12 marca w estońskiej bazie lotniczej Ämari miała miejsce uroczystość przekazania wojskom lotniczym (Eesti Õhuvägi) pierwszego z dwóch samolotów transportowych krótkiego startu i lądowania C-145A Skytruck (M28-05). Samoloty, wyprodukowane w zakładach PZL Mielec w 2009, pochodzą z nadwyżek Dowództwa Operacji Specjalnych Sił Powietrznych USA (Air Force Special Operations Command, AFSOC) i są dostarczone nieodpłatnie w ramach programu Excess Defence Articles (EDA) na podstawie umowy z 10 sierpnia 2018. Drugi samolot dotrze do odbiorcy jeszcze w 2019.

W ceremonii przekazania samolotu uczestniczyli minister obrony Estonii Jüri Luik, dowódca sił zbrojnych gen. bryg. Martin Herem i p.o. dowódcy wojsk lotniczych Estonii płk Riivo Valge, a także Ambasador USA w Estonii Elizabeth Horst oraz dyrektor ds. zamówień w spółce Sierra Nevada Maria Steinhoff

W ceremonii przekazania samolotu uczestniczyli minister obrony Estonii Jüri Luik, dowódca sił zbrojnych gen. bryg. Martin Herem i p.o. dowódcy wojsk lotniczych Estonii płk Riivo Valge, a także Ambasador USA w Estonii Elizabeth Horst oraz dyrektor ds. zamówień w spółce Sierra Nevada Maria Steinhoff

Według ministra obrony Estonii Jüri Luika wdrożenie dwóch samolotów M28 wzmocni potencjał sił zbrojnych (Eesti Kaitsevägi) począwszy od transportu lotniczego po szkolenie pilotów i spadochroniarzy, ewakuację medyczną na misjach obserwacyjnych i patrolowo-dozorowych skończywszy. W przyszłości planuje się wyposażyć oba samoloty w głowice optoelektroniczne. 

Oba samoloty zostaną przekazane nieodpłatnie w ramach procedury EDA, a jedyne koszty jakie poniosła strona estońska to remont, szkolenie personelu latającego i naziemnego oraz koszty transportu z USA do Estonii. Wartość samolotów ocenia się na ok. 6 mln USD (22,8 mln zł) / Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Estonii

Oba samoloty zostaną przekazane nieodpłatnie w ramach procedury EDA, a jedyne koszty jakie poniosła strona estońska to remont, szkolenie personelu latającego i naziemnego oraz koszty transportu z USA do Estonii. Wartość samolotów ocenia się na ok. 6 mln USD (22,8 mln zł) / Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Estonii

Z kolei według płk Riivo Valge’a, dowodzącego wojskami lotniczymi, nowo nabyty samolot sprawdzi się w lokalnych warunkach, ponieważ może operować z lotnisk o nawierzchni nieutwardzonej i jest wyposażony w radar meteorologiczny oraz systemy nawigacyjne, które umożliwiają wykonywanie lotów w warunkach ograniczonej widoczności.

Analiza
Gdy 2014 Estonia zdecydowała o wycofaniu dwóch samolotów transportowych An-2, władze amerykańskie zaoferowały nieodpłatne przekazanie Estonii dwóch Short C-23B+ Sherpa. Oferta została jednak odrzucona z powodu wieku samolotów, które zostały wyprodukowane w drugiej połowie lat 1980.

27 października 2016 Departament Obrony USA opublikował listę wyposażenia wojskowego, które zostało zaoferowane procedurą EDA państwom sojuszniczym. Wśród nich znalazła się Estonia, której zaoferowano dwa C-145A Skytruck (nazywanych także Combat Coyote). Po trzy samoloty Skytruck mają także otrzymać również Kostaryka i Kenia, natomiast dwa Nepal (M28 z Mielca do Nepalu, 2019-03-02).