21 kwietnia w kenijskiej bazie lotniczej Moi, położonej w dzielnicy Eastleigh w stolicy, Nairobi, miała miejsce uroczystość przyjęcia do służby w wojskach lotniczych Kenii (KAF) pierwszego z trzech samolotów transportowych krótkiego startu i lądowania PZL M28-05 (C-145A), nazywanych Combat Coyote.

Wojska lotnicze Kenii przyjęły do służby pierwszy z trzech samolotów transportowych krótkiego startu i lądowania PZL M28 (C-145A) / Zdjęcie: Siły Obronne Kenii

Samoloty pochodzą z nadwyżek amerykańskiego Dowództwa Operacji Specjalnych Sił Powietrznych (Air Force Special Operations Command, AFSOC) i są dostarczane nieodpłatnie w ramach programu Excess Defence Articles (EDA) na podstawie umowy z 4 kwietnia 2017. Pod koniec 2019 personel KAF przeszedł specjalistyczne szkolenie do obsługi samolotów w USA.

Samolot o nr taktycznym 2001 przyleciał do kraju z USA 11 lutego br., wykonując międzylądowania w Kanadzie, Belgii i Chorwacji. Następnie został przemalowany w docelowe barwy nowego użytkownika.

Trzy M28 wejdą do składu eskadry wsparcia powietrznego KAF (Air Support Squadron), gdzie zastąpią chińskie samoloty transportowe Harbin Y-12 (według danych z 4 grudnia 2020 – na stanie znajdowało się dziesięć egzemplarzy – przyp. red.). Wojska lotnicze tego państwa użytkują także samoloty transportowe Leonardo C-27J Spartan (trzy egzemplarze), DHC-5D Buffalo (dwa) oraz Cessna 208 Caravan (dwa).

Jedenaście M28, z pierwotnie osiemnastu zakupionych w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu, należących do AFSOC zostało wycofanych w 2015 i skierowanych do składowiska kontrolowanego przez 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group (AMARG) w Tucson w Arizonie. W służbie pozostało pięć egzemplarzy.

27 października 2016 Departament Obrony USA opublikował listę wyposażenia wojskowego, które zostało zaoferowane procedurą EDA państwom sojuszniczym. Wśród nich, samoloty C-145A zostały zaoferowane Estonii (dwa egzemplarze), Kostaryce (trzy egzemplarze) i Nepalowi (dwa egzemplarze) (Estonia odebrała pierwszego Skytrucka, M28 z Mielca do Nepalu).

Na świecie jest obecnie w użytku dziewięćdziesiąt samolotów PZL M28, które powstały w oparciu produkowane w Mielcu na radzieckiej licencji Any-28. W 2014 trzy samoloty trafiły do Jordanii, natomiast w 2011 jeden do Wietnamu. Największym użytkownikiem, poza Siłami Zbrojnymi RP i Strażą Graniczną (łącznie czterdzieści dwa samoloty), jest Wenezuela, która użytkuje ich dwadzieścia pięć.

Wśród cywilnych użytkowników są spółka JAGS Aviation Guyana z Gujany (jeden), Narodowa Policja Indonezyjska (cztery), amerykańska korporacja Sierra Nevada (cztery) i Departament Bezpieczeństwa Publicznego stanu Arizona (dwa). W sierpniu 2017 niemieckie wojska lotnicze (Luftwaffe) wypożyczyły dwa egzemplarze od PZL w Mielcu (przy udziale cywilnego pośrednika) na okres czterech lat z myślą o szkoleniu skoczków spadochronowych.