Przejdź do serwisu tematycznego

Pięciu w programie US SOCOM Armed Overwatch

Amerykańskie dowództwo operacji specjalnych US SOCOM zakwalifikowało pięć ofert we wznowionym programie samolotów wsparcia i rozpoznania o kr. Armed Overwatch.

Jak poinformował magazyn Aviation Week, 11 maja amerykańskie dowództwo operacji specjalnych US SOCOM (US Special Operations Command) opublikowało listę pięciu oferentów we wznowionym programie samolotów wsparcia i rozpoznania o kryptonimie Armed Overwatch. Nowe samoloty zastąpią U-28A Draco (zmodyfikowany Pilatus PC-12).

Amerykańskie dowództwo operacji specjalnych US SOCOM zakwalifikowało pięć ofert we wznowionym programie samolotów wsparcia i rozpoznania o kr. Armed Overwatch. Jedną z nich jest produkowany w PZL Mielec lekki samolot transportowy C-145A Skytruck, znany w Polsce jako PZL M28-05 Bryza / Zdjęcie: Tech. Sgt. Samuel King Jr., USAF

Lista oferentów obejmuje: Textron Aviation Defense z samolotami Beechcraft T-6C Texan II, Leidos, Paramount USA i Vertex Aerospace z Bronco II, MAG Aerospace z MC-20, L3Harris Technologies i Air Tractor z AT-802U Sky Warden oraz, co najciekawsze, Sierra Nevada i Lockheed Martin z C-145A Skytruck (wcześniej spodziewano się raczej oferty wspólnie z Embraerem z A-29 Super Tucano – przyp. red.). Ten ostatni jest produkowany w należących do Lockheed Martin zakładach PZL Mielec, lecz nie można wykluczyć, że na potrzeby programu linia montażu końcowego powstanie w USA (Powstanie rozpoznawczo-uderzeniowy AT-802U Sky Warden, Bronco II zostanie zaoferowany US SOCOM).

Poszukiwany jest załogowy samolot do realizacji misji bezpośredniego wsparcia lotniczego, zwiadu i rozpoznania z elementami prowadzenia walki, koordynacji nalotów i rozpoznania oraz zadań kontrolera ruchu lotniczego na stanowisku wysuniętym w nieprzyjaznym środowisku podczas misji kontrterrorystycznych. W 2015 US SOCOM prowadziło w Iraku próby dwóch zmodyfikowanych samolotów OV-10G+ Bronco, będących rozwinięciem lekkich samolotów szturmowych, opracowanych w latach 1960. przez North American Rockwell. Próby wykazały potrzebę posiadania takiego samolotu.

Program Armed Overwatch, rozpoczęty pierwotnie na początku 2020, został skierowany przez komisję sił zbrojnych Kongresu do ponownego rozpatrzenia i przeprowadzenia dodatkowych analiz, w celu oceny czy zakup jest konieczny. Badanie przeprowadziła RAND Corporation pomiędzy listopadem 2020 a marcem 2021. W połowie kwietnia poinformowano, że program otrzymał zielone światło do kontynuowania jego realizacji. Utrzymano zapotrzebowanie na 75 samolotów, w tym zakup pierwszych pięciu jeszcze w tym roku. Wskazani oferenci muszą dostarczyć samoloty na testy, które zostaną przeprowadzone latem (T-6C Texan II dla Tajlandii, Pierwszy AT-6E Volverine dla USAF).

Co ciekawe, oferowane samoloty C-145A Skytruck znajdują się już na wyposażeniu amerykańskiego Dowództwa Operacji Specjalnych Sił Powietrznych (Air Force Special Operations Command, AFSOC), gdzie służa do zadań transportowych. Pierwotnie zakupiono 18 egzemplarzy, ale jeden rozbił się w Afganistanie. 11 pozostałych wycofano z eksploatacji i zaoferowano państwom sojuszniczym: Estonii (dwa samoloty), Kostaryce (trzy), Nepalowi (dwa) i Kenii (dwa) (Kenia: Pierwszy PZL M28 w służbie, Estonia odebrała pierwszego Skytrucka, M28 z Mielca do Nepalu).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X