Od 2025 belgijskie F-16 będą stopniowo zastępowane przez 34 samoloty wielozadaniowe F-35A Lightning II, zamówione w 2018 roku za równowartość 4,011 mld EUR. W ubiegłym roku pojawiła się informacja o ewentualnym zwiększeniu zamówienia o 14 kolejnych egzemplarzy (Więcej F-35 dla Belgii?, Infrastruktura dla belgijskich F-35A).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X