Przejdź do serwisu tematycznego

Brytyjsko-belgijska współpraca przy MQ-9B SkyGuardian

Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii i Belgii podpisały protokół ustaleń ws. międzynarodowej współpracy w zakresie wdrażania najnowszych bezzałogowych statków latających General Atomics MQ-9B SkyGuardian.

5 kwietnia br. Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii i Belgii podpisały protokół ustaleń (Memorandum of Undestandings, MoU) w sprawie międzynarodowej współpracy w zakresie wdrażania najnowszych bezzałogowych statków latających MQ-9B SkyGuardian klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu), produkcji amerykańskiej spółki General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) (Belgia: H145M w miejsce NH90 i AW109).

Dokument o nazwie International Cooperation Programme MoU został sygnowany przez Air Commodore Alexandra Briana Hicksa, pełniącego stanowisko zastępcy szefa sztabu dowództwa powietrznego Royal Air Force w zakresie zdolności rozpoznawczych oraz gen. Ivana De Tendera, szefa Wydział Zamówień Publicznych Generalnej Dyrekcji Zasobów Materiałowych (Divisie Overheidsopdrachten Algemene Directie Material Resources) (MQ-9B SkyGuardian dla AFSOC).

Podpisany MoU określa procesy i zasady dotyczące współpracy. Współpraca ma być związana z obszarem certyfikacji, zdatności do lotu, szkolenia, utrzymania sprzętu, zwiększania możliwości w przyszłości oraz budowaniem interoperacyjności pomiędzy użytkownikami wojskowymi.

Dokument zawiera również zapis o możliwości dołączenia do programu MICP (MQ-9B International Cooperative Programme) przez inne zainteresowane państwa, które pozyskują MQ-9B, a status obserwatorów uzyskało 6 państw (informacja prasowa nie precyzuje tych państw – przyp. red.). Ale na zakup morskiej wersji MQ-9B SeaGuardian w ostatnim czasie zdecydowała się Japonia (27 lutego 2023). W kręgu państw zainteresowanych systemem należy wymienić też Tajwan czy Indie (dzierżawa). W przyszłości, deklaratywnie, do grona użytkowników ma dołączyć Polska, która tymczasowo wydzierżawiła dwa starsze MQ-9A Reaper.

“Umowa ta jeszcze bardziej cementuje bliskie stosunki między Wielką Brytanią a Belgią i potwierdza nasze wspólne zaangażowanie na rzecz strategicznej jedności i obrony Europy i NATO”, powiedział Air Commodore Alexander Brian Hicks

Tymczasem, Wielka Brytania odebrała pierwszy z 16 zamówionych MQ-9B SkyGuardian w wersji uzbrojonej, które otrzymały lokalne oznaczenie Protector RG Mk.1, 6 października 2022. Ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii zamówiło pierwsze trzy Protectory 15 lipca 2020 za 65 mln GBP oraz następnych trzynaście 22 lipca 2021 za 195 mln GBP. Pierwszy Protector w konfiguracji prototypowej zostało oblatany 25 września 2020.

Szesnaście Protectorów trafi do bazy lotniczej RAF Weddington, gdzie stacjonuje 13. i 39. Eskadra RAF, wyposażone od 2007 w bbsl MQ-9A Reaper. Nowe brytyjskie bbsl zostaną zintegrowane z kierowanymi laserowo bombami Raytheon UK Paveway IV, a także ze zmodernizowanymi przeciwpancernymi pociskami kierowanymi MBDA Brimstone 2 CSP – jeden samolot przeniesie do 18 sztuk powyższego uzbrojenia. Oprócz zadań uderzeniowych, zwiadu, rozpoznania czy wskazywania celów, Protector RG Mk.1 mają też pełnić ważną rolę w operacjach poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) oraz humanitarnych, dzięki długotrwałości lotu do 40 godzin. Lot jednego bbsl będzie nadzorowany przez pilota, obserwatora i koordynatora misji, analizującego dane wywiadowcze.

Z kolei Belgia otrzymała zgodę na zakup 4 MQ-9B SkyGuardian w wersji nieuzbrojonej, 26 marca 2019, za maksymalnie 600 mln USD. Pozwolą Komponentowi Lotniczemu Sił Zbrojnych Belgii (Luchtcomponent) na prowadzenie operacji zwiadu i rozpoznania, a także możliwość wskazywania celów dla lotnictwa bojowego, w tym dla przyszłych 34 samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II.

“Ta współpraca pozwala nam rozwijać synergie, które optymalizują interoperacyjność i wsparcie systemu SkyGuardian, tworząc korzyści dla wszystkich uczestników w różnych dziedzinach, takich jak szkolenie personelu, certyfikacja i rozwój przyszłych możliwości”, powiedział gen. Ivan De Tender / Grafika i zdjęcia: Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii

MQ-9B SkyGuardian (wcześniej znany jako Certifiable Predator B) jest zaprezentowanym w lutym 2016 zmodyfikowanym do standardów NATO wariantem MQ-9A Reaper, który otrzymał skrzydła o większej rozpiętości z wingletami. Pozwoliło to na wydłużenie długotrwałości lotów z 27 do 40 godzin na pułapie do 15 000 m. Charakteryzuje się zmodernizowaną mobilną stacją kontroli, a sam płatowiec wykonany według normy STANAG 4671 został wyposażony w układ przeciwoblodzeniowy, a dzięki zastosowaniu materiałów kompozytowych jest odporny na uderzenia piorunów. Wariant, przystosowany do działań nad akwenami morskimi, otrzymał oznaczenie SeaGuardian.

Obecnie, bbsl SkyGuardian mogą przenosić przeciwpancerne pociski kierowane rodziny AGM-114 Hellfire czy kierowane bomby GBU-12 Paveway II, GBU-38 JDAM lub GBU-49, podobnie jak starsze bazowe MQ-9A Reaper Block 5. Podczas niedawno zakończonych pokazów lotniczych Avalon Air Show 2023 w Australii, GA-ASI zaprezentowała koncepcję integracji samolotu z norwesko-amerykańskimi pociskami manewrującymi Kongsberg/Raytheon JSM (Joint Strike Missile).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X