Przejdź do serwisu tematycznego

Powstanie rozpoznawczo-uderzeniowy AT-802U Sky Warden

Amerykańskie spółki L3Harris Technologies i Air Tractor opracują wspólnie samolot rozpoznawczo-uderzeniowy AT-802U Sky Warden.

6 maja amerykańskie spółki L3Harris Technologies i Air Tractor poinformowały, że opracują wspólnie lekki i niedrogi samolot AT-802U Sky Warden do misji zwiadu, obserwacji i rozpoznania (ISR) oraz uderzeniowych.

Amerykańskie spółki L3Harris Technologies i Air Tractor opracują wspólnie samolot rozpoznawczo-uderzeniowy AT-802U Sky Warden

Powstanie on na bazie samolotu rolniczego i gaśniczego AT-802, który został oblatany w październiku 1990 i używanego przez służby publiczne dwudziestu państw oraz dużą liczbę użytkowników prywatnych. Charakteryzuje się on największą masą użyteczną w kategorii jednosilnikowych samolotów turbośmigłowych, wynoszącą 4306 kg (przy maksymalnej masie startowej 7257 kg).

AT-802U Sky Warden zostanie wyposażony w szereg systemów łączności, czujników pokładowych oraz rozwiązań klasy ISR, które dostarczy L3Harris Technologies. Platforma wielozadaniowa zapewnia użytkownikowi wysoką sprawność i elastyczność w identyfikowaniu, śledzeniu i reagowaniu na zagrożenia. Będzie łączyć możliwości większych samolotów klasy ISR i uderzeniowych w jednej zintegrowanej platformie. Jest również zdolny do startu i lądowania na nieprzygotowanych lądowiskach, co pozwoli na wykorzystywanie go na misjach wsparcia operacji specjalnych.

Powstanie on na bazie samolotu rolniczego i gaśniczego AT-802, który został oblatany w październiku 1990 / Zdjęcia: L3Harris Technologies/Air Tractor

Co ciekawe, nazwa Sky Warden nawiązuje do dwóch samolotów: szturmowego Douglas A-1E Skyraider, używanego w latach 1945-1973 (do 1985 w Gabonie) ze współczesnym samolotem zwiadowczym Pilatus U-28A Draco (wojskowa odmiana PC-12/45), który podczas operacji bojowych amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) używa kodu wywoławczego Warden.

Warto dodać na koniec, że wojskowa odmiana AT-802 nie jest nowym pomysłem. Podczas Paryskiego Międzynarodowego Salonu Lotniczego (Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace, SIAE) w 2017 miała miejsce premiera AT-802L Longsword. Również był owocem współpracy L3Harris i Air Tractor – miał być przeznaczony do tych samych zadań. Był oferowany w programie USAF o kryptonimie Light Attack/Armed Reconnaissance (LAAR), zwanym też OA-X. Później został przemianowany na OA-8 Longsword i był oferowany na rynki Azji i Pacyfiku. Nie znalazł on jednak wówczas zainteresowania na żadnym rynku (Pierwszy AT-6E Volverine dla USAF).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X