4 maja amerykańska spółka Leidos (wcześniej znana jako Science Applications International Corporation, SAIC) poinformowała o utworzeniu konsorcjum, wspólnie z Paramount USA i Vertex Aerospace, w celu zaoferowania lekkich samolotów szturmowo-rozpoznawczych Bronco II dowództwu wojsk specjalnych US SOCOM (US Special Operations Command) w ramach programu Armed Overwatch.

Samolot ma osiągać prędkość około 400 km/h (219 w.) i maksymalną nieco ponad 500 km/h (272 w.). Przy prędkości minimalnej 115 km/h (62 w.) będzie mógł latać dosyć długo nad obszarem misji. Przy ładowności prawie 230 kg (500 funtów), zasięg operacyjny wyniesie prawie 280 km (150 mil morskich) lub 4 godziny lotu. Ładowność maksymalna to 800 kg (1764 funty). Bronco II będzie transportowany, rozłożony, w 40-stopowych kontenerach: jeden w przypadku C-130 i dwa w C-17A / Grafika: Leidos

Samolot ma osiągać prędkość około 400 km/h (219 w.) i maksymalną nieco ponad 500 km/h (272 w.). Przy prędkości minimalnej 115 km/h (62 w.) będzie mógł latać dosyć długo nad obszarem misji. Przy ładowności prawie 230 kg (500 funtów), zasięg operacyjny wyniesie prawie 280 km (150 mil morskich) lub 4 godziny lotu. Ładowność maksymalna to 800 kg (1764 funty). Bronco II będzie transportowany, rozłożony, w 40-stopowych kontenerach: jeden w przypadku C-130 i dwa w C-17A / Grafika: Leidos

Bronco II bazuje na południowoafrykańskim przeciwpartyzanckim i rozpoznawczym modelu AHRLAC (Advanced High-performance Reconnaissance Light AirCraft) w konfiguracji ze śmigłem pchającym. Jest bezskutecznie oferowany na rynku amerykańskim od 2016, najpierw przez Paramount USA, a od 2018 przez nowo utworzoną spółkę joint venture Bronco Combat Systems USA (razem z Fulcrum Concepts z siedzibą w Wirginii) w wersji zamerykanizowanej. Był oferowany przede wszystkim w programie Sił Powietrznych (US Air Force, USAF) o kryptonimie Light Attack/Armed Reconnaissance (LAAR), zwanym też OA-X (USAF zamówi A-29 i AT-6B, 2019-10-26; Bronco II na rynek amerykański, 2018-02-23).

Bronco II ma zostać wyposażony w pełni zintegrowany, zautomatyzowany systemem wsparcia dowodzenia C4ISR. Producent zakłada, że dzięki sensorom i szerokiej gamie przenoszonego uzbrojenia samolot będzie zdolny do prowadzenia precyzyjnego ataku na cele naziemne. Bronco II ma mieć otwartą architekturę, umożliwiającą elastyczne wykorzystywanie go dla wielu misji.

Samolot ma zostać wyposażony w moduły wyposażenia i uzbrojenia, pozwalający na łatwe i szybkie konfigurowanie samolotu do misji. W ich skład wejdą pakiet sensorów, systemy komunikacji, uzbrojenie powietrze-ziemia, zestaw walki radioelektronicznej (WRE) i systemy planowania misji. Pozwoli to prowadzenie misji pozwalającej na wykrycie, śledzenie i eliminację przeciwnika (tzw. F3EA, Find/Fix/Finish/Exploit/Analyze) na odległych teatrach działań przez dłuższy czas przy mniejszym nakładzie logistycznym oraz minimalnej infrastrukturze.

W lutym 2019 Paramount Group International z RPA poinformowało o sprzedaży pojedynczego AHRLAC (lokalnie nazywanego Mwarai) dla dotąd nieujawnionego odbiorcy. To pierwszy sukces eksportowy tego modelu. Niemniej, niedługo po tym ogłoszono bankructwo z powodu braku większej liczby zamówień. W sierpniu ogłoszono jednak plan ratunkowy, który został zaakceptowany przez południowoafrykański rząd w listopadzie.

Analiza
Program Armed Overwatch rozpoczęto na początku br., zgodnie z wnioskiem budżetowym na rok fiskalny 2021. Na zakup pierwszego samolotu ma być przeznaczone nie więcej, niż 101 mln USD (420,62 mln zł). 2 kwietnia US SOCOM ogłosiło, że listopadzie 2020 zostaną przeprowadzone próby potencjalnych kandydatów. Oferenci otrzymają po maksymalnie 4 mln USD (16,66 mln zł) na przeprowadzenie demonstracji. Planowany jest zakup nawet 75 samolotów z dostawami w ciągu 5-7 lat (10 samolotów rocznie). Udzielenie  zamówienia ma nastąpić najwcześniej 1 kwietnia 2021.

Poszukiwany jest załogowy samolot jednosilnikowy do realizacji misji bezpośredniego wsparcia lotniczego, zwiadu i rozpoznania z elementami prowadzenia walki, koordynacji nalotów i rozpoznania oraz zadań kontrolera ruchu lotniczego na stanowisku wysuniętym w nieprzyjaznym środowisku podczas misji kontrterrorystycznych. Potencjalnymi kontrkandydatami są samoloty Textron Beechcraft AT-6 Texan oraz Sierra Nevada/Embraer A-29 Super Tucano. Nowe samoloty w misjach rozpoznawczych zastąpią U-28A Draco (zmodyfikowany Pilatus PC-12).

Co ciekawe, w 2015 US SOCOM prowadziło w Iraku próby dwóch zmodyfikowanych samolotów OV-10G+ Bronco, będących rozwinięciem lekkich samolotów szturmowych, opracowanych w latach 1960. przez North American Rockwell. Próby wykazały potrzebę posiadania takiego samolotu.